Eratische kies

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

els_keuning

Eratische kies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 06:59

Sinds een 2,5 week ben ik in het bezit van mijn 1ste eigen paard. Nou viel mij na een 1,5 week op dat hij een bult heeft voor zijn linker oor (bovenop zijn voorhoofd zeg maar). Dacht misschien gestoken ofzo, maar even afwachten. Ook de stal eigenaresse was het eerder niet opgevallen dus ik maakte me niet echt druk. Maar ja, hij ging niet weg, maar werd ook niet groter. Het is echt een heel hard ding. Afgelopen maandag is de da erbij geweest. Volgens hem is het een eratische kies. Dit is een soort van verdwaalde kies. Dit schijnt vaker voor te komen en ze schijnen dan vaak op die plek te zitten. Het is verder geen probleem. Hij heeft geen last en zal dit ook niet krijgen.

Alleen nu zou ik hier wel iets meer over willen weten. Wat het nou precies is en hoe zoiets tot stand komt. Als ik ga googelen kom ik toch weinig tegen. Is er hier iemand die weet waar ik info kan vinden?

Alvast bedankt,

Els

_Ananas_

Re: Eratische kies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 07:22

Er bestaan al topics over, even zoeken!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 09:04

Dit hoort op Medisch.
Zodoende een verplaatsing van VSW-->MD.

els_keuning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 12:53

Had al even gezocht, de term zie ik hier en daar inderdaad staan, verder niks over wat het nou precies en en hoe dit ontstaat. Volgens mij dierenarts is dit volledig onschuldig en zal hij er geen last van krijgen. Het enige wat ik vind is een topic van iemand die een net gekocht paard terug brengt omdat opereren teveel risico's met zich mee brengt. Ik zou toch heel graag meer informatie over dit onderwerp hebben.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:00

Anders moet je Carpediem even een pb sturen, die weet er wel meer vanaf! Er zijn wel paarden die er aan geopereerd worden omdat het wel kan gaan ontsteken en dan kan de ontsteking overslaan naar de hersenen.. Hier op Bokt was ook iemand die het paard eraan heeft laten opereren. Veel Fjorden! Mijn verzorgfjord heeft het ook, op de oorrand een pruttig plekje waar altijd troep uit komt. Echter is zij van een manege dus hoef ik geen operatie voor te stellen ;) Hou het nu gewoon schoon.

Tja denk dat elke dierenarts er anders over denkt, de een vind het niets de ander vind het wel heel belangrijk!

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:01

els_keuning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 10:54

Bij mijn paardje (anglo arabier) komt er echt geen viezigheid uit. Het is gewoon een harde bult. Schoonheidsfoutje zeg maar. Mijn dierarts was ook heel erg duidelijk is dat hij hier echt geen last van zal gaan krijgen, dat is dus wel een beetje apart.

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 11:00

Of het paard er last van zal krijgen of niet is niet voorspelbaar op de langere termijn!
Een van mijn paarden heeft er 10 jaar probleemloos mee rongelopen voordat het problemen gaf.
Daarna was opereren geen optie meer omdat het in een te risicovol gebied lag.
Vervolgens ontstonden er problemen met eten en chronische pijn. Inslapen was de enige optie.

Houdt het dus goed in de gaten!

Je kan er een MRI van laten maken, is wel erg kostbaar. Maar geeft goed uitsluitsel of het operabel is of niet.

els_keuning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 11:51

Zoetjes,

wat voor problemen heeft de eratische kies bij jou paard uiteindelijk opgeleverd? Is het gaan ontsteken of gevoelig geworden? Waaraan merkte je dat je paard last kreeg? Ik was redelijk gerust maar begin nu wat te twijfelen. Volgens mijn da zou hij het er zo uit kunnen halen. Licht versuffen, sneetje er eruit pakken, klaar!

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 19:57

Zo te horen ziet ie bij jouw paard op een gunstigere plek dan destijds bij de mijne.
Dan zou ik niet aarzelen en het gelijk laten verhelpen...

Succes