zandkoliek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yasminaa

zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 19:18

Heeiy
afgelopen zondag ontdekte ik dat mn paardje zandkoliek heeft hoe dat komt is me al duidelijk nu is me duidelijk dat ik sandclear moet gebruiken.
Maar mijn vraag is tot die tijd dat al het zand uitgedreven is kan de koliek dan ook terugkomen of andere ziektes hopelijk kan iemand mijn vraag beantwoorden.
Alvast bedankt!
xxx

diana1

Re: zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:21

Andere ziektes ? nee denk het niet.
Koliek uiteraard wel. Als jouw paard in een zandbak staat zonder eten zal hij zand gaan eten.....advies is dus geef hem hooi in een bak in een hoek zodat hij geen zand gaat eten.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 20:53

Toen mijn shetter een lichte zandkoliek had heeft de dierenarts haar iets gegeven dat haar darmen zouden kalmeren en daarna ben ik direct met sandclear begonnen. Ze heeft het niet meer terug gekregen in die tussentijd. Maar houd je pony gewoon goed in de gaten, dan zie je snel genoeg wanneer ze er weer last van heeft.

En in de toekomst zorgen dat ze geen of iig zo min mogelijk zand binnenkrijgen met het voeren. Dus voer hooi op het harde of uit een bak.

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 12:22

Als het over is moet je een beetje Lijzaadolie door het voer doen, dat verzacht het ;).

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 21:58

hi, wij gebruiken ter onderhoud linosan,( kost maar 8 eu ofzo en doe je een half jaar mee..)speciaal soort lijnzaad, om de 3 weken 3 dagen lang 2 schepjes door t voer, en goed in de gaten houden, dus mest opvangen(laatste drol) en dan in emmer met water een paar uurtjes, laten leeglopen en kijken of er zand in zit, ons paard heeft vaker zand in mest en denk dat de een er vatbaarder voor is dan de andere, vooral aan het eind van het weideseizoen trekken ze de laatste grasjes eruit en komt er vaak zand mee.
sterkte

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 07:52

de meeste paarden krijgen zandkoliek van een kale wei, ze eten dan de worteltjes van het gras en krijgen zo veel zand mee naar binnen.
de dierenarts hier gebruik, psylium husk, dat werkt heel erg goed, je kunt het via de groene os bestellen volgens mij.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 06:22

Dit hoort thuis bij Medisch.
Zodoende een verplaatsing van VSW-> MD.