Wie heeft er zijn paard laten ophalen door rendac?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Utixo

Berichten: 6596
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Wie heeft er zijn paard laten ophalen door rendac?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 17:46

Pien, vermenselijk jij je paard nu niet een beetje? Ik geloof best dat je paard onrustig was, wellicht voelde ze jou aan, of vond ze de vrachtwagen raar ruiken. Maar niet omdat ze zag hoe een paard werdt opgetakeld. Zo denken paarden echt niet.

pien_2010

Berichten: 43429
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 17:52

Utixo schreef:
Pien, vermenselijk jij je paard nu niet een beetje? Ik geloof best dat je paard onrustig was, wellicht voelde ze jou aan, of vond ze de vrachtwagen raar ruiken. Maar niet omdat ze zag hoe een paard werdt opgetakeld. Zo denken paarden echt niet.



Ze krijste de hele buurt bij elkaar. Het was echt niet fijn. Ze sprong zeer hoog en wilde er naar toe. Toen ik bij haar ging staan werd ze rustig en bleef ze strak kijken naar het hele gebeuren. Ze wist dat hij dood was. Want we hadden hem bij haar gelaten een tijd na het overlijden. Wat ze dacht of voelde weet ik niet. Ik anticipeerde op haar onrust die erg heftig was.

Als zij dat gedrag niet had gehad had ik het echt niet willen zien. No way!

Ibbel

Berichten: 49188
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 17:56

Kinke schreef:
waarom zou je een dood paard met deken aan de weg leggen?

<knip>

Ik zie eigenlijk ook niet voor me dat een deken eenvoudig te verwijderen is, aangezien het paard dan op z'n kant op de deken ligt


Jouw laatste zin legt dat precies uit: mijn paard ging spontaan dood. Met een deken op. Die kon ik zelf dus niet meer ervan af halen. Ook niet tijdens het transport van de paddock naar de weg.

Als je je paard in laat slapen is het idd gebruikelijk om de deken eraf te halen.

pien_2010

Berichten: 43429
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Wie heeft er zijn paard laten ophalen door rendac?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 17:57

Bij ons werd alleen zeil erover gelegd. Het was heet en vanwege de vliegen.

Kinke

Berichten: 20541
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 17:57

Dat is logisch Ibbel. Maar de TS maakt een drama dat de deken kapot is. Wat zo goed als onvermijdelijk is

Kinke

Berichten: 20541
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 17:58

pien_2010 schreef:
Bij ons werd alleen zeil erover gelegd. Het was heet en vanwege de vliegen.


Dat is ook de normale procedure

Ayasha
Blogger

Berichten: 57963
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 18:01

Utixo schreef:
Pien, vermenselijk jij je paard nu niet een beetje? Ik geloof best dat je paard onrustig was, wellicht voelde ze jou aan, of vond ze de vrachtwagen raar ruiken. Maar niet omdat ze zag hoe een paard werdt opgetakeld. Zo denken paarden echt niet.

Heb je al ooit een paard op een dode kuddegenoot zien reageren?
Ik wel nl en ik hoorde zijn gekrijs (want dat was het) van 50m ver in de auto toen ik het pad op reed. Heb voor ik de weide zag mijn man gebeld of hij kon komen want dat ik 100% zeker was dat 1 van de paarden dood was of dichtbij. (Had toen twee oudjes lopen.) heb nooit meer een paard zo horen gillen. Dat ging door merg en been.

We hebben het dode dier toen verplaatst met een heftruck naar een kennis omdat het andere paard niet kalmeerde zolang hij hem rook en zag.

pien_2010

Berichten: 43429
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 18:13

Ayasha schreef:
Utixo schreef:
Pien, vermenselijk jij je paard nu niet een beetje? Ik geloof best dat je paard onrustig was, wellicht voelde ze jou aan, of vond ze de vrachtwagen raar ruiken. Maar niet omdat ze zag hoe een paard werdt opgetakeld. Zo denken paarden echt niet.

Heb je al ooit een paard op een dode kuddegenoot zien reageren?
Ik wel nl en ik hoorde zijn gekrijs (want dat was het) van 50m ver in de auto toen ik het pad op reed. Heb voor ik de weide zag mijn man gebeld of hij kon komen want dat ik 100% zeker was dat 1 van de paarden dood was of dichtbij. (Had toen twee oudjes lopen.) heb nooit meer een paard zo horen gillen. Dat ging door merg en been.

We hebben het dode dier toen verplaatst met een heftruck naar een kennis omdat het andere paard niet kalmeerde zolang hij hem rook en zag.


