Worden paarden van gras lui?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ash_

Worden paarden van gras lui?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 16:06

Hai hai,
De vraag die ik mij al een tijdje afvraag. In de winter is mijn haf altijd lekker actief en ondeugend.
Zodra het zomer word en hij staat weer een paar uur per dag op het land dan merk ik aan hem dat
hij wat aan de luien kan word.
Is dit door het gras? Aan welke stof ligt dit?

Groetjes Ashley

Sammie

Re: Worden paarden van gras lui?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 16:10

OP wat voor soort gras staat hij?

Een volle vette wei? Of een kort stuk gras Of?

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 16:12

Hij staat op een vrij schraal stuk gras. Een paar uur per dag. (om hoefbevangenheid te voorkomen)

MalouR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 16:13

het kan ook komen doordat hij 's winters langer in zijn stal staat en dus niet (veel) beweegt. Als hij in de zomer dan weer een paar uur per dag op de wei staat en dus wel wat meer beweging heeft is er denk ik minder drang om te bewegen tijdens het rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 16:23

Een paard wordt niet lui van gras.
Het buitenzijn, grazen en (bewegings)ruimte hebben, zorgt er voor dat ze meer ontspannen kunnen zijn.

Het 'actief en ondeugend' tijdens de winter als je paard op stal staat, is meer uiting van frustraties en opgekropte energie.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 16:24

Het kan komen dat je hem in de winter voert met een hogere energie. Dus nu krijgt je paard misschien minder kuil dan in de winter. Hiermee krijgt hij dus minder energie binnen. Of hij krijgt in de winter wat meer brok dan in de zomer.

Het kan ook zo zijn dat je paard in de winter gewoon wat frisser is omdat hij/ zij het koud heeft.

Zoals al eerder aangegeven zou het ook kunnen komen doordat je pony in de winter meer binnen staat.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 16:26

reactie na Joviban/ Dat lijkt mij de meest logische verklaring.. Ze willen van vol vet gras ook nog wel een lui worden vanwege de voeding en het verteren hiervan. (grasbuik enzo.) Dat ligt dan niet aan het gras maar dat er teveel in zit. Maar daar is bij jou geen sprake van.

Als het gras kort is en wellicht weinig voedzaam, zou je misschien kunnen overwegen om wat extra, weinig eiwit en suikerrijk brok te geven. Zeker als het dier naast het gras weinig extra krijgt.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 16:45

Het punt is dat de voeding niet veranderd.
Hij krijgt enkel een halve pavo koek en veel hooi over de dag verdeeld.
Ook in de winter komt hij 8 uur per dag buiten net zoals nu.
(ik hoor er meer stalgenoten over dat hun paarden minder actief zijn)

@ Sammie: Hij word flink bijgevoert met hooi en andere dingen waardoor hij al zijn voedingsstoffen binnen krijgt.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 18:03

Ash_ schreef:
Het punt is dat de voeding niet veranderd.
Hij krijgt enkel een halve pavo koek en veel hooi over de dag verdeeld.
Ook in de winter komt hij 8 uur per dag buiten net zoals nu.
(ik hoor er meer stalgenoten over dat hun paarden minder actief zijn)

@ Sammie: Hij word flink bijgevoert met hooi en andere dingen waardoor hij al zijn voedingsstoffen binnen krijgt.

Dan zou je toch denken dat je paard minder actief is van de temperatuur.

Wat je zou kunnen doen om hem in de zomer iets frisser te krijgen is wat Havens Power Plus mix te voeren. Hier krijgen ze wat meer energie van.
Ook geef ik mijn paard als hij veel gezweten heeft een schep zout door zijn voer. Ik heb het idee dat dit ook goed werkt (aan een zoutsteen likken vertikt hij zijn leven lang al).

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 18:14

Schepje zout doe ik indd ook als het extreem warm is.

Die power plus waar je het over hebt. Is dit ook voor paarden die bevangen geweest zijn geschikt?

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 19:06

Ash_ schreef:
Schepje zout doe ik indd ook als het extreem warm is.

Die power plus waar je het over hebt. Is dit ook voor paarden die bevangen geweest zijn geschikt?

Dat durf ik niet te zeggen. Dan zou je even contant op moeten nemen met Havens zelf. Zij geven perfect (gratis) voedingsadvies :D .

