mn pony is langdurig kruepel geweest en daarmee bedoel ik, een aantal jaar. nu is ze heeeeeeeel erg stijf, hoe kan ik haar daar vanaf helpen? wat doe ik nu: 3X per dag lopen. na het lopen haar beentjes afspoelen. en haar krachtvoer en musli geven.
wie heeft er tips? en wie heeft er tips om haar houding te verbeteren? hiermee bedoel ik, ze is door het langduurige kruepel zijn een slechte houding aan genomen, op 3 benen lopen, (omdat ze aan een hoefje veel pijn heeft gehad) en heel erg met haar hoofd heen en weer schudden tijdens het lopen (van boven naar benede) die moet ze leren stilhouden, maar hoe leer je dat?
heel erg graag reacties.
Groetjes
oja, en jullie snappen wel dat als een pony 3 jaar stil heeft moeten staan, dat ze geen kondititie heeft.
mijn merrie is na een paar nare dingen (wil ik liever niet over uitwijden) ook vreselijk stijf geweest. De ostheopaat is toen geweest voor een andere pony van mij en zij durfde het wel aan om haar te behandelen. Daar is ze zeker heel erg van opgeknapt. Misschien is dat een idee?
het is gewoon heel erg veel pech, hoefbevangenheid, zich verstappen, zere straal, pony in depressie, ook niet meer eten, allemaal zulke dingen, maar nu is dat allemaal achter de rug dus richt ik me nu liever op wat komen gaat, te beginnen bij van die stijf heid af komen.
dierenarts en hoefsmid zijn er uiteraard bij betrokken.
Mjay
Geplaatst: 14-09-09 00:44
als ie hoefbevangen is geweest zou ik zeker oppassen met krachtvoer en mueslie voeren........ je zou kunnen over wegen extra selenium te voeren dat bevorderd de afvoer van melkzuur in de spieren...
Sigrid
Geplaatst: 14-09-09 00:54
Van rechtuit stappen worden ze niet soepeler. Het is beter om aan de hand voltes te gaan stappen er daarbij om en om stelling en buiging door het hele lichaam te vragen.
Verder kun je oefeningen doen door de benen op te tillen en die zachtjes in een cirkel te bewegen. Ook beentje naar voren strekken enz.
Doe alles wel zachtjes en met beleid. Niks forceren. En ik zou je pony even na laten kijken door een fysio/ostheopaat, want het kan heel goed dat er in het lijf iets niet helemaal lekker zit. Ze heeft al die tijd één been ontlast dus daardoor een vreemde lichaamshouding gekregen. Daar zit denk ik het probleem.
bedankt voor jullie tips, ga er zeker mee aan de slag, eerst kijken wat ik zelf kan berijken en als er niet genoeg verbetering in zit zal ik eens wat andere mensen bellen
Voer trouwens weg laten en iets van bijvoorbeel Safe and Sound (Dodson en Horrel) gaan voeren, dat is speciaal voer voor hoefbevangen of tegen bevangen aan zittende paarden. Iig smakelijk voer waar zéér weinig suiker/zetmeel inzit.
Wellicht eens naar een fysio gaan. Mijn merrie heeft destijds een peesblessure en uitgerekte kniebanden gehad, en was daarna ook heel erg stijf. Zij is toen losgemasseerd en gaat nu een stuk beter.