Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Margreet"]
[quote="Eleonoor schreef:chondoin (en nog wat)
(verbening hoefkraakbeenderen, lage- en hoge overhoef) Sinds 1 jaar (ze is nu 16) staat ze op het break-over beslag omdat ze toen pas onregelmatig ging lopen, wat heel goed hielp, ze ging zelfs ruimer lopen! Het enige wat bleef was dat als ze smorgens opstond, het net leek alsof ze een hoefzweer had (echt eerste 2 minuten op 3 benen). Ik ben me toen gaan verdiepen in voedingssupplementen, maar ik kwam er niet uit, veel producenten geven niet precies aan WAT en HOEVEEL er in zit, bovendien is het heel erg duur. Na overleg met mijn eigen kraker (ik heb zelf ook e.e.a. meegemaakt) heb ik besloten om glucosamine en chondroitine te gaan geven (ook, moet ik toegeven na een paar oudere mannen op mijn werk als proefkonijn gebruikt te hebben !
- ze waren uiteindelijk heel blij met mijn advies) Maar ik haal het wel puur bij de apotheek, ik bepaal zo zelf hoeveel ze krijgt en ...wonder boven wonder loopt ze gelijk vrolijk weg als ze nu smorgens opstaat ! Dus ik kan alleen maar zeggen dat het bij mijn paard super helpt. Hopelijk vertraagt het het proces dat zich in de botten afspeelt. Ik rij trouwens geen wedstrijden meer (geen tijd ivm werk) maar ik rij wel gewoon 3 uur door het bos en zo, ze is niet vies van een pittige galop!
. Dus mijn paard werd ingespoten en kreeg flinke pijnstillers mee omdat de behandeling nogal pijnlijk is. Na tien dagen zijn de pijnstillers op en staat mijn paard op drie benen in zijn box. Andere DA doet weer kreupelheidsonderzoek, maar stopt al na eerste verdoving. En wat blijkt de oorzaak van de kreupelheid: hoefzweer
Hoefzweer uitgesneden, paar dagen later loopt mijn paard weer als een zonnetje
Ik heb sindsdien ( ruim half jaar geleden) geen problemen meer gehad. Alleen is mooi droog voorbeentje, geen mooi droog voorbeentje meer. Op de plek waar ze is ingespoten, blijft toch een vochtbultje zitten. Hopelijk geeft dit in de toekomst geen problemen. In feite is hier natuurlijk erg onzorgvuldig gehandeld en daar ben ik erg kwaad over
Je kan er alleen achteraf niets meer aan doen, maar ik laat me niet meer snel overtuigen om dergelijke ingrepen te laten uitvoeren .... alleen als mijn paard echt iets ergs zou hebben, zoals artrose. Overigens zei de eerste DA dat mijn paard artrose had, maar de tweede DA, met heel geavanceerde digitale röntgenfoto-apparatuur, zei dat het kogelgewricht zo als voorbeeld van hoe het eruit móet zien, in een boekje kon (mijn paard is ook nog maar 6). Nou vraag ik je ....