Ik ben op zoek naar mensen die misschien ervaring hebben met het volgende.
Mijn merrie heeft op 26 mei 's nachts een grote verwonding opgelopen aan haar achillespees.
Het is in de wei gebeurd bij de hengstenhouder en niemand weet wat er precies is gebeurd.
De wond is zo'n 10cm breed en 15cm diep.
Toen ze naar de kliniek werd gebracht liep ze, uiteraard, kreupel aan het gewonde been.
Er zijn röntgenfoto's gemaakt en er zat wat lucht in het been bij de wond. Daarnaast zijn er 3 metaaldeeltjes aangetroffen.
Het paard is op pijnstilling en ontstekingremmers gezet en het was afwachten of er in het been een ontsteking was ontstaan.
Dit was niet na te kijken omdat het been al was ontstoken aan de buitenkant. Als de veearts vocht uit het midden van het been wilde halen om te checken op ontsteking moest hij door de ontstoken buitenkant heenprikken en mogelijk zelf alsnog hiermee een ontsteking veroorzaken. Temperatuur paard was 38.5 en bleef gelijk.
Temperatuur bleef in de dagen die volgde gelijk maar paard bleef erg kreupel.
Zodra ze in de wei werd gezet ging ze meteen liggend grazen.
Na een week lagen de zorgen vooral bij het niet gewonde been. Dit werd nu overbelast en werd pijnlijk.
Weer zijn er röntgenfoto's gemaakt maar deze keer van het andere been/hoef. Er is niks te zien van hoefbevangenheid op de foto's, maar het was belangrijk dat ze haar gewicht weer beter ging verdelen.
Daarom in overleg overgegaan op zware pijnstilling in hoge dosis.
Na een paar dagen was de veearts weer positief. Ze liep een stuk beter.
Hij wilde de pijnstilling weer langzaam afbouwen.
Bij het afbouwen bleek dat ze meteen weer erg kreupel werd aan beide benen. De wond is ondertussen mooi aan het genezen.
De veearts gaf aan zich grote zorgen te maken omdat er geen vooruitgang zit in de kreupelheid.
Als hij het goede been verdoofd bij de kogel loopt ze wel minder kreupel. Maar bij het knijpen met een tang in de hoef was ze niet pijnlijk. Ook het aanraken van de wond is niet pijnlijk.
Deze week zijn er rondom van beide benen weer röntgenfoto's gemaakt om zeker te zijn dat er geen botscheur over het hoofd is gezien. Er is niks te zien.
Vandaag is besloten om de pijnstilling weer omhoog te gooien omdat mijn merrie nu trippelt. Ze staat 5 seconden op haar ene been en trekt het andere omhoog, dan wisselt ze van been en trekt het andere omhoog. En dit de hele tijd. Duidelijk pijn dus.
Ze heeft zoveel pijn dat ze ook haar gewonde been heeft afgeknaagd en nieuwe wonden heeft veroorzaakt.
Voor de zekerheid is er vandaag gewassen met Sebacil, het gaat om een tinker en mogelijk had ze "gewoon" jeuk van mijten oid in de sokken. Het trippelen blijft.
De veearts wil nu komende week de benen weer deels verdoven, steeds hoger, om zo te kijken of hij kan vaststellen waar de pijn zit.
Hij kan geen goede diagnose stellen en de angst is dat als de wond geheeld is de pijn blijft.
Als er volgende week geen verbetering is stelt hij voor dat inslapen de beste optie is.
Ik heb gevraagd of het nut heeft het paard te verplaatsen naar Utrecht omdat ze daar meer scans e.d. hebben maar de veearts had zelf niet het idee dat dit verschil zou maken. Daarbij is het ook een overweging dat de merrie dan verplaatst moet worden en in Utrecht alle onderzoeken nóg een keer moet doorlopen. En het paard heeft duidelijk enorm veel pijn.
Ik ben benieuwd of iemand deze situatie misschien deels herkend en/of ervaring heeft met second opinion in Utrecht.
Voor de zekerheid wil ik toch even contact opnemen met Utrecht deze week om daar te overleggen.
Laatst bijgewerkt door CarpeDiem op 28-06-09 23:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast ivm overlijden paard.