Aangezien mijn pony steeds gevoeliger reageert op hooi (waarschijnlijk stofallergie) in de vorm van luchtwegproblemen (hoesten), denk ik erover na om komende winter paardenkuil te gaan voeren in plaats van hooi. We hebben de paarden aan huis staan, maar gezien de kleine schaal (Epony, 2 shetlanders en waarschijnlijk vanaf okt een pensionpaard) dacht ik dat dit nooit mogelijk was aangezien de kuilbalen van zodanige omvang zijn dat we dit nooit in 4-5 dagen tijd kunnen opvoeren. Nu heb ik gehoord dat er ook baaltjes in kleiner formaat te verkrijgen zijn, rond de 40 kg geloof ik. In mijn ogen ideaal!
Ik vraag mij nu af in welke hoeveelheden kuil moet worden gevoerd? Met hooi kreeg de E-pony 1a2 plakjes per keer en de shetlanders een halve plak per keer, drie keer per dag. Kuil heeft over het algemeen toch meer voedingswaarde? Hoe kan ik de hoeveelheid afstemmen?
*Ik heb de mod zelf al op de hoogte gebracht dat dit topic verkeerd staat en naar VS moet, foutje van mij...*
hinta
Geplaatst: 31-07-09 12:04
de voedingswaarde hangt af van het moment van maaien, net als bij hooi. je kunt dus een eerste of tweede snede hebben of zaadhooi. de fout die veel mensen maken is, dat ze afgaan op het gewicht. omdat kuil veel meer vocht bevat, moet je er dus in kilo's meer van voeren.
Voer op zicht Gooi er naar jou mening voldoende bij, laten ze het liggen de volgende voerbeurt moet je minderen, is het op kan je eventueel meer geven en anders hetzelfde houden. Wel opletten, de eerste keren kan je paard wat aan de diarree zijn door de veranderingen in het vocht. (Paardenkuil heeft meer vocht dan gewoon hooi).
een vriendin van mij heeft ook eeen keer en klein pakje voordroog gehad, ik denk zelfs dat het niet veel groter was dan een gewone bot. plakken waren ongeveer even groot, maar wogen dus iets meer. Zolang je paarden/pony aanleg hebben om veel te dik te worden, steeds voeren zodat er net wel net niet een klein beetje over is. Misschien wel niet ineens overschakelen, meng de eerste dagen nog wat "oud" hooi met het voordroog en let op tekenen van diaree
Boktpony
Geplaatst: 31-07-09 15:49
Bedoel je echt natte kuil of is voordroog ook goed? Als je voordroog neemt kan dat bijna hooi zijn, maar nog iets vochtig zonder stof en dat gaat ook niet schimmelen als je het plastic er gewoon helemaal vanaf haalt Dan zou je dus gewone grote balen kunnen gebruiken... Dat doe ik ook al jaren en het werkt perfect vind ik! Kwa hoeveelheid geef ik eigenlijk onbeperkt dus daar kan ik weinig over zeggen... Voeren op zicht is het beste wat je kunt doen!
Ik denk dat voordroog ook wel goed is, ik heb geen idee, nog nooit eerder kuil gebruikt... Ik ben beniewd of mijn pony hier beter op reageert ivm stofallergie van het hooi. Ze staan nu 24/7 in het land, dus eten momenteel helemaal geen hooi (het hoesten is nu dus ook over).Ik denk dat daardoor, als ze bij slechter weer weer op stal gaan, de overgang ook niet zo groot is.
Ze hebben wel aanleg om dik te worden, vooral de shetten. Die kunnen we echt niet onbeperkt voeren, dan worden ze veel te dik. Mijn Epony heeft dat minder, maar heeft nu toch ook een behoorlijke grasbuik. Op zicht voeren is idd ideaal, maar helaas niet haalbaar... De pony's staan bij mijn ouders, en zij zijn niet altijd thuis (ivm werk). We proberen het wel zo regelmatig mogelijk af te stemmen.
