Ervaringen gevraagd: Wie voert Equifirst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jibbel

Ervaringen gevraagd: Wie voert Equifirst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 09:25

Sorry als het hier niet goed staat, wist niet waar het anders thuishoorde..

Op Horse Event heb ik een bij de stand van diverse paardenvoeders info opgevraagd. Vooral de voeders van Equifirst
leken me goed en ik overweeg om dit te gaan voeren zodra mijn paard uit de opfok komt.

Nu ben ik dus op zoek naar ervaringen met dit voer. Hoe doen jullie paarden het erop, welke brok/muesli/aanvullingen voer je en hoeveel voer je bij welke arbeid? Ook ervaringen met de Fryske-Hynderbrok zijn welkom, omdat ik deze misschien wil gaan geven.

tamary

Re: Ervaringen gevraagd: Wie voert Equifirst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 19:53

Ik heb de linamix overwogen, maar er zit ethoxyquine in en dat wil ik niet voeren.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 20:42

Ik voer het nu 3 kwart jaar, en ik ben er zo geweldig blij mee, had ik het maar eerder gevonden.
ik voer nu linamix, plus onze 2 jarige junior mix, en een merrie met veulen aan de voet krijgt een mix speciaal voor drachtige merries, normaal krijgt die gewoon de fiber, plus dus linamix, en veel hooi.

merrie was altijd moeilijk op gewicht te houden, nu met de linamix in combie met de mixen, doet ze het zo geweldig goed, en qua volume voer ik nog minder ook.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 07:51

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 12:55

thnx fuego, daar kan ik wel wat mee!

Nog anderen met ervaringen? of evt. andere aanraders om te voeren?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 18:10

VSW --> VS

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 16:01

Wat is de toevoeging van dit product tav gewoon lijnzaad(olie ) ?

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 16:27

ik vind het alleen al makkelijker in gebruik,

Caeruleus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 17:46

Ik voer mijn paard al ruim een jaar Equifirst Energy Omega-3 (het blijft een mond vol :+). Dit bevalt erg goed, mijn paard haalt er de nodige energie uit en heeft geen last van de eiwit-bultjes die hij van 'normaal' brok krijgt, ook kauwt hij er een stuk beter op. De kwaliteit is altijd erg fijn, en het ruikt ook lekker. Mijn paard mag het erg graag, die begint al te hinniken als hij me van ver ziet aankomen met z'n portie, zonder voer doet hij dat toch echt niet :D

Ik geef dagelijks 1+ schep (2x een ruime half, de helft van 'normaal' sportbrok), van meer gaat hij stuiteren :D, volgens de folder is dat erg weinig (die zegt 1/2 kg per 100 kg per dag, het gaat om een forse KWPNer van 1m72) maar er werd mij aangeraden om voorzichtig te beginnen en op deze hoeveelheid gaat het prima. Volgens de labels zit er in de Energy lijn geen ethoxyquine maar BHT.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 18:06

Ik kan geen info op de site vinden over energy omega ??

Caeruleus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 18:22

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 18:29

Dank je wel. Maar er staat toch weer BHT genoemd als anti -oxidant. Of lees jij het zo dat het maar in 1 van die producten uit de energy lijn zit ?

Caeruleus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 18:36

BHT zit ook in ons eten, nou zit daar wel meer schadelijke troep in maar als het niet teveel is kan het geen kwaad. Wat ik bedoelde is dat er dus geen ethoxyquine in zit, dat is weer wat anders (BHT info).
Hoeveel BHT er in zit kan ik nu niet controleren, ik heb thuis geen zak staan en volgens mij staat het niet op de site.

