ik voel me zo schuldig...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evelien14

ik voel me zo schuldig...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 15:18

vanmiddag thuis gekomen van logeren. natuurlijk gelijk even naar me pony's gegaan. mijn veulen haar halster af want het is nogal warm en ze zweette helemaal onder het halster. toen maar even het halser van de andere 2 pony's ook af gedaan. tot mij grote schrik zie ik een hele wond bijj mijn shetlander haar halster zitten. komt omdat het halster te strak zat. ik wist wel dat die strak zat. maar niet zo strak dat ze er zo een diepe wond van kreeg. denk ongeveer ruim 1 cm diep. ik heb er even van dat blauwe spray erop gespoten zodat er geen bacterieen in komen. natuurlijk schork ze gelijk weg. ze houd niet zo van dat spuiten. nog even met een snoepje goedgemaakt dat ze niet elke keer meer bang is voor me.
ik voel me echt heeel erg schuldig.
iemand tips wat ik erop kan doen?
misschien iets wat je niet hoeft te spuiten?

het halster doe ik wel niet meer om. die maak ik wel schoon, en hang hem in de kast tot mijn veulen groot genoeg is.

friendly

Re: ik voel me zo schuldig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:21

Ik kan je helaas niet helpen wat die wond betreft maar je kan best nog wel een halster omdoen hoor, weet alleen niet of dat kan zolang die wond niet genezen is (ligt eraan hoe erg hevig de wond is), maar dan kan je het beste een groter halster aanschaffen denk ik.

Hollsteiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:22

een wond van ruim 1 cm diep zou ik een dierenarts bij halen.
misschien kan het gehecht en antibiotica lijkt me ook wel op zijn plek...

Evelien14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 15:23

friendly schreef:
Ik kan je helaas niet helpen wat die wond betreft maar je kan best nog wel een halster omdoen hoor, weet alleen niet of dat kan zolang die wond niet genezen is (ligt eraan hoe erg hevig de wond is), maar dan kan je het beste een groter halster aanschaffen denk ik.

ja ik heb nog een oud halster die gewoon goed past..

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:23

Een dergelijke wond kan volgens mij nooit in 1 dag een diepe wond krijgen. Daar gaan wel dagen overheen... en zeker als jij zegt "niet zo strak"... Volgende keer beter opletten.

Volgende keer ook niet met blauwe spray doen, mocht de wond gehecht moeten worden, kan dat nu niet meer.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:24

Ik weet niet hoe groot de wond is en hoe diep maar als je twijfelt
gewoon even de DA erbij halen.

En ik zou geen halsters omlaten de hele dag, alleen als je iets met je
paardje gaat doen of als je er bij bent maar anders lekker af laten :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:27

Ik ben het met ProudJustify eens :j Verder zou ik het schoonhouden en niet te veel op doen, dan kan je vrij weinig fout doen.

Verder doe ik halsters af als ik niet met ze bezig ben. Je hoort zo vaak verhalen van pony's die zichzelf ophangen terwijl de eigenaar niet aanwezig is.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:39

Caesar schreef:
Een dergelijke wond kan volgens mij nooit in 1 dag een diepe wond krijgen. Daar gaan wel dagen overheen...

Was ook mijn eerste gedachte. Eer dat er een wond onstaat van 1 cm diep ben je wel een paar weken verder. Rijst bij mij ook de vraag waarom je halsters om hebt bij de pony's maar dat is een eigen keuze uiteraard.

In cm diep is wel behoorlijk. Ik gebruik zelf altijd calendulazalf als mijn paardjes wondjes hebben. Werkt echt perfect.

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:43

De wond goed schoonhouden dat is belangrijk. Goed ontsmetten met bijvoorbeeld een beetje opgeloste detol of Betadine! Je zult versteld staan hoe snel het geneest. Voor de rest zou ik de natuur zijn gang laten gaan. En idd, ik sluit me aan bij de rest, zoiets komt er niet zo maar, maar goed gebeurd is gebeurd. Je zult het in ieder geval geen 2e keer doen toch ;)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:48

DA erbij halen! Je bent zeker wel heel lang wezen logeren want zo iets kost toch zeker dagen misschien wel weken de tijd om zo'n diepe wond te geven. Ik vind het wel een beetje stom van je dat je niet eerder aktie heb ondernomen. Arme pony.

Evelien14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 15:53

Caesar schreef:
Een dergelijke wond kan volgens mij nooit in 1 dag een diepe wond krijgen. Daar gaan wel dagen overheen... en zeker als jij zegt "niet zo strak"... Volgende keer beter opletten.

Volgende keer ook niet met blauwe spray doen, mocht de wond gehecht moeten worden, kan dat nu niet meer.

ja ook dagen. natuurlijk. dat snap ik zelf ook nog wel dat dat niet in 1 dag kan

Evelien14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 15:55

Napie schreef:
DA erbij halen! Je bent zeker wel heel lang wezen logeren want zo iets kost toch zeker dagen misschien wel weken de tijd om zo'n diepe wond te geven. Ik vind het wel een beetje stom van je dat je niet eerder aktie heb ondernomen. Arme pony.

die pony loopt gewoon bij ons als gezelschap en loopt tegenwoordig altijd buiten.
met halster om.