Het zou super zijn als grote balen gewoon kunnen, dat scheelt volgens mij ook enorm in prijs. Hoe is het trouwens wat betreft de zure lucht? Mijn vriend is melkveehouder, en zijn handen stinken een uur in de wind als hij plastic van een kuilbaal heeft verwijderd. Maargoed, dat is natuurlijk koeienkuil en veel zuurder en natter...
Qua voedingswaarde maakt het dus niet zoveel uit? Het is niet zo dat ze van kuil ineens teveel van het goede krijgen?
Ik heb begrepen dat in kuil meer eiwit zit en dat je er daarom minder van moet voeren. Of dit echt zo is weet ik niet, weet wel dat ik mn bijrijdpaard altijd minder kuil dan hooi moet geven.
joyce B
Geplaatst: 02-08-09 16:26
Wij hebben voordroog van eigen land. Als je dat 3 a 4 dagen laat drogen (afhankelijk van hoeveel gras, de lengte van het gras en het weer) en elke dag minimaal 1x schud en vervolgens laat perse, dan heb je voordroog die bijna net zo droog is als hooi, en ook niet gaat broeien als je het plastic er helemaal af haalt en de baal droog op een pallet zet.
In de winter gaat het zeker niet snel broeien, in de zomer wil dat soms wat sneller/makkelijker gebeuren. In de winter voeren we met 4 paarden 10 dagen van zo'n baal. Dat is, als de baal in orde was, geen probleem. In de zomer hebben we de balen ook wel 1, een enkele 2 maanden open gehad. Ook dat gaat goed, tenzij er een natte plek in zat die gaat schimmelen. Dan gaat het ook eerder broeien.
Als een baal lang open ligt wordt hij na langere tijd wel ietsje stoffiger. Stof is verder afhankelijk van hoe het land gemaaid is Veel kluiten meegekomen met te kort maaien, of laag schudden geeft ook meer stof en zand in het voordroog.
Wil je iets vochtiger voordroog, dan is 1,5 dag a 2 dagen drogen ook nog te doen. mits het gras en land niet nog zeiknat was van een eerdere bui, of het 1e snee van intensief bemest land is. Dat droogt namelijk ook minder goed. Ik had 1e snee in juni van lang gras, na droge periode en dat was prima spul na 2 dagen drogen en 3x schudden.
Droge voordroog stinkt niet naar kuil, hoogstens heel even als je het plastic net hebt verwijderd, maar als het droog genoeg is ruikt het gewoon lekker naar vers hooi.
Wij hebben 4 paarden lopen.
Mariskatw
Geplaatst: 02-08-09 16:35
Ik voer mijn paarden ook voordroog. Mijn ene paard heeft een stofallergie en kan het beste geen hooi krijgen, mijn andere paard heeft een zwakke maag en mag geen kuil. Voordroog zit er mooi tussenin. Ons voordroog is echt vrij droog, maar wel vochtig genoeg dat het niet stoffig is. Omdat het zo droog is kan het gerust een aantal weken open blijven. Als je het niet zelf kunt persen zou ik gewoon eens bij wat koeienboeren gaan kijken. Deze hebben over het algemeen vrij mooi kuil in pakken, zonder veel onkruid rommel, omdat bijvoorbeeld koeien ook geen jakobskruiskruid verdragen. Mijn vriend en ik zijn ook een aantal boeren langsgegaan, omdat ze het zelf ook voeren, kun je zien wat er in het pak zit. Ze snijden zo een pak voor je open en kunnen de rest toch zelf voeren. Ideaal! Kun je precies zien hoe droog/nat het is, hoeveel onkruid erin zit, hoe het ruikt, hoeveel structuur het heeft etc.
Dit jaar heeft mijn vriend zijn vader (die zelf ook koeien heeft) genoeg gras en heeft een stuk gras over, dat we zelf gaan persen voor de paarden. Maar wel in plastic. Veel makkelijker opslaan over de winter. Ik zou er wel een kraaienkleed o.i.d. overheen leggen, als je het buiten hebt liggen, omdat je geen gaatjes in het plastic (door bijvoorbeeld kraaien of katten) moet krijgen ivm broeien.