De mensen in een straal van 200 m om ons heen kwamen zelfs Polie troosten. Die geharde no nonsense boeren vonden het zonder uitzondering allemaal zo zielig. Er kwamen er heel wat op ons erf even babbelen := .
Je beschrijft het goed. Wat een gegil was dat. Krijsen is beter. Ik vergeet het nooit meer.
En bij Chico niets, nada. De nuchterheid zelver. Het deed haar niets.
Wel liep ze mij de hele dag aan te stoten. Waarom? Voelde ze dat ik er helemaal kapot van was? Ook dat zal ik nooit weten maar ze is nog nooit zo vreselijk lief voor mij geweest als toen en vanaf dat moment zijn wij echte maatjes geworden.

TS sterkte. Geef het tijd. De Lieve en leuke herinneringen komen zeker weer terug. Hoe nare ervaring dit ook was.

Kinke

Berichten: 20541
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Wie heeft er zijn paard laten ophalen door rendac?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 18:17

tja, maar jouw verhaal Pien, hoe sneu ook voor je paard, is niet representatief voor hoe Rendac hier in Nederland de kadavers ophaalt

Ibbel

Berichten: 49188
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 18:18

pien_2010 schreef:
TS sterkte. Geef het tijd. De Lieve en leuke herinneringen komen zeker weer terug. Hoe nare ervaring dit ook was.


Het is niet de TS uit 2009 die nog sterkte nodig heeft, vermoed ik ;)

pien_2010

Berichten: 43429
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 18:23

Ibbel schreef:
pien_2010 schreef:
TS sterkte. Geef het tijd. De Lieve en leuke herinneringen komen zeker weer terug. Hoe nare ervaring dit ook was.


Het is niet de TS uit 2009 die nog sterkte nodig heeft, vermoed ik ;)


Oepsie.

Fitzroy

Berichten: 25129
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Wie heeft er zijn paard laten ophalen door rendac?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 18:37

Ik vind het sowieso bijzonder dat iemand een account aanmaakt om in een topic van 2009 te klagen over de Rendac.
Bel ze op en geef aan dat je het niet netjes gegaan vindt

Ibbel

Berichten: 49188
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Wie heeft er zijn paard laten ophalen door rendac?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 18:45

Dat is de huidige maatschappij nou eenmaal. Je zoekt online naar ervaringen, struikelt over een forum, en gaat er je verhaal doen. Lekker veilig vanachter je schermpje, want de hemel sta je bij dat je daadwerkelijk met iemand praat zeg...

Boras
Berichten: 9953
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Wie heeft er zijn paard laten ophalen door rendac?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 19:06

Zo zeg, wat een onaardige benadering van een persoon wiens paard heel recent gestorven is. Ook iets met veilig achter een schermpje vermoed ik.

Michelle91jm, ik heb er zelf geen ervaring mee maar wens je wel veel sterkte.

Ibbel

Berichten: 49188
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Wie heeft er zijn paard laten ophalen door rendac?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 19:16

Tja, ik heb er al heel wat weggebracht, maar ik heb nog nooit de behoefte gehad via de computer mijn beklag over wat dan ook te doen. Ik gooi wél de complimenten over iets online. Dat dan weer wel.

Maar klagen? Nope, doe er wat aan, of hou je mond. Dat is mijn motto. Yep, vanachter een schermpje maar óók real life.

N4N4
Berichten: 1111
Geregistreerd: 15-10-15

Re: Wie heeft er zijn paard laten ophalen door rendac?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 19:21

Eens met Boras , kijk ervan op hoe sommige hier reageren..
Sterkte met je verlies Michelle :knuffel:

senna21

Berichten: 11862
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 19:24

Tja, de dood ziet er niet leuk uit. Daar helpt geen dekentje tegen.
Ik kan mij voorstellen dat je hiervan bent geschrokken, maar je paard voelt er niks van. Sterkte met het gemis Michelle.

Chapeau2002

Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Re: Wie heeft er zijn paard laten ophalen door rendac?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 11:28

Allereerst wil ik je heel veel sterkte toewensen..
Ik heb verschillende paarden op laten halen door Rendac en heb alleen maar positieve ervaringen met de chauffeurs. Ze gingen altijd respectvol om met de dieren, zelfs als ze niet zagen dat ik op een afstandje stond te kijken.
Het zeil en de stenen werden ook keurig op een hoopje gelegd. Dat je deken kapot gegaan is, is jammer maar was te verwachten.
Het bloed is naar om te zien, maar soms "lopen" ze idd leeg.
Probeer er geen ding van te maken in je hoofd, herinner je liever de mooie momenten met je paard.

daantjuhhh

Berichten: 26874
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Wie heeft er zijn paard laten ophalen door rendac?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 11:33

Ik heb mijn paard ook op laten halen door rendac.

Mijn buurman heeft dat voor mij geregeld.
Vanaf het moment dat hij dood ging in de wei heb ik het aan de buurman overgelaten.

Die heeft ervoor gezorgd dat hij aan de weg kwam en via zijn account (melkveehouderij) heeft hij het geregeld.