Evelien14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 15:57

Samantha_T schreef:
De wond goed schoonhouden dat is belangrijk. Goed ontsmetten met bijvoorbeeld een beetje opgeloste detol of Betadine! Je zult versteld staan hoe snel het geneest. Voor de rest zou ik de natuur zijn gang laten gaan. En idd, ik sluit me aan bij de rest, zoiets komt er niet zo maar, maar goed gebeurd is gebeurd. Je zult het in ieder geval geen 2e keer doen toch ;)

ja dat zei me vader ook al. bij de koeien(niet dat je koeien kunt vergelijken met paarden) heeft die dat ook weleens. dat geneest ook heel snel.
alleen zorgen dat er geen vliegen op komen. hoe doe ik dat? het zit onder bie het bakstuk daar zegmaar.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:59

Calendula zalf werkt inderdaad erg goed.
Wond eerst goed ontsmetten met bijv. betadine en dan de zalf erop. Krijg je ook geen litteken.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 16:00

Pollewoppy schreef:
Calendula zalf werkt inderdaad erg goed.
Wond eerst goed ontsmetten met bijv. betadine en dan de zalf erop. Krijg je ook geen litteken.

Calendula pas gebruiken als er een korst op zit en dan rond de wond smeren, niet erop!

anouska4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 16:15

Mijn verzorgpaard heeft dat nu ook, ookal zat zijn halster helemaal niet zo strak... een grote wond precies onder het riempje, best diep, maar niet 1 cm. Wat wij doen is een beetje water op een handdoek doen, daar wrijven we dan betadinezeep overheen en dan smeren we dat voorzichtig op de wondjes. Halster hebben we af gedaan.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 16:17

Ik smeer het wel op de wond. Zo sluit je het wel af, maar dus ook voor vuil van buitenaf.
Laatst bijgewerkt door Pollewoppy op 04-08-09 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

joosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 16:21

Paard wel of geen halster om in de wei gaat het nu niet om...
Bij ons staan een veulen en een 2 jarige ook met haslter om. Veulen i.v.m. onstoken navel die we elke dag moeten insmeren. En de 2 jarige die vliegennet om heeft. Maar ik controleer wel elke dag...

Ik zou inderdaad de wond heel goed schoonmaken en misschien de dierenarts er bij roepen. Met deze hitte en i.v.m. vliegen kan het snel onsteken denk ik

Evelien14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 16:39

anouska4ever schreef:
Mijn verzorgpaard heeft dat nu ook, ookal zat zijn halster helemaal niet zo strak... een grote wond precies onder het riempje, best diep, maar niet 1 cm. Wat wij doen is een beetje water op een handdoek doen, daar wrijven we dan betadinezeep overheen en dan smeren we dat voorzichtig op de wondjes. Halster hebben we af gedaan.

nee ik heb nog even zitten kijken. maar 1 cm was wel erg overdreven.
oke heel erg bedankt.
ik heb betadine shampoo. maar dat kan zeker niet?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 16:41

Jawel hoor. Dat kan wel. Betadineoplossing zou ik zelf handiger vinden, maar shampoo kan ook wel denk ik.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 16:42

Evelli schreef:
Calendula pas gebruiken als er een korst op zit en dan rond de wond smeren, niet erop!

Ik smeer de zalf altijd direct op de open wond. Binnen een mum van tijd zit er een korst op. Het kan gewoon op een open wond gebruikt worden. Wanneer er een zich een korst heeft gevormd moet je juist stoppen met het gebruik van de zalf om te voorkomen dat de al aardig geheelde wond (korst) weer week wordt

Evelien14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 16:43

oke.
kijk jullie kunnen wel gaan zeggen van ja dat is niet slim ofzo,
maar dat weet ik heust wel. dit zal ook geen tweede keer gebeuren. ik vroeg ook eigenlijk om advies, wat ik erop kon doen ofzo.
gelukkig doen sommige dat ook wel.

Evelien14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 16:44

Yinnar schreef:
Evelli schreef:

Ik smeer de zalf altijd direct op de open wond. Binnen een mum van tijd zit er een korst op. Het kan gewoon op een open wond gebruikt worden. Wanneer er een zich een korst heeft gevormd moet je juist stoppen met het gebruik van de zalf om te voorkomen dat de al aardig geheelde wond (korst) weer week wordt

dat is toch gewoon calendulan ofziets. dat je voor mensen heb? of is dit iets anders voor paarden?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 16:45

Nee hoor, gewoon die je voor mensen ook hebt.

s_spikker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 16:46

wat vervelend is dat.
ik maak de wondjes altijd schoon met lauw water en dettol en doe er dan groene leem op. dan kan er ook geen vuil of vliegen in komen.
ik doe dit dan 2 x per dag schoonmaken en opnieuw erop.