hoeveel hooi per dag?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

haf_sjakie

hoeveel hooi per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 08:08

hallo,

hoeveel hooi krijgt jullie haflinger per dag?
stel dat hij vrijwel niet op de wei komt en uitgaand van kleine pakjes hooi.

een half pakje per dag ofzo, verdeeld over 3 keer?

en voeren jullie nog brok of iets bij?

groetjes

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 08:15

Ik heb geen haflinger maar als het vier benen heeft een binnen het kopje paard valt ;) , zal het wel net als de andere rassen zijn dat je paardje gewoon hooi als basisvoer mag hebben (dus steeds voldoende aanwezig). Ik ben bang dat je dan niet met een half klein pakje per dag toekomt Daarnaast kun je brok geven naar wat je doet en wat je paard nodig heeft.

hafjesliefde

Re: hoeveel hooi per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 08:21

mijn verzorgpaardjes (ook haflingers) krijgen ongeveer een dik pakje en dan mogen ze zich daar snachts mee bezighouden en dat zit in hun hooinet

haf_sjakie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 08:24

wat bedoel je met pakje? en hoeveel krijgen ze overdag dan nog?
en hoeveel is dat voor 1 haflinger dan?

alvast bedankt

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 20:05

haf_sjakie schreef:
wat bedoel je met pakje? en hoeveel krijgen ze overdag dan nog?
en hoeveel is dat voor 1 haflinger dan?

alvast bedankt

hm een pakje, moeilijk uit te leggen, bij ons is dat zo als je de koordjes over snijdt van de baal dan komen die vanzelf in pakjes los, zo ongeveer, en over dag staan ze wel altijd in de wei.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 20:09

Elk paard hoort 1 tot 2 kilo ruwvoer per 100 kilo lichaamsgewicht te krijgen. Een haf van 500 kilo moet dus 5 tot 10 kilo hooi per dag krijgen. 5 kilo voor een haf die bijvoorbeeld overdag op een korte wei staat, of die te dik is.. en 10 kilo voor een haf die goed op gewicht is (of te dun) en bijna niet op wei komt.
Brok bijvoeren doe je daarna, op het oog. Is ie te dun dan krijgt ie wat extra brok. Is ie goed op gewicht dan kun je de brok zelfs weglaten :)

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 21:20

en kleine pakjes wegen zo'n 20 kilo.

dus een half pak per dag verdeeld over 3 voerbeurten vind ik erg netjes.(zeker als het goede kwaliteit hooi is)

is het ouder hooi mogen ze er meer van..

Pascalleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 21:22

je zou eens een rantsoenberekening kunnen doen geloof dat je dat op de site van pavo kunt doen ;) dan weetje ongeveer hoeveel je paard moet hebben ;)
zal even linkje voor je zoeken

edit linkje gevonden
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... oeding.cgi
heb 'm zelf ook even gedaan maar je moet 'm wel goed lezen :P

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 19:37

casanova schreef:
en kleine pakjes wegen zo'n 20 kilo.

dus een half pak per dag verdeeld over 3 voerbeurten vind ik erg netjes.(zeker als het goede kwaliteit hooi is)

is het ouder hooi mogen ze er meer van..

huh 20 kilo? bij ons is dat veel minder hoor

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 19:40

Heb dit weekend een pakje gewogen. De onze (zijn wel goede strakke pakken) wegen 23 kg.

luijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:54

hoi,
mijn oude haflinger kreeg altijd 2x daags halve schep (zo een maat schep) 1liter inhoud.. met bix
en op de wei 2 plakken en op stal 1,5 plak in de winter
zomers alleen s avonds 1,5 plak hooi, en dan halve schep bix

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 12:30

Almiro krijgt 1,5 a 2 plakken per dag (als het niet meer is!)
Mijn pensionstal is erg gul in het geven van kuil/hooi, ben daar wel erg blij mee!

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 20:07

mijn hafjes krijgen een half pak hooi per pony, naja ze eten allemaal samen tegelijk leg het gewoon op 1 hoop neer en ze eten er samen van heb 2 hafjes en een mini shet. en ze krijgen 1 pak hooi per dag van zeer goede kwaliteit, verdeeld over 3 a 4 voerbeurten soms krijgen ze een schepje musli voor het lekkere maar niet om bij te voeren ofzo.

haflinger4me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:21

@marleen : ik vind 1,5 tot 2 plakken hooi per dag echt niet veel ? Bedoel je wel gewoon van die balen hooi van rond de 20 kg ?

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 12:32

Wij hebben van die grote balen. En ik geef haar er zeker een halve van per dag (Dus van zo'n plak dan een halve). Ze krijgt namelijk niet zo heel veel krachtvoer en anders gaat ze stro eten, dan maar hooi!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 12:34

Mars staat het hele jaar door op de wei en die krijgt meestal 4 keer per dag 1 of 2 kilo hooi.
'S winters meer dan in de zomer.

