Wat voor effect heeft castratie op een hengst?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Showtime_

Wat voor effect heeft castratie op een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 13:48

Ik hoop dat het hier goed staat kon geen juiste categorie vinden..

Ik heb zojuist mijn droompaard op internet gezien, en ik ga vanavond al bij hem kijken!

Het is een 2 jarige hengst. Nu is mijn vraag of het slim is hem nu al te castreren of blijft/wordt hij mooier als ik hem langer hengst hou?
Ik kan ook goed met hengsten omgaan en mag ze officieel uitbrengen. Maar als ruin zou het gewoon een stuk makkelijker zijn met weidegang en alles.
Nu heb ik wel een weide gevonden waar hij deze zomer nog als hengst zou kunnen staan.

Hij is nu al mooi af als hengst met ene flinke hals etc. Maar als ik hem nu castreer verliest hij dit dan of blijft het hetzelfde?
En als ik hem niet castreer zal hij dan nog voller en stoerder worden?

Ik kan hem namelijk ook gecastreerd kopen...

Ik hoop dat iemand me snel kan helpen aangezien als ik hem in het echt net zo leuk vind prijsafspraken moet maken en evt castratie regelen!

ik zal nog even foto's proberen te plaatsen van hem voor ene indruk

Showtime_

Re: Wat voor effect heeft castratie op een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 13:51

Afbeelding

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 15:15

jammer dat niemand reageerd, ook voor het groeien ka ik hem volgens mij beter hengst laten?!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 16:16

Geen geduld := ?

Wat voor effect het heeft? Hij ken geen kids meer krijgen en heeft die drang niet meer (dus rustiger/kan in de kudde etc)

Voor de groei (dwz je wil een groter paard) dan kan je hem beter wél casteren.

Ik ben van mening dat je hengsten alleen maar pest als je ze hengst laat en ze zijn er niet om te dekken. Hup die ballen er af ;)

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 16:24

Ik lees even mee, ik ben ook wel benieuwd wat anderen er van zeggen.
Ik heb namelijk een jaarling hengst en begin inmiddels ook te twijfelen om hem strax te laten castereren.
ALs ie 2,5 is ongeveer.
Ik wil hem graag hengst laten maar dat ie dan de rest van z'n leven in de stal moet slijten zie ik ook niet zitten.
Als jij je paardje mooi vind zoals ie nu is en je wilt niet met hem gaan dekken zal ik hem inderdaad laten castereren als ik jou was.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 16:24

Het kan zijn dat het paard groter wordt qua schofthoogte als je hem nu laat castreren.
Door het geslachshormoon testosteron sluiten groeischijven sneller en groeit het paard meer in de breedte dan in de hoogte uit, in verhouding. Door castreren verdwijnt de afgifte van testosteron en sluiten de groeischijven later, waardoor hij hoger wordt, dan wanneer hij hengst was gebleven.
Hoeveel dit verschil in groei in de hoogte zal zijn in relatie tot wel of niet castreren is niet te voorspellen.
Wat je ook nog mee kunt laten wegen is het feit, dat je hem gecastreerd kunt kopen.
Ik persoonlijk zou dat doen....je bent van een hoop gedonder af en daarnaast loop jij ook niet het risico op complicaties bij de castratie!
In grote lijnen zal je paard zijn uiterlijk behouden. Dat wat er nu aangegroeid is, om het zo maar te zeggen, zal niet verdwijnen. Maar er komt ook geen stoerheid meer bij. Hooguit wat schofthoogte dus.
Je moet je afvragen hoe belangrijk het nou werkelijk is....dat beetje extra stoerheid, ten opzichte van het ongemak dat je er omheen kunt hebben (weidegang, complicaties bij een latere castratie voor jouw risico etc..).

alissaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 16:26

ik ben van mening dat hoe later je ze castreert hoe mooier ze uitgroeien, maar niet alle manieren gaan er dan nog uit..
Cisco kan zichzelf nog evengoed showen en nog even hard roepen op merries, maar meer ook niet.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 16:31

Mijn paardje is tot 2,5 jaar hengst geweest maar was in omgang al heel wakker op de merries. Dat is niet fijn. Dus toen ik hem kocht heb ik hem meteen laten casteren. Hij verliest heel even zijn uitstraling omdat henst toch een soort uitstaling hebben. maar die heeft hij nu wel weer. OOk stopte hij even met groeien naar de casteratie maar nu groeid hij dubbel en dwars en is nu 4 jaar.

