Mijn 5 jarige struikelde tijdens het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ardech

Mijn 5 jarige struikelde tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 06:51

Wat mij op was gevallen nadat ik mijn arabier had gekocht, hij stond toen net een week op ijzers dat hij tijdens het rijden struikelt voor.
Nu staat hij weer op blote voeten en het struikelen is over
Wie klinkt dit ook bekend?

Pluttersput

Re: Mijn 5 jarige struikelde tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 06:56

Misschien last van de ijzers onder zijn voeten gehad? Misschien moet hij nog leren waar zijn voeten zitten?

Tom_Roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 17:20

Je paard moet je zo i zo voorwaard rijden anders gaan ze zo i zo struikelen. En meschien geen ijzers gewend en het raar vond lopen. Maar ik heb er eigenlijk nog nooit eerder van gehoord.

Saleisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 20:18

vreemd, ik lees even mee, ben wel benieuwd

Shazza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 10:55

Waarschijnlijk is het beslag niet goed geweest (te lange voeten of iets dergelijks) Wellicht een andere hoefsmid ernaar laten kijken kan helpen. Goed beslag is essentieel dus een kleine misser kan al problemen veroorzaken.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 11:05

Ik heb precies hetzelfde gehad bij mijn paard. Haar hoeven sleten iets te snel door de lange buitenritten die we maakten dus ze moest voor op ijzers. Ze heeft bij elkaar 6 weken op ijzers gestaan en is in die tijd 3 keer! op haar knieën gegaan van voor. Wat bleek, ze stond met haar achterhoef op het randje van het ijzer voor waardoor ze haar voorbeen niet meer op kon tillen (tja, goede actieve achterhand :o ) en de ijzers voor waren dus eigenlijk iets te lang voor haar...
Heb ze er na de 3e keer af laten halen en rij weer lekker ijzerloos, gaat prima zo!

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 11:14

Het klinkt misschien raar maar mijn arabier haat ijzers -:(- .
Ik heb ze zoiezo graag op blote voeten maar omdat zijn verzen een beetje ondergeschoven zijn en wat gingen wegscheuren moest hij even op ijzers om het te laten herstellen. Hij liep alsof hij loden schoenen aanhad. Niet vooruit te branden. Sloffen en slepen. Hij liep erbij alsof hij lamgeslagen was.
Toen de hoef na 3 weken voldoende hersteld was heb ik de ijzers eraf gehaald. Ik had mijn blije pony met al zijn streken weer terug.

Het bewijs voor zijn gedrag: na een jaar gebeurde hetzelfde. Weer zere voeten dus ijzers voor het herstel en gelijk een depressief paard 8-)
Voor mij was toen het bewijs geleverd :D

ardech

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 19:05

Het probleem is opgelost
Osteopaat er bij gehad en zijn wervels onder het zadel zaten vast en tevens zijn schoft.
Hierdoor ook last van zijn voorpezen omdat hij zijn rug probeerde te ontzien en daardoor struikelde hij
Toevallig dat hij net bij de oude eigenaar op ijzers was gezet dus dacht dat het daar aan lag

_draakje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 21:17

Mijn paard struikeld ook wel eens, en ze sleept met haar achterbenen, mischien is het ook geen verkeerd idee om er even iemand naar te laten kijken? Mischien zit er bij haar ook wel iets niet helemaal goed in de rug of iets dergelijks?

I_Cee_Ebony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 10:19

Kan een aantal dingen zijn. Ik wil je niet bang maken het kan bv een symtoom zijn van hoefkatrolontsteking of je hoefsmid heeft de ijzers niet goed gelegd waardoor hij de afronding niet goed kan afmaken......

ardech

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 16:31

I_Cee_Ebony schreef:
Kan een aantal dingen zijn. Ik wil je niet bang maken het kan bv een symtoom zijn van hoefkatrolontsteking of je hoefsmid heeft de ijzers niet goed gelegd waardoor hij de afronding niet goed kan afmaken......

De ijzers die eronder zaten waren idd aan de krappe kant
Nu deze eraf zijn en zijn rug behandeld is loopt hij als een dijk.
Hij denkt in eens weer dat hij hengst is

4 december word hij voor de zekerheid nog een keer nagekeken voor zijn rug.
Hij struikeld niet meer en loopt weer lekker voorwaarts en op zijn eigen benen