Allergie voor huisstofmijt en voedermijt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Allergie voor huisstofmijt en voedermijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 21:01

In april is mijn haflinger begonnen met hoofdschudden. Niet extreem en ik dacht omdat het kwam omdat hij dingen moeilijk vond. Na een paar weken bleek dat hij het deed omdat hij jeuk aan zijn neus had.
Hij liep op een gegeven moment overal aan te schuren. De muur, de grond, palen van de bak/wei, enz.
En met rijden veel briesen, schuren aan zijn benen, hoofdschudden, wegrennen om er vanaf te zijn.
Hij was een paar weken terug niet meer te rijden.
Dus de veearts gebeld. We vermoedden allebei pollenallergie. Dus bloed getrokken en meteen aan de prednison gezet. 2 weken wachten op de uitslag vond ze niet verantwoord, aangezien hij zijn neus inmiddels kapot schuurde.

Vandaag waren die 2 weken om en heb ik dus de uitslag gehad. Het is niet de verwachte pollenallergie.
Maar een allergie voor huisstofmijten (zit in stro, huisstof, enz) en voermijten (kan ook een bepaalde stof of onderdeel van voer zijn zoals Lucerne).
Ze gaan nu het bloedmonster verder testen op specifieke dingen, maar dat duurt ook weer 2 weken.
Eigenlijk ben ik blij dat er iets uit is gekomen. Ik ging zo aan mezelf twijfelen. Ook omdat mensen in mijn omgeving vonden dat het wel meeviel en ik me aanstelde.
Stalhouder is geschrokken en ging meteen voor oplossingen meedenken.

Voorlopig gaat hij 24/7 de wei op. Hij krijgt geen eten, behalve gras. En ondertussen bouwen we de prednison af tot niks. Als het goed gaat tenminste. Dan nog even zijn lichaam rust gunnen en dan hoop ik de nieuwe uitslag te hebben. En dan is het weer opbouwen, 1 voor 1 iets terugbrengen van de omstandigheden en na een paar weken de volgende. Tot duidelijk is waar hij op reageert. Als dat tenminste met de test niet helemaal duidelijk is.
De veearts kwam met 2 oplossingen. 1 was inspuiten met een verzwakt middel waarvoor hij allergisch is zodat hij weerstand op gaat bouwen. En 1 is voor zijn leven lang aan de prednison. Beiden ben ik niet kapot van, ik wil het eerst in zijn omgeving proberen op te lossen.
In de winter 24/7 de wei op is hier niet mogelijk. DUs ik zoek andere, lange termijn oplossingen.

Alle tips om hiermee om te gaan zijn welkom! Ik ben hier totaal onbekend mee...

PonyPower_x

Re: Allergie voor huisstofmijt en voedermijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 21:31

Arme Amanda :(:)

Ik weet niet waar huisstofmijten overal in zitten,
maar misschien kan je hem tijdelijk op lemen of houtkrullen zetten?
En als voer alleen voordroog in de winter.
Meer kan ik je ook niet geven als tips.. ;(

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 21:34

Ik zat ook al aan iets als zaagsel of vlas te denken voor in stal.
Maar ik wacht daarvoor nog even de uitslag over 2 weken af. Hopelijk komt daar duidelijk uit wat voor stofmijten het zijn en kan ik van daaruit een bodembedekking kiezen. En misschien zit het wel in de stalomgeving. Dan moet ik toch wat anders verzinnen qua stalling.
Het liefst zou ik hem gewoon 24/7 buiten hebben. Maar in de winter is dat hier in de omgeving gewoon niet mogelijk. :\

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 23:00

Jeetje Aman, wat een lastig probleem.
Weet zo ook geen oplossing, is het ook niet opgelost met hele dagen op de wei in de zomer en winter minimaal op stal?

Ben benieuwd wat er uit de testen komt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 23:05

Ik denk even met je mee, ik heb zelf een allergie voor huisstofmijt en voorraadstofmijt (de voorraadstofmijt zit dus gezellig in het hooi en stro).