Als je niet gaat dekken waarom dan hengst laten zo lang mogelijk? Voor zijn body als hij nu al breed is zal dat echt niet meer anders worden. En voor zijn grote ja casteren..want dan groeit hij meer want de hormonen gaan anders op aan het hengst zijn.

En eenzaam op een weide houden wordt hij echt niet beter van. Die van mij is op 1 1.2 jaar apart gegaan omdat hij al dekte toen en heeft tot zijn 2,5 jaar zo gestaan worden ze niet gelukkig van hoor. En kudde met hengsten wi lje ook niet want dan zie je de vechtwonden heel snel en vaak. Tja..ik zou het wel weten. Gewoon casteren.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 16:33

Als ze eenmaal gedrag op de merries vertonen moet je er ook snel bij zijn. De ene heeft het wat erger dan de andere. Maar dan zit er het bijten een beetje in en het hengst zijn blijft dan ook best lang. Als je het zo ver laat komen houdt je misschien bepaalde gewoontes die minder leuk zijn van je paard.

Ann_Jarno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 17:10

Ik ben van mening dat als een hengst niet als dekhengst kan dienen dat je hem best laat snijden.
Wanneer je dat doet is je eigen keuze.
Ik zou het doen rond 2,5jaar of hij moest natuurlijk moeilijk handelbaar zijn als hij jonger is.
Dan kan je het best vroeger doen.
Een hengst groeit inderdaad beter uit als hij ruin is.
Als hij nu al een hengstennek heeft, geloof me dat blijft hoor ;-)
en als je hem castreert zal hij nog enkele centimeters groeien in de lengte en je zult er geen problemen mee hebben voor merries enzo...
Groetjes

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 17:28

ik sluit mij aan bij zo een beetje alles wat hier boven staat.
Ik heb jaren hengsten gehad en mijn voorkeur gaat zeker uit naar hengsten, MAAR een hengst is een verhaal apart.
\Je moet altijd op je hoede zijn omdat ze altijd een soort van strijd met je hebben voor de machtspositie.
Ik ben blij dat je je droompaard hebt gevonden op het internet, maar heb je hem al in het echt gezien.
ben je al alleen met hem in de weide geweest en alleen met hem op stal geweest.
Heeft hij respect voor de omheining. Wat is er allemaal al mee gedaan?
Hij zal i(waarschijnlijk) iets grover worden als je hem laat castreren. Hij zal sneller gewicht vasthouden omdat hij hormonaal niet meer zo zal reageren. Maar alle hengstenstreken die hij de afgelopen 2 jaar heeft opgedaan die zal hij houden.
Het kunnen dan wel hengstenstreken zijn, maar het is een deel van zijn karakter geworden. Dus het liggt er een beetje aan hoeveel hengst hij op het moment is en wat er allemaal al mee gedaan is.
Het is ook nog een kwestie van of zijn ballen al netjes ingedaald zijn ( hoewel hij de leeftijd zeker heeft, kan het zijn dat het misschien nog niet het geval is. Ik had een drie jarige hengst waarvan de ballen nog niet goed ingedaald waren. Was qua karakter ook nog niet echt hengst).
Heeft hij altijd alleen gelopen of in een kudde...
Er zijn veel zaken die je in je hoofd moet houden voordat je besluit ofdat je hem laat castreren of niet en of dat je hem goed alleen kan houden.
Het kan tot een half jaar duren voordat de hormonen uit zijn lichaam zijn, dusa al laat je hem nu castreren dan kan het nog een 6 maanden duren voordat hij echt rustiger en makkelijker word...

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 23:05

Ik heb hem net gekocht! Ik heb besloten om hem hengst te laten en op de wei te laten met 2 andere hengsten. Als hij dan september/oktober de wei afkomt wordt hij gecastreerd.

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 23:51

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 23:56

Je zal het wel mierenne*ken vinden, maar ik zou kijken of er nog 1 of 2 hengsten bij kunnen. Bij drie stuks valt er nl. altijd één buiten de boot en op die leeftijd willen ze graag spelen en uitdagen. Het kan voor de 'eenling' een stressvolle situatie zijn als je als pineut buiten wordt gesloten. Even aantallen is eigenlijk nog het beste :)

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 08:49

ja dat is weer waar! niet over nagedacht zelf en vind het zeker geen mierenneuken!! Ik ga het aan de eigenaar van de weide voorstellen zodat ze allemaal een vriendje kunnen hebben! Mocht het niet gaan breng ik hem gewoon naar de kliniek voor castratie en kan hij ergens anders vriendjes maken!

