Wat in de winter voeren voor goede weerstand zonder deken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Billy12

Wat in de winter voeren voor goede weerstand zonder deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 14:37

Ik wil mijn paard deze winter zonder deken houden (tenminste dat wil ik gaan proberen)
Want afgelopen winter werden steeds de dekens gesloopt door andere paarden in de paddock. (hij staat in de winter 2 uur per dag in de paddock in een groep) en daarbij kreeg hij toen nog biks, waar hij achteraf niet goed tegen kon, waardoor ik ben overgestapt op granen met lucerne. Hij had laatst ook last van een beetje snot uit de neus wat bij inspanning wittig werd.

Daarom zoek ik voor aankomende winter iets, waardoor hij een goede weerstand houdt.

Ik zal eerst neerzetten wat mijn paard nu voor voer krijgt:
- 1,5 kg 5granenmix
- 2 schepjes knoflooksnippers
- 2 handjes lucerne
- 3x per dag een grote pluk kuil

Zou dit voldoende zijn om zonder deken de winter gezond door te komen??

Revanches

Re: Wat in de winter voeren voor goede weerstand zonder deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 17:49

Dit past misschien beter bij Voeding en Supplementen.
Zodoende een verplaatsing van SV-->VS.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 19:31

Knoflook tast de rode bloedlichaampjes aan, in kleine hoeveelheden merk je daar weinig van, maar de weerstand kan er net een tikje van krijgen.
Wat voor kuil voer je en hoeveel qua gewicht? Natte kuil is geen paardenvoer, zowiezo is kuil wat lastig voor paarden te verteren. Het fermentatieproces maakt melkzuur aan waar een paard niks mee kan, en de eiwitten veranderen van samenstelling (geeft nogwel eens stalbenen en stijve spieren)
Paard stookt zichzelf warm met ruwvoer, dus zoek een soort waar je veel van kan voeren, zodat paard zich warm kan blijven eten.
Hoe zit het met de vitamine/mineralen balans in je voer? Zitten daar brokjes voor in de granenmix?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 19:37

Genoeg hooi voeren :) Daar kunnen ze zich warm mee houden.

Waarom voer je knoflook bij als ik vragen mag?

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 23:25

Mij is verteld dat knoflook het bloed zou zuiveren. Daarom voer ik het aan mijn paard.

het kuil varieerd nogal. De ene keer is het droog en de andere keer is het nat. Wel kan ik ook voor hooi kiezen maar omdat dat zo droog is leek me dat niet zo goed voor de luchtwegen. Over vitaminen en mineralen weet ik niets. Wel hang ik in zijn stal zo'n wit blok wat een liksteen is. Die is er geloof ik ook in t roodkleurig voor mineralen.

Wat hebben paarden aan mineralen en vitaminen nodig? Wat hebben ze überhaupt nodig om gewoon gezond de winter door te komen?

amber18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 00:38

Veel goed, grof ruwvoer; hooi of paardenkuil. Zoals hierboven ook al gezegd. Goed ruwvoer is het allerbelangrijkste voor je paard zowel om zich warm te kunnen houden in de winter (darmwerking!) als wat betreft de behoefte aan vitamines en mineralen. Als je ruwvoer van arm land komt dat onbemest is of is bemest met kunstmest, kan het nuttig zijn een vitaminesupplement bij te geven (bevat die granenmix die je voert ook vitamines en mineralen, of zijn het pure granen?). Het best is om het ruwvoer onbeperkt aan te bieden (en wie weet kun je het krachtvoer dan wel afbouwen, 1.5 kilo granen is best veel) maar als je erg voedingrijk kuilgras hebt kan het nodig zijn in porties te voeren. Weeg de hoeveelheid ruwvoer die je nu geeft eens af, dan weet je of je genoeg geeft: een groot paard (550-600 kilo) moet minimaal 10 kilo hooi/kuil eten, maar in de winter liefst meer omdat de vertering van ruwvoer dus het kacheltje voor je paard is!
Wat betreft die knoflook, daar zijn de meningen nogal over verdeeld of dat nu wel of niet gezond is voor je paard. Het lijkt er in elk geval op dat een teveel al gauw voor klachten (soort bloedarmoede) zou kunnen zorgen, dus misschien dat je sowieso beter één schepje kunt geven.

