Kool giftig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jesketje

Kool giftig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 15:45

Laatst bijgewerkt door Tanja op 20-07-09 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Poll verwijderd. Een poll met slechts 2 keuze opties, in dit geval alleen ja of nee, is niet toegestaan.

aslo

Re: Kool giftig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 16:51

Juiste antwoord mis ik, tis nl. geen ja of nee. Kool kan bij teveel giftig zijn. Bij bepaalde dieten/gezondheidsproblemen echter wordt juist het geven van (veel) koolsoorten aangeraden.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 17:19

Verplaatst van VSW naar VS.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 20:47

kool kan koliek veroorzaken
een blaadje zo her en der zal niet zo een vaart lopen,maar het is niet iets wat je in grotere hoeveelheden zou moeten willen geven

op een manege waar ik gewerkt heb hadden we om de zoveel tijd een paar ponies met koliek
uiteindelijk kwamen we erachter,
een mama en haar kind gaven de ponies nog wel eens een paar handen kool die ze over hadden
heeft stal nog best wat geld gekost ook, telkens weer de DA erbij als er weer drie met koliek stonden :=

ttpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 09:20

Dat heb ik mij ook al eens afgevraagd. Na wat speurwerk heb ik kunnen vinden dat kool de volgende zaken bevat:

Natrium x
Kalium x
Magnesium x
Koper x
IJzer x
Zink x
Mangaan x
Kobalt x
Jodium x - grote hoeveelheden kool kan de opname van jodium beperken
Selenium x
zwavel
thyocianaat (geeft antibiotische werking)
kalk
chroom
vitamenen a, b en c en k

De met een 'x' gemarkeerde zaken zitten bijvoorbeeld ook in de KNZ liksteen. Het enige wat ik heb kunnen vinden is dat grote hoeveelheden kool de opnamen van jodium kan beperken.

Ben heel nieuwsgierig of iemand aan kan geven waar het probleem precies zit. Volgens mij zitten er veel gezonde stoffen in kool.
Kijk bijvoorbeeld eens naar spinazie, sla, andijvie etc. Dit is allemaal heel gezond voor mensen. Er zit echter wel nitraat in. Op zich geen schadelijke stof, maar kan in het lichaam omgezet worden in nitriet en dat is in hoge concentraties giftig. De grens tussen noodzakelijk en gevaarlijk is misschien heel moeilijk vast te stellen. Normaal en gevarieerd eten is meestal de beste remedie ter voorkoming van gebreksziekten. Zou dit kunnen inhouden dat kool in kleine hoeveelheden zeer gezond is voor paarden?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 09:27

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 09:33

Ik denk dat je moet oppassen met de hoeveelheid ervan.
Een Shetter zal met 2 handen (gas)koliek kunnen krijgen, terwijl een trekpaard er dan helemaal geen last van heeft. Ook onderlinge gevoeligheid hiervoor telt mee(iets wat moeilijk in te schatten is).
Het lijkt me niet noodzakelijk kolen te geven, maar of het giftig is stel ik me toch vragen bij.
Dus, alleen geven als je er echt baat bij hebt en oppassen met de hoeveelheid :D