Iets aan de luchtwegen? Hoesten...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nPass

Iets aan de luchtwegen? Hoesten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 20:19

Hoihoi,
de pony die ik geleasd heb hoest altijd heeel erg, vandaag was het zelfs zo erg dat ik dacht dat ze stikte.. Ik weet niet hoe het komt, en ik geef der even vrij.. Maar wat kan ik doen dat het hoesten wat minder wordt?
Alvast bedankt allemaal.
Groetjes!

Wiesje

Re: Iets aan de luchtwegen? Hoesten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 21:01

Een dierenarts bellen die kan beoordelen waar het hoesten vandaan komt. Je kunt het gevolg niet bestrijden als je de oorzaak niet weet.

nPass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 21:04

dat is 't probleem dus,
het is niet mijn pony,
dus ik kan niet zomaar de dierenarts bellen.
ik zou het wel eens aan de eigenaren kunnen voorstellen,
maar ik denk dat ze dat weer te duur vinden..

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 21:10

Dan zijn ze geen pony waard.
Je kunt eventueel voorstellen om de kosten zelf te betalen, maar dat kan aardig uit de klauwen gaan lopen.
Ik hoop dat je begrijpt dat het niet uit is te leggen wat je kunt doen om het hoesten te verminderen. Daarvoor zal je eerst moeten weten waarom je pony hoest.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 21:20

Zeker met dit warme droge weer hebben paarden die dampig zijn het slechter, veel stof en de luchtvochtigheid ( in de ochtend ) is ook al niet zo fijn voor zo'n dier.
Veel hoesten is nooit goed natuurlijk en ik zou dan toch maar eens met de eigenaar gaan praten om er een dierenarts bij te halen. Je least het paard, dus ik neem aan dat je hem helemaal betaald en nog een klein bedrag voor het paard huren? Als jij hem nu dus niet kan rijden omdat hij zo hoest, kost dat jou geld. Je zou dus kunnen voorstellen dat je de pony wel wil blijven leasen, maar dat je niet op een ziek paard wil rijden.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 10:34

er kunnen inderdaad zoveel oorzaken zijn, de eigenaar kan gewoon het beste de DA erbij halen. maar dat kan flink gaan kosten.
de pony van een vriendin van mij hoeste ook heel erg. DA is er meerdere keren voor gekomen en meerdere medicijnen gehad vordat we iets hadden wat echt werkte. bleek uiteindelijk een soort allergische reactie opt stof int hooi en stro.
wat je wel kan proberen in ieder geval is nat hooi. dat verminderd al het stof wat ie binnen krijgt. maar zou er toch de DA bij halen.

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 10:15

even off-topic, hoe zijn jullie er achter gekomen dat de pony een allergische reactie heeft op het stof in het hooi? ik zit namelijk met mijn pony in de molen.. want die is stik benauwd elke keer. lastig. we komen er maar niet achter en nu in de zomer gaat het beter maar ook als ze teveel eet dan word ze weer benauwd, dan krijgt ze een soort aanval die ong een halve dag duurd.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 17:12

VSW-->MD

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 11:23

het beste wat je voor die pony nu kunt doen is veel frisse lucht en geweekt hooi geven. Kijk ook of het dier niet benauwd is (knijpen met de flanken als het uitademd) hoesten moet je nooit onderschatten en als de eigenaren niks willen doen dan zou ik lekker stoppen met leasen van het dier!

E_special

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 18:52

Ik had een pony die in de zomer alergische was voor bepaalde planten die in bloei stonden.
En als die dus bloeide(kon van de een op de andere dag zijn) kreeg hij het vreselijk benauwd, hoesten hij, kortademig etc.

Ik zou zeker een dierenarts laten komen, en tot die tijd zoals andere zeggen, hooi weken, zorgen dat hij niet in het stof staat