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 13:55

s'morgens 3 a 4 plakken, tussen 17.00 en 18.00 2 plakken. s'avonds om 21.00 3 a 4 plakken. Daarnaast eet ze ook nog het stro uit de stal op en loopt ze ongeveer per dag nog 6 uutjes buiten.
2x daags 2 handen muslie en een hand haver.
Dit is alleen voor mijn haf.
De shet krijgt 3x daags een plak hooi.
2x daags een hand muslie

Hooi is van dit jaar eerste sneede goede kwaliteit.

Maaike83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:41

Ik vind een halve plak wel erg weinig. Zeker als ze op stal staat.
Paarden in het wild eten bijna de hele dag en daar is de spijsvertering van paarden ook op gemaakt. Dus als je paard op stal staat moet er voldoende hooi zijn dat ze (bijna) continu kunnen eten. (Wil natuurlijk niet zeggen dat ze het ook continu doen) En brokken of wat dan ook (krachtvoer) is extra. De basis is altijd ruwvoer, dus gras en hooi/kuil.
Mijn haflinger staat dag en nacht buiten en krijgt nu er minder in het gras zit ook ook bijgevoerd en dan is dat een halve baal per dag.
En dan kan ze eten wat ze wil.
Natuurlijk staat ze met meerdere paarden, maar er wordt ongeveer een halve baal per paard per dag gerekend en het meerendeel is ook op.
En te dik zijn ze echt niet.

haf_sjakie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 18:56

Maaike83 schreef:
Ik vind een halve plak wel erg weinig. Zeker als ze op stal staat.
Paarden in het wild eten bijna de hele dag en daar is de spijsvertering van paarden ook op gemaakt. Dus als je paard op stal staat moet er voldoende hooi zijn dat ze (bijna) continu kunnen eten. (Wil natuurlijk niet zeggen dat ze het ook continu doen) En brokken of wat dan ook (krachtvoer) is extra. De basis is altijd ruwvoer, dus gras en hooi/kuil.
Mijn haflinger staat dag en nacht buiten en krijgt nu er minder in het gras zit ook ook bijgevoerd en dan is dat een halve baal per dag.
En dan kan ze eten wat ze wil.
Natuurlijk staat ze met meerdere paarden, maar er wordt ongeveer een halve baal per paard per dag gerekend en het meerendeel is ook op.
En te dik zijn ze echt niet.

ik had het ook niet over een halve plak, maar een half pak per dag, dus het zelfde als jou haflinger...
verder staat mijn haf 24 uur buiten, maar op een padock en niet op de weide...

bedankt voor alle goede adviezen

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 19:32

Ik snap het niet helemaal.
Dit is een stukje van jou tekst:

hm een pakje, moeilijk uit te leggen, bij ons is dat zo als je de koordjes over snijdt van de baal dan komen die vanzelf in pakjes los, zo ongeveer, en over dag staan ze wel altijd in de wei.

Als ik het zo lees dan krijgt mijn haf 6 pakjes (plakjes) per dag met daarnaast nog 6-8 uur weidegang.

Maaike83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:08

Dat is waardoor ik ook de fout in ging.
Maar goed, zal wel miscommunicatie zijn.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 18:10

Stan en onze mini Freddy zitten samen op de 6 plakken hooi, is bij mij 1/3 pak hooi, heb momenteel enorme pakken hooi ;) Daarbij krijgt hij ook nog ongeveer 1/4 Compact gras van Hartog. Vindt hij ontzettend lekker :Y) Alleen is het compact gras jammergenoeg echt ontzettend droog, dus ik week het. Dan ruikt het naar kuil, en vindt hij het ook vreselijk lekker.
En daarbij wortelen, plus 1/2 schep ponybix. Ze zien er momenteel super uit! (behalve dan beetje smerig... }> )

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 18:14

ik voer mijn rijpaarden in de winter onbeperkt hooi, maar die eten niet veel meer dan een halve baal per dag.

_Suus17_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 18:17

Hoeveel is een pakje bij jullie?
Is dat een hele baal ofzo?
Dan moet een halve wel genoeg zijn denk ik?
Toen ze bij ons op stal nog hooi kregen kregen alle paarden 2/3 baal per dag :)

shartjec

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:41

Omdat haflingers heel veel eten en niet kunnen stopen, gaf ik s'nachts een half pakje die ik mixde met stro. Zodat ze zich lekker kon bezighouden met het stro eruit pikken. Ze stond op weiland met heel kort gras. ze kreeg na het rijden een paar plukjes & dus s'nachts een half pakje gemixd.

xx