Beste is iig in de zomer 24-7 buiten en in de winter ook zoveel mogelijk in bv een paddock. Rubbermatten in de stal leggen en daarover een minimaal laagje stro is misschien ook een idee.
Zaagsel moet je absoluut niet doen! Daar zit vreselijk veel voorraadstof in! Ik kan daar absoluut niet tegen.
Vlas lijkt mij beter.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 23:54

Rubbermatten in de stal kan inderdaad fijn zijn, heeft ie maar weinig stro nodig om lekker te liggen. Ziet er minder gezellig uit, maar uiteraard minder stof.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 21:37

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik heb net gereden zonder geschud!
Het 24/7 op de wei staan en volledig van het voer af werkt dus. Ik ben al gaan afbouwen met de prednison en het maakt niets uit.
Hij stond vandaag voor het eerst helemaal ontspannen met poetsen. Voetje op rust, hanglip en lekker suffen. Dat heeft hij al maanden niet meer gedaan! Altijd stond hij om zich heen te kijken, neus te schuren, te klieren, te schrapen.
Toen het rijden. Instappen ging vooral sloom. Vroeg me al af of ik een zweepje nodig zou hebben :=
Met oppakken werd hij gelukkig wakker en konden we aan het werk. Zonder geschud! Ja, af en toe naar de vliegen, maar meer niet. We hebben veel gedraafd. Meneer had er nogal het gas op. Ik heb toch het idee dat hij wat last heeft van zijn mond, dus de tandarts gaat ook besteld worden.
Maar wat een genot zeg! Af en toe sloeg hij nog wel met een voorbeen, of schudde hij even. Maar dat kan ook wel een beetje gewoonte zijn geworden.

Vlas is de veearts hier overigens geen voorstander van. Hij heeft een aantal paarden moeten helpen met verstoppingen omdat ze het op aten.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 22:23

Is per paard verschillend. Viento eet er helemaal niet van.
Maar die eet ook vrijwel geen stro als ie op stro staat.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:10

Je kan het vlas ook besproeien met een oplossing van azijn om het eten ervan te voorkomen.

Aims

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 20:56

Jeetje wat een lastige situatie..
Helaas kan ik je geen tips geven over de allergie maar wel wat over een paard houden op vlas.
Mijn vorige verzorgpaard at er ook van, toen we er achter kwamen gingen we zelf haar stal doen. (Stallen werden bij ons op stal gedaan)
Elke keer als er nieuw vlas op moest mengde we dit met het oude (schone maar niet witte) vlas.
Dit zag er misschien niet zo fris uit als 'nieuw/schoon' vlas, maar dit at ze niet op en liet ze mooi liggen.
In ieder geval heel veel succes de komende tijd met het zoeken naar oorzaak + oplossing! :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 11:36

Welshcobfan: ik ben niet allergisch, maar mijn paard is allergisch :)

Bedankt voor de tips over vlas. Ik ga toch maar eens kijken naar vlas. Hij is niet echt een stro eter. Hij eet er wel van, maar niet heel zijn stal leeg zeg mar.
Dus ik verwacht dat met vlas ook eigenlijk niet.

Even een kleine update: het 24/7 op de wei helpt super. Hij krijgt 's ochtends nog wat hooi bijgevoerd omdat het gras niet echt voldoende meer is. Maar verder niets.
Hij staat nu op 1 capsule prednison per dag (2 weken geleden stond hij op 3) en hopelijk vanaf volgende week zonder.
Het schudden is veel minder. Eigenlijk zo goed als weg. Alleen als iets lastig is dan schudt hij nog wel even, maar het is een beetje een gewoonte. Wel briest hij nog erg veel, maar goed het is ook niet 1x uit zijn systeem. Naar verwachting is de uitslag van de test volgende week dinsdag binnen.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 12:02

Aims schreef:
Jeetje wat een lastige situatie..
Helaas kan ik je geen tips geven over de allergie maar wel wat over een paard houden op vlas.
Mijn vorige verzorgpaard at er ook van, toen we er achter kwamen gingen we zelf haar stal doen. (Stallen werden bij ons op stal gedaan)
Elke keer als er nieuw vlas op moest mengde we dit met het oude (schone maar niet witte) vlas.
Dit zag er misschien niet zo fris uit als 'nieuw/schoon' vlas, maar dit at ze niet op en liet ze mooi liggen.
In ieder geval heel veel succes de komende tijd met het zoeken naar oorzaak + oplossing! :)

Klopt, ik ken ook een paard waar ze dat bij doen. Bij de mijne is het niet nodig, vind die mooie witte vles bovenop zo'n fijn gezicht. :D