Ik vond het fijn dat ik niks kon doen, het was allemaal al heftig zat.

horsii

Berichten: 7619
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 11:45

Hier kon de Rendac niet bij de wei komen dus aan de openbare weg aan de rand van de wei van de buren heel rustig in laten slapen. Grazend heel rustig heen gegaan. Dat vind ik veel belangrijker dat het inslapen rustig verloopt.
Daarna opgehaald door de Rendac, ben hier niet bij geweest maar heb er qua kosten ook voor gekozen niet te cremeren. Wel staart afgeknipt.

Vriend heeft het verder geregeld en gaf aan dat het telefonische contact heel prettig verliep.

fierefluiter
Berichten: 199
Geregistreerd: 03-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 12:55

Utixo schreef:
Michelle91, allereerst gecondoleerd. Het is erg emotioneel, maar het bloed is normaal. Een dood paard loopt leeg, dit heeft te maken met de zwaartekracht. Het is moeilijk voor te stellen, maar die mannen doen gewoon hun werk, jij moet zorgen dat het paard er zo bij ligt dat ze het kunnen grijpen, zonder dekens of halsters.

In alle jaren dat ik paarden heb en een pensionstal heb, heb ik de Rendac best wel een paar keer langs gehad helaas. Ik heb een erf abonnement en een meldnummer, wat betekend dat ik online aan kan melden en het kadaver de eerst volgende werkdag mee gaat. Wij zitten vaak op de eerste route, het kadaver word dus in de ochtend mee genomen. Ik ben nog nooit, echt nog nooit een chauffeur tegen gekomen die onrespectvol met het kadaver omging. Zelfs toen er een paard lag dat onder de bus was gekomen hebben ze ervoor gezorgd dat er na het ophalen geen stukje meer overbleef, terwijl dit echt ;( een rotklus geweest moest zijn. Ik zeg dit nu vrij emotieloos, maar ik ben ze nog iedere dag zo dankbaar dat ik de volgende ochtend geen haartje meer aantrof.

Echt, zo'n bericht verdienen die mensen niet. Het is logisch dat je overstuur bent, en het is ontzettend vervelend dat niemand je van te voren heeft ingelicht over hoe het in zijn werk ging en wat er gebeurt met een dood paardenlichaam, maar ik heb de Rendac echt nog nooit op een onwaardige manier kunnen betrappen. Het zijn mannen die hun werk doen, en daar heel goed in zijn.


Onder de bus? ;(

Britta31

Berichten: 13149
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Wie heeft er zijn paard laten ophalen door rendac?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 13:47

Wat ik wel 2 keer heb gehad dat mijn pony ingeslapen was op vrijdag en de ronde van de rendac al geweest was,ze hebben het hele weekend aan de straat gelegen.

DuoPenotti

Berichten: 29691
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 13:54

Kinke schreef:
tja, maar jouw verhaal Pien, hoe sneu ook voor je paard, is niet representatief voor hoe Rendac hier in Nederland de kadavers ophaalt

Ben ik het ook mee eens.
Rendac hier weet heel goed wat de paarden en pony's betekenen voor ons als eigenaren.

Ik heb kawa dan wel individueel op laten halen. Mede omdat hij op een zaterdag ochtend met warm weer is ingeslapen. En zo werd hij dezelfde dag nog van het erf opgehaald zonder dat wij er mee hoefde te slepen.
Dat was mij die 500 euro dik waard.

Utixo

Berichten: 6596
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 13:58

Britta31 schreef:
Wat ik wel 2 keer heb gehad dat mijn pony ingeslapen was op vrijdag en de ronde van de rendac al geweest was,ze hebben het hele weekend aan de straat gelegen.

Als je geen meldnummer hebt en het is onder de 28(?)graden, dan kun je inderdaad net heel erg veel pech hebben dat ze pas op maandagmiddag aan de beurt zijn. Ik heb dit helemaal in mijn begintijd gehad met een witte Shetlander. Donderdagavond ingeslapen, 26 graden. In een loods afgedekt laten liggen en pas maandag naar de plek gebracht waar ze opgehaald werdt (paar meter verder). Ik kan je vertellen, die geur en dat spoor van vocht was echt niet te harden, er zijn heel wat flessen schoonmaakmiddel gebruikt die dag. Wit was die pony ook niet meer helemaal.

DWitzel

Berichten: 378
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 14:02

Ik heb een paard laten ophalen door de Rendac, maar dan door de privé/trailer service. Paard werd ivm ouderdom gepland ingeslapen. Rendac gereserveerd voor 2u na de dierenarts. DA was toen al weg en wij hebben nog afscheid kunnen nemen. Hele vriendelijke man die met auto en trailer het weiland in is gereden, had alle begrip voor verdriet en laden ging heel netjes. Is natuurlijk aanzienlijk duurder maar ik wilde geen gesleep en paard aan de weg liggen.