Het leed dat ruien heet...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paint_Lover

Het leed dat ruien heet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 09:49

Hallo,

Ik zit met een probleem vandaar dan ook dit topic....

Ik heb een 2,5 jarige merrie die ineens gister haar totale zomervacht los aan het laten is en nu komt het probleem... ze heeft er dus totaal GEEN volledige nieuwe vacht onder zitten.
Er zitten wel wat haren maar ze is verder gewoon kaal aan het worden!

VA is al gebeld en die komt morgen kijken aangezien hij vandaag geen tijd heeft, de staleigenaresse heeft er ook al naar gekeken en snapt er ook niets van en ik heb dit al 1 keer meegemaakt met deze merrie en dat was in juni jl want toen liet ze haar aangemaakte wintervacht pas los en daar zat toen bijna geen zomervacht onder.

Advies van de VA was toen om met voedingsupplimenten (diamont omega) te beginnen omdat dat de vachtgroei zou bevorderen en hij dacht dat ze dus een vitamine tekort had.

Nu is gistermorgen het laatste schepje vitamine gevoerd en gisteravond bij het borstelen kwam dus haar totale vacht er ineens uit!!!
Ze heeft er last van want tja het jeukt....

Ze stond onder een 0-grams regendeken aangezien ik niet weer hetzelfde wilde mee gaan maken als in juni (kale pony is geen leuk gezicht!) en had gister ineens de ingeving om maar een staldeken mee te nemen (achteraf gezien maar goed ook).

Ga nu naar stal en zal even wat foto's maken zodat ik die vanmiddag nog hier in het topic kan plaatsen.

Mijn vraag is dan ook: Is er iemand die weet wat dit kan zijn? Of iemand die dit zelf mee heeft gemaakt met zijn/haar paard/pony en die nog wat tips heeft voor mij???

Morgen komt dus de VA en ik wil dat hij bloed afneemt om te onderzoeken want ik vertrouw het niet en vitamine supplimenten helpen dus niet dus daarvan kan ik al gaan zeggen dat ze geen vitamine tekort heeft (zoals we in juni wel dachten)

MvG

Cleo_

Re: Het leed dat ruien heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 09:57

wat vervelend!

Mijn pony word zomers altijd wat kalig op haar hoofd en benen, verder heeft ze wel een normale vacht.
Wintervacht maakt ze verder niet aan, ik maar me er niet zo druk om omdat ze dit al heeft sinds ik haar heb zo'n 6 jaar.

Ben benieuwd naar je foto's

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:02

onze welsh heeft dit ook altijd bij de ovegang van winter- naar zomervacht. zijn hoofd is dan deels kaal, maar hersteld zich daarna snel.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:03

heb er nog nooit van gehoord, maar wil je toch ff sterkte wensen met je kleine meid.
Misschien een x bloed laten trekken door je DA, mss dat ze daar wat wijzer uit worden?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:16

Hier niet zo erg maar ik heb een 1,5 jarige die dus geen wintervacht aanmaakt. Haar moeder heeft hier ook een probleem mee en haar halfzus ook. Ben nu dus genoodzaakt met deze leeftijd al een deken op te doen. Ook de moeder die niks meer doet kan ik niet zonder deken zetten daar ze niet of nauwelijks haar aanmaakt en als ze het op een gegeven moment dan toch krijgen komen ze er niet of nauwelijks meer af. Het jonge paard is nagekeken en zo gezond as een vis.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 13:27

Iedereen bedankt voor de reacties!

@Cleo_: De foto's zijn gemaakt en aan het uploaden dus zal ze zo plaatsen....

xElienx: Dat het hoofd kaal word hoor je wel vaker maar het hele lichaam niet....
@Wilawander: Waar het bij mijn merrie vanaf komt weten we niet, heb haar zelf gefokt en haar moeder had daar geen last van (die moest ik minstens 2x scheren in de winter), haar vader heeft er ook geen last van dus heb geen idee waar het dan aan liggen moet.

@Jibbel: De VA zou eigenlijk pas morgen komen maar nadat ik nog n keer gebeld heb was hij om 12u op stal en heeft idd bloed afgenomen en gaat in overleg met Gent en Utrecht want hij weet ook niet wat het is...

Zijn vermoeden is dat het iets hormonaals is maar ja, t is zoeken naar een speld in n hooiberg (zijn woorden). Chennai ziet er verder goed uit, eet goed, speelt volop, heeft geen koorts en kijkt vrolijk uit haar oogjes...

Alleen die haren.... Pfft, ik kan er ondertussen letterlijk 2 kussenslopen al mee vullen en nog zit er haar op dat los zit....