Ann_Jarno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 10:57

Hij is echt prachtig!
Het zou niet uitmaken als hij ruin word er uitzien als een echte hengst doet hij toch al ;)
En dat gaat niet meer weg hoor.
Zo'n nek amai hoop dat mijn hengstenveulen ook uitgroeit tot zo'n knapperd!

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 11:02

Voor de groei, kan je hem best op 1.5jr ruinen. Dan staan de groeischijven het verst open ofzoiets, waardoor hij nog het meeste cm's zal doen. Die hengstenuitstraling dat hij heeft zal spijtig genoeg wel een beetje verdwijnen. maar daar komt bij dat hij hoogstwaarschijnlijk een stukje kalmer zal zijn en dat jij er natuurlijk minder werk mee hebt ivm merries id buurt ed..

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 12:00

ik heb die van mij gecastreerd toen die 3 en half jaar was. die stond voordien met andere hengsten op wei. natuurlijk zijn er af en toe gevechten. maar de weide waarop ze stonden was groot genoeg voor hen drieen.hij heeft zijn hengstenmanieren gehouden met zijn mooie hals en dikke poep. maar hij is wel klein gebleven.

zie foto:
Afbeelding

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 22:05

-> MD

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 23:40

Ik wil hem heel graag hengst houden als dat te doen is. Als ik merg dat ie over een half jaar niet gegroeid is ga ik m alsnog castreren.. maar hij is van januari 2007 dus nu 2,5 dus ik denk dat hij uit zichzelf nog wel wat gaat groeien...

houthakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 19:13

Mijn knol is pas met zn 5e gecastreerd. qua gedrag is het gewoon een ruin! lief, makkelijk en rustig.
Alleen als hij in de wei staat met de merries wil hij er wel eens bovenop springen, maar hij is niet dominant naar mens of andere paarden.
Hij heeft wel de bouw van een hengst. breed bespierd en een hele dikke nek.
als ik jou was, en de kans had, zou ik hem lekker hengst laten totdat dit niet meer kan. Dan kan je hem altijd nog laten castreren.
Hoe langer je hem hengst houd, hoe mooier dat hij wordt! (vind ik)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 19:37

Casteren met 3 jaar heeft op de stokmaat niet meer zoveel invloed. Dan hebben ze de meeste groei nl. al gehad :)

Het idee dat hengsten mooier zijn.. zijn echt de grootste smoesjes die ik ooit gehoord heb := (en behoorlijk subjectief... wat de een mooi vindt, vindt de ander misschien wel oerlelijk) Dát is een idee voor mensen om zich achter te verschuilen om het 'goed' te praten dat ze een paard hengst willen laten.. (net als de dikkere nek.. bestaan trouwens ook een hoop verhalen over.. De een zegt dat ze die houden.. de ander zegt dat die weggaat..)

Hoe langer je trouwens wacht hoe dikker de 'strengen', een paard na z'n 3de moet vrijwel áltijd in een kliniek gecastereerd worden.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 20:34

Het is idd een prachtdier, proficiat!

Staat hij al bij de andere hengsten? Ik hoop voor je dat dat goedgaat. Dat kan best eens niet goed gaan 8-)

Idd..wat Sammie zegt: hier is pas een 2 jr. hengst gecastreerd en de strengen waren te dik voor de tangen. Deze gingen niet eens meer dicht! Toen had ik wel zoiets van... dit moet je echt eerder laten doen, jeetje :roll:
Qua tijd is het nu niet te best ivm insecten etc. Dan zou ik het zeker as najaar laten doen.

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 21:05

Ik meld me weer even, ik heb besloten om hem hengst te houden zolang het gaat, ik vind het zonde hem te castreren! Misschien wil ik m zelfs wel meenemen naar de keuring in de toekomst.. Bedankt voor de reacties.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 21:24

Als hij niet bedoeld is om mee te dekken dan lekker laten castreren! Kan hij van een fijn sociaal leven in evt een kudde genieten. Op sommige stallen zijn ze nog steeds niet zo gecharmeerd van een hengst en staan ze vaak een beetje achteraf en appart. En het opvoeden van een hengst is niet voor iedereen weg gelegd, kun je soms beter aan proffesionals overlaten maar dat is voor jou geen probleem zag ik!