Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Citaat:ik heb zelf door de jaren heen verschillende suplementen geprobeert, zelf heb ik de beste ervaringen met pavo nerv control.
ik voerde dit in combinatie met pavo energie controlbrok (voorheen basis en draversbrok van havens) en havens kruiden reformmusli of pavo kruidenmusli. (veel gevarieerd overigens in hoeveelheden, kwam uit eindelijk uit op 1/2 schep brok 's morgens, 1/2 schep musli 's avonds + zemelen en suplement, 1/2 schep brok 's avonds laat. en hooi over de dag verdeelt, paard stond vollop in redelijk zware dressuur training)
ik heb ook geprobeert: cavalor calm (goed op kort termijn op langer termijn minder effect)
cavalor destress, alleen op wedstrijddagen, te weinig effect
sectolin equi nervo, weinig effect.
lpc .....? (poedertje in een zakje) geen effect.
mijn ervaring is dat suplementen puur alleen de scherpe kantjes eraf halen, het zal je paard nooit compleet veranderen in een niet kijkerig en zeer geconcentreerd. wel is het veel beter mogelijk om met je paard te werken, zodat je meer ontspanning in je training krijgt en je paard je beter gaat vertrouwen. mijn ervaring is dat het bij zulke paarden alleen maar op goed vertrouwen draait! dat bereik je door veel te rijden, veel ontspanning te brengen in je rijden en veel met je paard om gaan.
mijn paard was altijd heel erg kijkerig en slecht geconcentreerd (zeer erge sterrekijker) er was dan ook weinig ontspanning in het rijden te vinden en totaal geen aanleuning. het heeft jaren geduurt (mede door mijn onkundigheid) voordat ik eindelijk ontspannen kon rijden en een goede aanleuning ontstond.
nu 6 jaar latern kan ik eindelijk echt fijn met hem werken en op wedstrijd. het vertrouwen is zoveel beter dat wanneer hij nu even afgeleid is ik hem binnen een paar seconde weer terug in zijn concentratie heb. hij is afgeleid ik geef been en door dat been weet hij oke niks aan de hand gewoon door gaan. en wanneer hij iets eng vind, geef ik iets meer ondersteuning met been en sluit hem iets meer op en gaat hij gewoon verder alleen met wat meer spanning. voorheen als hij afgeleid was, was het kop in de lucht, rug wegdrukken geen hulpen meer voelen en wegspringen.
wel bleef ik in die tijd altijd op wedstijd gaan al reed ik zelden een winstpunt, puur om op veel verschillende plaatsen te komen, ik ging ook op veel verschillende plaatsen trainen en veel de bossen in.
concequentie is bij dit soort paarden erg belangrijk, ook vind ik het zeer belangrijk dat je paard uiterst goed aan je hulpen is. (dat geld voor ieder paard overigens) en je moet in je rijden altijd na terug naar de ontspanning gaan. als er iets gebeurt in het rijden waardoor hij afgeleid is terug naar de ontspanning, ik ging dan altijd terug naar stap, zo kwam het wel eens voor dat ik een uur puur en alleen aan het stappen was. alleen door veel ontspanning te creeren kun je er voor zorgen dat je paard je gaat vertrouwen.
enne gedult gedult gedult en nog eens gedult daar draait alles om.
succes ermee!