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 15:01

De foto's!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 18:47

Kan dit door schimmel komen, dat zou mij niet verbazen in elk geval.
Ziet er behoorlijk uit daarom, echt kaal dus, lastig hoor, ben benieuwd wat de DA morgen zegt :)

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 19:18

ik vind dit er absoluut niet als schimmel uitzien en anders had de DA daar neem ik aan wel wat van gezegd. heel erg vreemd dit ik zou zo niet weten hoe dit kan. ik blijf het topic even volgen

sterkte

Mjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 19:23

Mijn shetlander verhaard altijd heel moeilijk, begint laat of wordt ook kaal. Nu geven wij sinds de vorige verhaar periode (winter naar zomer) bij elke biks voerbeurt lijnzaad en vitamine. Op dit moment is ze aan het verharen en er zit al een nieuwe vacht onder.
Tot nu toe heeft dit dus bij ons goed gewerkt.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 19:23

Ik heb dit wel altijd bij veulens. Die verharen ook zo raar, maar bij een volwassen paard? nee dat hem ik nog nooit meegamaakt. Ijslands zeewier schijnt ook heel goed te zijn voor de vacht. Ik denk dat je toch goed moet vitamine bijvoeren. Verder zou ik me er niet teveel druk over maken, aangezien ze geen wondjes heeft, en voorderest nog wel blij is, of niet? Ik gok dat ze gewoon niet goed kan verharen. Haha, jammer dat hier geen les voor is onder de paarden ;)

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 20:54

Mijn paard heeft dit ook, maar dan vooral op z'n schouders. Nou is het hier warm genoeg dat het geen probleem is, maar kan me voorstellen dat het daar wel een probleem is.
Ik voer hem Omega HorseShine, in NL waarschijnlijk niet te krijgen, maar het bestaat grotendeels uit flax (gemalen lijnzaad) met wat extra vitamines en mineralen.
Verder weet ik niet of je weiland/hooi ooit getest is, maar kan het zijn dat ze een vit.E/Sel. tekort heeft? Dat kwam er bij de mijne ook uit. Ben benieuwd naar de uitslag van de bloed test!
Sterkte...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 22:49

Mijn paard krijgt in de ruiperiode ook altijd eerst een hele dunne vacht (kun je ook bijna op de huid kijken) en dan wordt de vacht weer dikker en dichter.
Lijkt wel of ze eerst voor een groot deel het oude haar verliest en dan pas weer 'aanvult' met de nieuwe vacht...
Maar zo extreem als bij jouw paard is dat bij haar niet, dat is heel gelijkmatig en niet met van die grote plekken zoals op jouw foto's...

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 22:53

jaren geleden had ik een lease pony.
tijdens de rui werd pony ook kaal maar dit was van winter naar zomervacht.
niemand wist het.....
pony had doodleuk luis!

robert4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 22:57

eventueel eens wassen met halamid-d als het schimmel is ben je er gelijk vanaf!

als een pony slecht uit zijn vacht komt dan eens flink ontwormen!
Maar neem aan dat je DA dit ook zal zeggen

Moderatoropmerking:
Halamid is absoluut niet geschikt om op een paard te gebruiken!!
Laatst bijgewerkt door Katja op 15-10-09 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Moderatoropmerking toegevoegd.

dadabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 22:58

Het ziet er niet direkt uit als schimmel, maar het zal me niet verbazen als dit wel het geval is.
Of ze heeft eerder schimmel gehad, waardoor de haargroei nu minimaal is.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 23:06

mijn 31 jarige merrie heeft dit al vanaf veulen af aan. Van de ene op de andere dag laat haar hele vacht losals ik er aan ga plukken dan kan ik dr hele vacht er af halen alsof je dr scheert, daaronder is ze dan helemaal kaal. Meteen paar weken komt de nieuwe vacht dan pas tevoorschijn. Ik blijf in de verhaarperiodes zoveel mogelijk van haar vacht af en dan gaat het goed

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 23:19

Als het echt zo ver komt dat je de haren er helemaal af kunt trekken, dus blote huid overhoudend, dan zou je ook nog aan luizen kunnen denken.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 01:04

robert4 schreef:
eventueel eens wassen met halamid-d als het schimmel is ben je er gelijk vanaf!

NIET DOEN!!!!! Tenzij je ook gelijk van je paard afwilt....
Middel is bedoeld voor ruimtes, niet voor dieren. En bovendien tegen bacterieën en virussen.

Quote uit de gebruiksaanwijzing: Bijzondere gevaren: Schadelijk bij aanraking met de huid en bij opname door de mond. Veroorzaakt brandwonden. Gevaar voor ernstig oogletsel. Kan overgevoeligheid veroorzaken bij inademing of bij contact met de huid.

Ben je soms in de war met Imaverol..? Dat is namelijk wel tegen schimmel-infecties.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 01:51

Weet je zeker dat het geen schimmelinfectie is? Daar lijkt het wel erg op...

dadabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 10:01

Ik ben benieuwd wat de VA vandaag zal zeggen.
Laat je het ff weten hoe het is afgelopen?

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 10:04

Ik volg dit ook even. Het gebied is wel erg groot voor schimmel

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 10:31

Iedereen bedankt voor de reacties!