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 18:53

Ik voer mijn paard linamix en ben er zeer tevreden over.Hij krijgt dit omdat hij niet zo goed op gewicht te houden is in de winter.
Hij krijgt het nu 2 winters en doet het er goed op.
Ik geef het naast zijn gewone brok,sportbrok.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 21:00

Caeruleus schreef:
BHT zit ook in ons eten, nou zit daar wel meer schadelijke troep in maar als het niet teveel is kan het geen kwaad. Wat ik bedoelde is dat er dus geen ethoxyquine in zit, dat is weer wat anders (BHT info).
Hoeveel BHT er in zit kan ik nu niet controleren, ik heb thuis geen zak staan en volgens mij staat het niet op de site.

Tig keer niet teveel is toch schadelijk, zeker vanwege de interactie tussen de verschillende stoffen (Hier komt men in het mileu langzamerhand achter, veel kunstmatige hormoonstoffen die apart niet zo'n probleem zijn, maar elkaar fors versterken en dan schadelijk worden).

Ethoxyquine stond trouwens als anti-oxidant in hun oude linamix folder.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 07:06

Over het algemeent voeren jullie dus de linamix of een andere brok/muesli met extra aanvullingen.

Waarom hebben jullie hiervoor gekozen en niet voor de gewone 'basisbrok'?
Moet ik het zo zien dat wanneer je de gewone basisbrok voert, je net zo goed havens (bijv.) kan geven omdat dat elkaar weinig ontloopt?

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 08:00

Ik voer het aan koudbloeden en heb dus gekozen voor een variant waar minder suikers en zetmeel in zit,
tevens is er een een jong dier nu 2 jarige en die krijgt daarom de juniorvariant.
en nu een zogende merrie, en die krijgt daarom nu de breeding variant, normaal krijgt die dus de fiber, ipv inderdaad de brok,
ik heb alle versies wel geprobeerd overgens, kreeg overal een plastictas van om te proberen, heel netjes dus, en de fiber beviel ons het beste, en de merrie vond het het smakelijkste, ad rustiger en dus lager in suikers en zetmeel. voor koudbloeden wat handiger.

mijn kwpner staat op pension, als ik die thuis had gehad dan had hij wel gewoon een sportmengeling gehad, athans had ik dat geprobeert,

en ik voer dus allemaal de linamix bij, de zogende merrie nu 300 gram per dag, en de 2 jarige 200 gram per dag, de merrie krijgt als het veulen er af is ook weer 200 gram per dag.

als het mogelijk is zou ik als ik jou was ook gewoon proberen overal een zakje van te krijgen om te proberen,

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 20:48

mijn 4 jarige die 5 dagen in de week dressuurtraining heeft krijgt;

ochtend : 1 schep XP-EQ gistbrokken van Horsefood
middag: halve schep XP-EQ gistbrokken en halve schep muesli, de energy racing mix van horsefood
avond: 1 schep XP-EQ gistbrokken van Horsefood en 1 schep muesli, de energy racing mix van horsefood gemengd met 2 handjes pavo daily plus.

daarnaast krijgt hij 2 keer per dag hooi, en nog wortelen en hij staat ongeveer 4 uur per dag op de wei, tijdens vrije dagen wordt het voer gehalveerd en staat hij gemiddeld 8 uur per dag buiten.

mijn andere wedstrijdpaard die ongeveer 6 dagen in de week dressuurtraining krijgt;

ochtend: 1 schep XP-EQ gistbrokken van Horsefood
middag: 1 schep muesli, de energy racing mix van horsefood
avond: 1 schep muesli, de energy racing mix van horsefood en een halve schep XP-EQ gistbrokken van Horsefood gemengd met 2 handjes pavo daily plus

daarnaast krijgt hij 2 keer per dag hooi, en nog wortelen en hij staat ongeveer 4 uur per dag op de wei, tijdens vrije dagen wordt het voer gehalveerd en staat hij gemiddeld 8 uur per dag buiten.

ik ben super tevreden over de producten van horsefood en de muesli van equifirst!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 20:49

Ik voer de lijnzaadbrok van EquiFirst. Dit meng ik door zijn muesli (ander merk)
Ben ik heel tevreden over, paardje doet het er super op.