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 14:16

Op internet las ik dit:
"Net als alle andere knoflook soorten zijn de snippers ook rijk aan vitamine A, B en C en allicine. Knoflook heeft een weerstand verhogende werking, zorgt voor een gezonde huid en een goede bloedsomloop. Bovendien heeft knoflook een gunstig effect op de luchtwegen, spijsvertering en een vlieg en mug werende werking. Knoflook snippers is een dieetvoeder."

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 14:19

Ik zou onbeperkt hooi gaan geven. Dat krijgen ze hier ook, en ze komen daar prima de winter mee door. Hier staan ze dus 24/7 buiten zomer en winter.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 14:23

Is er iets aan de hand met zijn longen?
Als dat niet zo is zou je naar mijn mening gewoon hooi kunnen geven.

Mijn paarden redden het 's winters (makkelijk) alleen op hooi.

Ik hou er niet van om suplementen e.d. te voeren, naar mijn idee weten de meeste mensen amper wat ze voeren(ik zou het dus ook niet weten)
En als je niet zeker weet wat je paard tekort komt kun je wel aan gaan klooien met suplementen, maar dat vind ik niet de beste manier.

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 18:32

ik val in herhaling... hooi hooi en hoi (of varanten daarvan natuurlijk)
Ik heb ook ervaring met in de winter een voederbiet te geven. Maar je paard moet het wel "snappen"

Maar wat ik niet snap is dat hij 2 uur in de padock staat, staat hij dan de rest van de dag op stal?
Mij lijkt het moeilijker omdat je dan wel een tempverschil hebt.
De mijne staat 7/24 buiten. Deze winter voor het eerst denk ik. Ik ga ook proberen zonder deken (omdat hij ze ook massaal sloopt).
Veel succes!
Danielle

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 21:51

Afhankelijk van het soort paard dat je hebt,zou ik onbeperkt ruwvoer geven en energierijk krachtvoer.Mijn 20jr.KWPNer krijgt naast zijn ruwvoer 2kg draversbrok en 2kg reformkruidenmuesli per dag.

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 22:52

gootje12 schreef:
Afhankelijk van het soort paard dat je hebt,zou ik onbeperkt ruwvoer geven en energierijk krachtvoer.Mijn 20jr.KWPNer krijgt naast zijn ruwvoer 2kg draversbrok en 2kg reformkruidenmuesli per dag.

Ik heb een NRPS ruin van 9 jaar.
Ik geef hem nu veel hooi wat 3x per dag gegeven wordt.
Daarbij wil ik over gaan op Equiral Structuurmix en eventueel een himalaya liksteen.

Zou dit voldoende zijn?
Ik doe 4x in de week lichte arbeid met hem, dressuurmatig.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 11:37

hooi is beter dan kuil. als je paard niet tegen hooi kan omdat het te droog is vanwege zijn luchtwegen ofzo kun je het in een specikuip met water even laten weken :)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 14:53

Een paard wat in de winter maar 2 uur per dag buiten staat hoeft echt niks extra's hoor.
tegen de tijd dat hij zijn vet reserves gaat aanbreken omdat het wat kouder wordt gaat ie alweer naar binnen.

Onbeperkt of in iedergeval meerdere keren hooi voltstaat genoeg maar ik denk dat het dan meer een functie tegen verveling heeft dan dat het dier zich warm hoeft te houden. Heeft ie daar niet genoeg aan omdat je nog rijd kun je hem wat krachtvoer/vitbrokjes geven.