@Letizia: De VA is gister alsnog geweest en er is dus (zoals je ook 2 posten eerder kan lezen) bloed afgenomen voor verder onderzoek.... Schimmel is het in elk geval niet wat dat begint (bijna) altijd op het hoofd en daarnaast zou ze dan bultjes moeten hebben (met of zonder pus) en schilfers.

@carolalisa: De VA had het inderdaad wel gezegd als het schimmel zou zijn

@Thuja: Fijn dat de vitamines en lijnzaad bij jullie wel werkt maar die van mij heeft vitamines gehad (staat ook in mijn beginpost) en daar ligt t dus niet aan. Lijnzaad werkt goed bij het wisselen van de vacht (dus als ze daar moeite mee hebben, of er NIET door kunnen komen) maar die van mij wisselt wel alleen heeft ze er dus GEEN volledige nieuwe vacht onderzitten waardoor lijnzaad in mijn ogen dus ook geen toevoeging geeft!

@loveidefix: Haha... Tja die van mij heeft anders niet vooraan in de klas gezeten toen ze vertelde hoe ze het wisselen van de vacht moeten doen :P

Druk maken doe ik me toch wel een beetje aangezien het niet normaal is en we (nog) niet weten wat het is. Ze is nog wel blij etc dus we wachten het gewoon rustig af (nou ja, redelijk rustig dan, kan er toch niets aan veranderen)

@Libera: Denk niet dat ze dat hier hebben maar ik heb op advies van de VA toen omega diamont gevoerd maar dat heeft dus niet geholpen en dus is het zeker dat het GEEN! vitamine tekort is....
Verder sta ik op een pensionstalling en weet ik dus niet of er daar het weiland of het hooi (voordroog/kuil krijgen ze er) getest is of word maar dat zou ik wel een keer na kunnen vragen.

@Nouvel: Ik heb dus ook het idee dat ze haar vacht eraf gooit en dan ineens n tijdje later bedenkt dat t zo wel erg koud is en dan pas nieuwe vacht aanmaakt...

@ mariska32: Luis is het ook niet, dat is gister ook al uitgesloten

@robert4: Wassen doe ik daar dus echt niet mee, wel met imaverol maar aangezien het dus GEEN! schimmel is heeft dat ook geen nut...
Ontwormen doe ik min 4x per jaar en ze is in september nog ontwormt dus ook dat is het niet

@dadabo: Ze heeft in het begin van de zomer n keer schimmel gehad maar na het wassen met imaverol is die weg gegaan, dus NOGMAALS het is GEEN! schimmel.

@yvonnedv: Ik moet dus wel aan haar vacht komen aangezien haar haren gewoon los zitten en ze daar erg veel jeuk door heeft. Advies van de VA was dus ook: borstelen en zorgen dat ze warm blijft.

@Nicole288: Als je alleen al over de haren wrijft heb je al hele plukken er los opliggen maar is dus ook geen luis...

@Sientje: Thanks! Dat dacht ik dus ook al....

@anneliesdj: nope geen schimmelinfectie....

@dadabo: lees mijn antwoord op letizia :D

@piecon: Vandaar ook dit topic (volgen is altijd goed :D) aangezien ik dus niet weet of er mensen zijn die hierin iets herkennen. Dus mocht er iets in komen te staan waar iemand anders iets mee zou kunnen is dat alleen maar fijn....

Ik wil jullie vragen om wel eerst even goed mijn posten te lezen en dan pas te reageren aangezien er daar al in staat dat ze o.a GEEN vitamine tekort heeft!

Algemeen:
- Ze heeft GEEN schimmel infectie
- Het is ook GEEN luis
- Ze is in SEPT. jl. ontwormt
- Ze heeft GEEN vitamine tekort

dadabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 11:13

Het is ook uitgesloten dat dit een reactie is van de schimmel die ze gehad heeft?
Spannend wat er uit het bloedonderzoek gaat komen.
Hoe lang moet je daarop wachten?

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 11:24

Ja, het is geen reactie op de schimmel die ze toen heeft gehad.
In juni heeft ze iets soortgelijks gehad met het wisselen van winter naar zomervacht maar toen werd dus gedacht aan vitamine tekort.

Het is dus geen schimmel of een reactie op een oude schimmel, daarnaast was die schimmel die ze heeft gehad bultjes met pus en dat lijkt in de verste verte niet op wat ze nu heeft.
De VA heeft dus al uitgesloten dat t om n schimmel(vorm) gaat dus daar hoef ik me niet druk om te maken.

Ben ook benieuwd wat er uit het bloedonderzoek gaat komen en ga zo even contact opnemen met mn VA om precies na te vragen hoelang t ongeveer gaat duren eer ik uitslag kan krijgen. (beetje vage zin geworden :D)

Algemeen:
- Het is ook GEEN allergie op iets in het voer of de omgeving!
- Het is NIET besmettelijk....