Paard heeft wormen, besmettelijk voor weidegenoot??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pivanti

Paard heeft wormen, besmettelijk voor weidegenoot??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 23:02

Hoi!

Ik heb de mest van mijn paard laten onderzoeken door de dierenarts, omdat ik dacht dat hij wormen had. En nu blijkt hij dus inderdaad wormen te hebben (ondanks dat ik hem in april nog ontwormt had met equest) Hij heeft strongyliden. Hier is hij gisteren tegen ingespoten.
Maar nu sta mijn paard samen met een andere op een stukje wei. We mesten wel veel, meestal twee keer op een dag.
Maar kan hij nu gewoon samen blijven staan, of is het besmettelijk voor z'n weidegenoot en moet ik hem nu apart zetten? Die weide genoot heeft van de week toevallig een wormenkuur gehad (equest). De dierenarts heeft er eigenlijk niets over gezegd en bent t ook vergeten te vragen eigenlijk.
Weet iemand dat hier misschien?

groetjes

Arabesk

Re: Paard heeft wormen, besmettelijk voor weidegenoot??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 23:24

Hoeveel wormen had het paard? Je krijgt een paard nl nooit 100% wormvrij maar je moet het binnen bepaalde grenzen zien te houden. Als je paard bijv. 300 EPG heeft is ontwormen niet direct nodig, maar bijv. bij 1300 EPG wel.

Meer info op www.wormbestrijding.nl

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 23:27

Een land dat eenmaal met wormen is besmet is een risico, voor je eigen paard maar ook voor die van een ander. Ik zou toch even met de DA overleggen wat je het beste kunt doen, en zolang de wormbesmetting in je paard aanwezig is, hem even van het land halen.

Aangezien jullie een mestbeleid hanteren denk ik dat het nog wel meevalt.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 00:46

Laat anders de mest van het andere paard ook even testen. Dan weet je waar je aan toe bent, er is altijd een kans dat die het toch al heeft.

Je mag wel blij zijn dat je zo keurig uitmest, hiermee voorkom je al veel wormen in je weide hoor!

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 07:23

is het niet handiger om gelijktijdig te ontwormen ;)

Enne ik zou inderdaad ook de mest van de ander even laten onderzoeken, dan weet je direct waar je aan toe bent. En kan je een plan trekken, over hoe en wat ;)

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 12:25

Inge81, Ik sta pas sinds april met dat paard in de wei. En die mensen hadden half maart ontwormt en ik in april. Dus zij hebben hun paard deze week ontwormt met equest (dus wel tegen die strongyliden die mijn paard heeft is die werkzaam) en ik moest nu ook weer ontwormen. Maar nu heeft mijne die spuit van de dierenarts gehad en is nu dus ontwormt.
Ja en uiteraard zou het het beste zijn als zelfs heel de stal tegelijk ontwormt, maar ja daar kan ik niets aan doen helaas.

Ik ben inderdaad al blij dat wij de wei twee keer op een dag mesten. (is ook wel nodig hoor, gezien ze dag en nacht buiten staan, komt zeker 1,5 kruiwagen uit op een dag totaal)

Arabesk, nou de dierenarts zei dat hij dus die wormen had strongyliden. Dus dat aantal zal wel hoog geweest zijn inderdaad. Ik weet dat paarden altijd wel een laag aantal wormen/eitjes hebben.

Mijne heeft een worminfectie gehad toen hij 3,5 was bij de vorige eigenaar dus is er sowieso gevoeliger voor..

Maar ik zal wel even bellen voor de zekerheid dan

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 12:29

Dierenarts zei dat die andere ook ontwormt moest worden, en die is dus deze week al ontwormt met die equest dus dat was verder goed. Was geen probleem verder als ze samen staan.

naat_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 14:12

Je kan er natuurlijk vanuit gaan dat die van jou wormen heeft meegenomen (of uit de lucht zijn komen vallen) maar het Kan natuurlijk ook zijn dat jouw paard ze in de wei heeft opgelopen.....

zolang er dus paarden in de wei staan die niet of minder ontwormt worden (en op verschillende tijdstippen) houden ze het wellicht bij elkaar in stand

Vienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 16:00

Ja dat kan, test de mest van het andere paard ook.
zoals iemand al zei.

als mest in de wei ligt, en het andere paard eet gras dat eromheenligt, kan hij besmet raken.

Paarden eten zelden bij de ''mestplek'' maar de kans is er.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 16:04

Het is inderdaad wel besmettelijk, maar het andere paard heeft al een wormenkuur gehad pas toch? tegen de wormen die jouw paard heeft?
Om deze reden worden bij ons op stal alle paarden gezamelijk om de 9 weken ontwormd. Doordat het ook een handelstal is wisselt het wel eens met paarden en kun je beter voorkomen als genezen. Maargoed niet iedereen wilt dat natuurlijk.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 16:22

Nee helaas wil de stal eigenaar bij ons niet regelen dat er tegelijk ontwormd wordt...
Ja m'n weidegenoot is vorige week ontwormd met equest die werkzaam is tegen de wormen die mijn paard heeft. Dan was het verder goed zo zei de dierenarts.

Ik ga per 1 aug toch naar een andere stal, waar het wormbeleid gewoon prima geregeld is door de staleigenaar. Die houd de kudde heel goed in de gaten en doet af en toe mestonderzoek en ontwormd wanneer nodig (als er een wormen blijkt te hebben) en dan heel de kudde in een keer.
dus daar wordt ook niet overbodig ontwormd enz... dus dat is wel fijner :)

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 16:23

Ik doe alleen denk ik misschien voor 1 augustus nog even een mestonderzoek bij m'n paard om er zeker van te zijn dat hij geen wormen meer heeft voor hij daar die kudde in gaat...
Is denk ik wel zo verstandig of niet?

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 17:17

baad het niet schaad het niet toch? Zo'n onderzoek doet niks kwaads en zo ben jij ook meteen een beetje gerustgesteld, of juist niet natuurlijk ;-)

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 19:53

Hoe snel zou ik verbetering moeten zien qua mest, weet iemand dat toevallig? Hij heeft nu twee weken geleden die spuit gehad van de dierenarts...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 00:52

Dat zou geen twee weken moeten duren.
Als je huidige stalhouder moeilijk doet over gezamelijk ontwormen, en ik per Augustus ergens anders heen zou gaan, zou ik desnoods mijn paard op stal laten staan. Dan maar geen land, wormbesmetting door een ander is erger....

En een wormonderzoek voordat hij de kudde in gaat zou ik niet doen, ik zou hem eerder een keer goed ontwormen, en dan blijven controleren. Dat mestonderzoek bijv. na de vastgestelde geldigheid van die wormenkuur die je het laatst hebt gegeven....

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 06:42

onderzoek lijkt me beter dan luk raak ontwormen, veel ontwormen is erg slecht voor paarden.
en nutteloos ontwormen is zonde van de wormkuren en voor je paard.
Wel vind ik dat je jonge dieren juist heel consequent moet ontwormen. Maar dat is weer een ander verhaal.
het mestbeleid is supergoed, de kans op besmetting is daardoor erg laag.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 17:01

VSW-->MD