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 19:08

het valt mij ook altijd op dat als ze op het land staan altijd een stuk slomer zijn dan als ze gewoon in de kudde thuis staan. (ook buiten) vaak in de winter of met harde wind of bij wisseling van weer zijn ze vaak wat drukker.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 19:10

dat ligt niet aan het gras hoor

winter en zomer zijn voor veel dieren veel anders.
winters betekend veel binnen staan,wegens natte bak word er dan niet of nauwelijks gereden...paarden zijn dan ook veel frisser.

en de zomer?
ach lekker in dat land, de hele dag een beetje eten en rondlopen wat in de winter dan niet kan...
en dan moeten wij er ook nog zo nodig op en moeten ze lopen.

hihih ik kan me wel voorstellen dat paarden lekker lui zijn in de zomer :D :D

maak je werk afwisselend, ga geen uur dressuren,maar 30 minuutjes.
houd het werk leuk en kort,dan houd je ze meestal wel fris :D ;)

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 16:49

Verplaatst van SV naar VS.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 17:33

Mijn paard gaat winter en zomer ongeveer hetzelfde aantal uren/dag de weide op en 's winters is altijd veel frisser en gevoeliger voor extra voer. Volgens mijn lesgeefster zijn de paarden als het koud is "drukker" omdat ze zichzelf willen warmhouden.
Volgens mij is het eerder dat er als het koud is meer zuurstof in de lucht is en alles van fysieke inspanningen dus ietsje vlotter gaat. Ik ben in de zomer ook sneller buiten adem of heb minder zin om me uit te sloven en val gemakkelijk in slaap als ik in de zon zit.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 20:55

Zelfs ik herken het wel, met een 24/7 buitenpaard (ook in de winter). Door de warme temperatuur zijn ze lekker rustig en ontspannen, met veel wind zijn ze fris en wat kijkeriger. In de winter wil mijn paard ook nog wel eens even lekker bokkend rennen door de bak omdat er op het land vrijwel niet meer gespeeld en gerend kan worden, dan is er toch energie dat opkropt.

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 20:57

Paarden zweten meer in de zomer.Misschien kun je eens proberen elctrolyten door het water te geven. Dit vult een aantal mineralen aan in het bloed die niet via het voer binnen komen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 20:58

In de winter zijn paarden actiever om warm te blijven :) Warme temp, maakt ze wat slomer :P

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 17:26

petitparis schreef:
Volgens mijn lesgeefster zijn de paarden als het koud is "drukker" omdat ze zichzelf willen warmhouden.

Je kan het ook omdraaien en paard heeft het in de zomer misschien sneller te warm dan in de winter. De ideale temperatuur voor een paard ligt rond de 10 graden :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 18:15

@fransje: waarschijnlijk heb je gelijk. Maar toen die lesgeefster er was, toen was het wel -10°C dus op dat moment leek die verklaring "koud hebben" logischer :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 00:21

petitparis schreef:
@fransje: waarschijnlijk heb je gelijk. Maar toen die lesgeefster er was, toen was het wel -10°C dus op dat moment leek die verklaring "koud hebben" logischer :)

Een paard zal om zich zelf warm te houden liever meer ruwvoer gaan eten omdat bij de vertering veel warmte vrijkomt dan zo maar veel gaan bewegen. In de winter, in het wild een tijd van voedselschaarste, is veel bewegen en energie verliezen niet handig.

Bedenk dat een paard, ook al is het een bewegingsdier, zich niet onnodig druk gaat lopen maken.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 17:58

Akkoord, maar onder het zadel heeft een paard nu niet bepaald de keuze om ruwvoer of wat dan ook te gaan eten

MAAR uitzonderingen bevestigen de regel, ik weet bij ons op stal enkele paarden die gewoon niet willen stappen onder de man. Die trippelen na een zware galop training nog steeds ongeacht of het nu warm of koud is

Ginoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 10:39

OP een scharale wei moet je pony veel moeite doen om zijn hoeveelheid gras bij elkaar te scharrelen.
In de winter met het hooi is dat een stuk gemakkelijker.

In de zomer loopt hij dus meer en is veel bezig in combinatie met de warmte kan je paard dan zeker lui worden vergeleken met de winter.