tandarts, elektrisch of handmatig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

viola

tandarts, elektrisch of handmatig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 16:21

Gisteren is de tandarts bij ons op stal geweest. Mijn pony hoefde nog niet gedaan te worden, maar ik wilde wel even kijken hoe zij werkte en of ik de volgende keer hem dus ook door haar zou laten doen.
Nu werkt zij dus handmatig en voorheen is mijn pony altijd door mijn DA gedaan die het elektrisch vijlde. Ik ben altijd zeer tevrede met mijn DA hoor, maar sta nu op een nieuwe stal waar de paarden allemaal door deze mevrouw gedaan worden dus is het tijd voor wat vergelijkend onderzoek.
Wat zijn de voor een nadelen van beide methoden?

Tanja

Re: tandarts, elektrisch of handmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 17:07

VSW-->MD

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 20:30

Handmatig is toch de beste methode. heb zo zon giga haken, dat je over 3 uur nog aan het vijlen bent is electrisch een fijne oplossing.
Alleen electrisch zou ik het niet laten doen. Je maakt de kiezen daardoor snel te vlak..

Britt_Pit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 20:54

Inderdaad zoals bovenstaand: electrisch wordt eigelijk altijd te vlak.
Handmatig gaat minder snel maar ook minder snel fout.

Mandy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 20:56

En ik vind met electisch dat het sneller mis gaat met uitschieten, de tong/wang ligt snel open.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 20:58

als je een dierenarts of tandarts hebt die weet wat ie doet dan valt dat allemaal reuze mee, zoiezo kan er een hoop gewoon niet handmatig gebeuren mijn pony had een golfgebit dat krijg je niet weg met handmatig vijlen
de haken op een andere pony zn gebit kwam door een verschil in lengte van de tanden onder was 2 keer te lang en boven bijna geen kiezen meer over handmatig kan je dat niet oplossen...

Annabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 16:52

Handmatig kunnen ze niet bij de achterste kiezen komen en kunnen ze ook niet alles zien/voelen, zelf kies ik voor elektrisch, dat wordt door de DA gedaan met verdoving, het geeft minder stress. En dat tong of wang openliggen heb ik nog nooit meegemaakt.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 21:06

Bij het zien van beide methoden had ik zelf het idee dat er bij het handmatig vijlen meer kans is op uitschieten omdat je zelf echt de vijlbeweging moet maken. Maar dat zal bij beide methoden een kwestie zijn van een goede da/tandarts kiezen.

Ik vraag me zelf ook af of handmatig alles wel even goed behandeld kan worden zonder verdoving en zonder stress.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 21:12

Zeker kan er gehandeld worden zonder verdoving of stress..
Waar ik nu werk, verdoven we zelden een paard om de tanden te doen..
(zelfs bij mijn eigen paard, had jaar geleden andere DA tanden gedaan, moest ie gesedeert worden, werd helemaal gek.. Mijn huidige DA, niks aan de hand.. zonder sederen gewoon tanden kunnen doen. En heb dit bij meerdere paarden al gezien.)

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 23:50

mijne doet het altijd handmatig.. en ook de achterste kiezen hoor..

elektrisch wil ik niet omdat ze dan vaak een verdoving moeten.. en ik zou niet weten waarom ik mijn paard laat sederen als het niet nodig is..
kijk moet er een keer echt drastisch iets verbouwd worden in zn mond, dan laat ik het wel elektrisch doen.
Maar die van mij gaat elk jaar, dus dat wordt mooi bijgehouden

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 00:02

Handmatig, als je electrisch doet wordt het glazuur te warm en krijg je barstjes in het glazuur. En dat lijkt me funest voor de tanden.