Ijzers achter nodig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ZappaSupreme

Ijzers achter nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 09:10

Ik weet niet zeker of dit hier gaat staat, anders sorry!

26 juli aanstaande heb ik mijn eerste wedstrijd op gras. Nou is het zo dat mijn pony alleen voor op ijzers staat. Ik vroeg mij af of het nodig is om mijn pony nu vierkant te beslaan en kalkoen gaten of dat ik ook alleen voor kalkoengaten kan hebben en achter gewoon zonder ijzers te laten staan.

Hoe is jullie ervaring/advies?

__Kirsten__

Re: Ijzers achter nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 10:55

Misschien is het slim om even je hoefsmid te bellen,
en vragen wat hij/zij daar van vind.

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 10:59

Je pony kan prima alleen voor op ijzers staan als het droog weer is. Ik zou er wel altijd proppen in draaien. Wanneer het land wat drassig is kan het zijn dat de pony wat gaat glibberen van achteren..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 11:01

hangt van je discipline af en je pony. Mijn pony deed het vroeger goed zonder ijzers ook springen op gras. hoewel ik heden zou opteren voor ijzers met kalkoenen vooraan. als ze wegglijden bij de afzet voor een hindernis is de kans op verrekkingen minder groot dan bij uitschuiven bij de landing.
voor dressuur moet je zelf aanvoelen of je pony makkelijk schuift of niet, en of je veel verzamelde oefeningen hebt. Het dressuurpaard van m'n vriendin doet het prima op gras met alleen beslag van voor

Diba1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 15:04

Beter advies vragen bij je hoefsmid die weten het beste :)

Karinnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 20:02

Ja ik denk dat je dat beter aan de hoefsmid kan vragen.....vragen is tenslotte gratis

patty3008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 20:12

heb alleen voor ijzers wel met kakoengaten erin!!

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 20:53

Voor ijzers met stiften en achter op blote voeten gaat prima hoor. Dan hebben ze voldoende grip!

ZappaSupreme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 21:48

Bedankt voor de reacties!

Ik ga het zeker te weten aan mijn hoefsmid vragen maar was benieuwd naar jullie eigen ervaringen.
Ik ga het gewoon proberen om alleen ijzers voor en dan kan ik achteraf altijd bekijken hoe ik dit vond gaan. Aan jullie reacties te lezen zal dit geen problemen opleveren!! :D

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 16:53

VSW-->BEH

Perev

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 11:05

Is niet nodig denk ik, overleg het voor de zekerheid met de hoefsmid ofzo.

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 11:12

ZappaSupreme schreef:
Bedankt voor de reacties!

Ik ga het zeker te weten aan mijn hoefsmid vragen maar was benieuwd naar jullie eigen ervaringen.
Ik ga het gewoon proberen om alleen ijzers voor en dan kan ik achteraf altijd bekijken hoe ik dit vond gaan. Aan jullie reacties te lezen zal dit geen problemen opleveren!! :D

Dan denk ik dat jouw hoefsmid zegt dat achter ijzers wel een aanrader is (zijn voor voor hem weer inkomsten ;) ) Mijn paardje heeft alleen voor ijzers met kalkoenen/proppen en achter gewoon bekapt en niet beslagen. Gaat het hele outdoor seizoen al goed! Gister was het door de vele regen echt gigantisch nat/drassig maar hij heeft 1 dresuur proef gelopen en 2 parcoursen foutloos rondgesprongen zonder geglibber of uitglijden/vallen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 11:23

Een goede hoefsmid denkt niet alleen maar aan zijn eigen portemonee.
De smeden die ik tot nu toe heb gehad (o.a. de smid van het nederlands Endurance team op EK en WK kampioenschappen) hebben nog altijd paarden het liefst op blote voeten wanneer dit mogelijk is.

Ontopic: de smid vragen om de voorijzers te voorzien van kalkoengaten en verder zal hij naar alle waarschijnlijkheid zeggen dat het prima mogelijk is en je het zelf moet aanvoelen bij je paard. Dat kan pas als je een keer in de situtie hebt gezeten. Gewoon gaan rijden, merk je dat hij het lastiger heeft ofzo dan kun je voor de volgende keer altijd nog overwegen om ijzers achter te nemen als je vaker dit soort wedstrijden gaat rijden.

LadyJane2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 20:23

Ineke2 schreef:
Een goede hoefsmid denkt niet alleen maar aan zijn eigen portemonee.
De smeden die ik tot nu toe heb gehad (o.a. de smid van het nederlands Endurance team op EK en WK kampioenschappen) hebben nog altijd paarden het liefst op blote voeten wanneer dit mogelijk is.

Ontopic: de smid vragen om de voorijzers te voorzien van kalkoengaten en verder zal hij naar alle waarschijnlijkheid zeggen dat het prima mogelijk is en je het zelf moet aanvoelen bij je paard. Dat kan pas als je een keer in de situtie hebt gezeten. Gewoon gaan rijden, merk je dat hij het lastiger heeft ofzo dan kun je voor de volgende keer altijd nog overwegen om ijzers achter te nemen als je vaker dit soort wedstrijden gaat rijden.

Idd mee eens :)