jaarling met diaree

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

romy83

jaarling met diaree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 15:04

Hallo allemaal,

Ik heb even een vraag. Zoals de titel al zegt heeft mijn jaarling (16 maanden) wat diaree.
Het is niet super dun maar normaal ook niet.
Nu staat hij sinds een dag of 4 op een ander landje waar vrij veel klaver staat en best eiwit rijk.
Nu heb ik het idee dat hij niet of niet veel van de klaver eet omdat dat vrij hoog staat en achterin kale plekken.
Hij gaat alleen 's nachts naar binnen en krijgt dan brok en kuil.
Zijn vriendje heeft totaal geen last, wie heeft een idee wat het kan zijn?

Gr.

Palmera

Re: jaarling met diaree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:27

Kan inderdaad komen door het plotseling teveel aan eiwitten. Het ene paard is er gevoeliger voor dan het ander, het beste kun je zoiets een volgende keer rustig opbouwen. Dus eerst een uurtje in de nieuwe wei, dan 2 uurtjes, enz.
Ik zou hem 's nachts even op hooi zetten en hou in de gaten of hij genoeg drinkt. Het moet in principe met een paar dagen wel over zijn.

romy83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 15:44

De staleigenaar zet ze buiten en heeft hun in eens verkampt (helaas), hij drink zeker genoeg maar hou het idd goed in de gaten. Hij is super levendig gelukkig. Bedank iig

romy83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 21:19

Ben er inmiddels achter dat hij door de klaver op het land wat aan de diaree gaat.
Iemand ideeën wat ik hem kan geven om het wat dikker te maken, hij heeft nu 3 dagen in een paddock gestaan met weinig gras en er word kuilgras gevoerd, zijn mest is nu weer redelijk normaal maar om hem daar nu te laten staan is ook weer zo wat dus ideeën zijn welkom.

gr

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 06:44

Ik heb dit een aantal jaar geleden ook gehad bij mijn jaarling. Da laten komen (zij had er koliek bij gekregen)
da adviseerde om haar alleen maar lucerne met haver te voeren.
Lucerne om de darmen weer "ruw" te maken en de haver om haar toch de nodige energie te geven. Na een weekje langzaam afbouwen en weer rustig aan met haar normale brok of muesli beginnen.
Zij mocht de eerste twee dagen niet naar buiten of alleen op de paddock met veel hooi. Na die 2 dagen langzaam aan de weidegang weer opbouwen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 07:15

VSW --> MD

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 17:09

Kun je hem smorgens ,voor het buiten gaan, niet wat hooi voeren.
Hij heeft dan tenminste wat buikvulling, daarna een paar uur op die weide en dan weer terug in de paddock. Als je de weidegang langzaam opvoert kunnen zijn darmen wennen. Heeft hij geen wormen? Dan zijn ze vaak ook sneller gevoelig op de darmen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 21:14

gevoelige darmen.
je kunt een kuur darmcompositum geven van de groene os om de darmen weer goed aan het werk te krijgen
https://www.medpets.nl/dierenarts/beste ... m/205/1/1/

kan een gevolg zijn van een eerdere parasietem besmettign waardoor de milt niet helemaal optimaal functioneerd.
goed ontwormen kan helpen.
eventueel paard even van de wei afhalen opf beperkt laten grazen?

sjaakiekira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 21:17

Je kan ook gewoon Yakult geven, werkt heel goed ;) een week lang elke dag een flesje.