Eerste hengstigheid?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

janflicka

Eerste hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 12:32

We hebben besloten ons miniveulen van nu 5 maanden te verplaatsen naar mijn nichtje die een hengstveulentje van dezelfde leeftijd heeft.
Dit omdat het nu niet goed gaat met ons ruintje,en het veulen dus alleen staat.(iets wat ook niet kan natuurlijk).
Ze ijsbeert constant langs het hek,en maakt zich ontzettend druk.
De bedoeling is dat ze samen met het hengstje tot komend voorjaar lekker kan spelen en opgroeien met nog wat andere paardjes erbij.(dus eigenlijk opfok).
In het voorjaar gaan we het dan met frisse moed hier proberen.
Tegen die tijd is ze een jaarling bijna.
Alleen heb ik geen idee wanneer een merrietje voor het eerst hengstig word?
Weet dat vroege hengstjes al met 8 maanden pogingen kunnen wagen...maar hoe zit dat met merrie`s?
Wil natuurlijk niet dat ze veel te vroeg gedekt word!

xElienx

Re: Eerste hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 13:50

ik zou het niet doen. buiten dat het merrietje dan misschien nog niet vruchtbaar is, vind ik haar te jong om gedekt te worden. en de hengstjes kunnen er inderdaad heel vroeg bij zijn.

TeeGee

Re: Eerste hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:43

SMP > MD

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:48

je kunt er op gokken en het hengstje goed in de gaten houden, zijn beide balletjes ingedaald dan is hij ook vrochtbaar.
merrie's zijn dacht ik vanaf een jaar vruchtbaar maar daar zal onderling ook vast verschil in zitten.

wat gaat er niet goed met de ruin dan?
is dat ook een shet?

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 02:16

Ons ruintje zelf ook een minishet,bleef het veulen aanvallen.(geen spelen of dreigen,maar echt erboven op om flink door te bijten).
Wel zijn de plannen gewijzigd kwa het veulen verplaatsen naar mijn nichtje...want tja over een aantal maanden zou waarschijnlijk hetzelfde probleem er weer zijn....(daarbij was het veulen wel gewend om met grotere paarden op het land te staan).
Met knikkende knietjes heb ik toegestemd dat het veulen werd losgelaten in het land(mijn tante is wat minder meutig als ik ;) ).
Het ging met alle paarden goed,wel even nieuwsgierig etc...maar geen van allen deed lelijk,behalve wederom mijn ruintje die haar echt constant achterna zat,door het stroomdraad bijna heen jaagde.
Hij klit erg aan de andere paarden,en ziet haar blijkbaar als echte indringer.
Hij was zo bezig,dat onze quarter merrie haar in bescherming nam op een gegeven moment.(die heeft ook wel het meeste ervaring met veulens van zichzelf).
Maar gezien het weer en gewoon de drassige modderpoel die het land nu is...zouden de paarden zowieso in de nacht op stal gezet worden.
We hebben dus 2 stalletjes naast elkaar waar nu de shetjes staan,afgezonderd van de rest.
Wel naast elkaar dus ze kunnen elkaar horen,zien...maar het veulen staat veilig en toch niet alleen. ;)
Uiteraard is ons ruintje het daarmee ook niet eens,en maakte een hoop stampij op stal...maar zowieso was de tijd aangebroken dat ze in de nachten op stal gaan,alleen moet hij even wennen aan het apart van de rest staan,met alleen het veulen als buurvrouw.
Denk dat 1 van de grote problemen ook is,dat hij erg klit aan de andere paarden(normaal met hem lopen was ook al een probleem omdat hij niet mee wil en terug wil naar de groep).
Hoop dat het met wat tijd wat rustiger word,en ze wennen aan de regelmaat.