Peeswond, paard overleden.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nuage

Peeswond, paard overleden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 00:04

Ik ben op zoek naar mensen die misschien ervaring hebben met het volgende.

Mijn merrie heeft op 26 mei 's nachts een grote verwonding opgelopen aan haar achillespees.
Het is in de wei gebeurd bij de hengstenhouder en niemand weet wat er precies is gebeurd.
De wond is zo'n 10cm breed en 15cm diep.

Toen ze naar de kliniek werd gebracht liep ze, uiteraard, kreupel aan het gewonde been.
Er zijn röntgenfoto's gemaakt en er zat wat lucht in het been bij de wond. Daarnaast zijn er 3 metaaldeeltjes aangetroffen.

Het paard is op pijnstilling en ontstekingremmers gezet en het was afwachten of er in het been een ontsteking was ontstaan.
Dit was niet na te kijken omdat het been al was ontstoken aan de buitenkant. Als de veearts vocht uit het midden van het been wilde halen om te checken op ontsteking moest hij door de ontstoken buitenkant heenprikken en mogelijk zelf alsnog hiermee een ontsteking veroorzaken. Temperatuur paard was 38.5 en bleef gelijk.

Temperatuur bleef in de dagen die volgde gelijk maar paard bleef erg kreupel.
Zodra ze in de wei werd gezet ging ze meteen liggend grazen.

Na een week lagen de zorgen vooral bij het niet gewonde been. Dit werd nu overbelast en werd pijnlijk.
Weer zijn er röntgenfoto's gemaakt maar deze keer van het andere been/hoef. Er is niks te zien van hoefbevangenheid op de foto's, maar het was belangrijk dat ze haar gewicht weer beter ging verdelen.

Daarom in overleg overgegaan op zware pijnstilling in hoge dosis.
Na een paar dagen was de veearts weer positief. Ze liep een stuk beter.
Hij wilde de pijnstilling weer langzaam afbouwen.

Bij het afbouwen bleek dat ze meteen weer erg kreupel werd aan beide benen. De wond is ondertussen mooi aan het genezen.
De veearts gaf aan zich grote zorgen te maken omdat er geen vooruitgang zit in de kreupelheid.
Als hij het goede been verdoofd bij de kogel loopt ze wel minder kreupel. Maar bij het knijpen met een tang in de hoef was ze niet pijnlijk. Ook het aanraken van de wond is niet pijnlijk.

Deze week zijn er rondom van beide benen weer röntgenfoto's gemaakt om zeker te zijn dat er geen botscheur over het hoofd is gezien. Er is niks te zien.

Vandaag is besloten om de pijnstilling weer omhoog te gooien omdat mijn merrie nu trippelt. Ze staat 5 seconden op haar ene been en trekt het andere omhoog, dan wisselt ze van been en trekt het andere omhoog. En dit de hele tijd. Duidelijk pijn dus.
Ze heeft zoveel pijn dat ze ook haar gewonde been heeft afgeknaagd en nieuwe wonden heeft veroorzaakt.
Voor de zekerheid is er vandaag gewassen met Sebacil, het gaat om een tinker en mogelijk had ze "gewoon" jeuk van mijten oid in de sokken. Het trippelen blijft.

De veearts wil nu komende week de benen weer deels verdoven, steeds hoger, om zo te kijken of hij kan vaststellen waar de pijn zit.
Hij kan geen goede diagnose stellen en de angst is dat als de wond geheeld is de pijn blijft.
Als er volgende week geen verbetering is stelt hij voor dat inslapen de beste optie is.

Ik heb gevraagd of het nut heeft het paard te verplaatsen naar Utrecht omdat ze daar meer scans e.d. hebben maar de veearts had zelf niet het idee dat dit verschil zou maken. Daarbij is het ook een overweging dat de merrie dan verplaatst moet worden en in Utrecht alle onderzoeken nóg een keer moet doorlopen. En het paard heeft duidelijk enorm veel pijn.

Ik ben benieuwd of iemand deze situatie misschien deels herkend en/of ervaring heeft met second opinion in Utrecht.
Voor de zekerheid wil ik toch even contact opnemen met Utrecht deze week om daar te overleggen.
Laatst bijgewerkt door CarpeDiem op 28-06-09 23:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast ivm overlijden paard.

AdnerB

Re: Peeswond, paard steeds zieker, wie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 00:10

ik zou als ik jou was toch maar je paard naar utrecht brengen..daar hebben ze alle apparatuur beschikbaar om snel een diagnose te stellen..meerdere personen zien meer als 1..sterkte ermee..

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 00:33

Naar de kliniek met dat paard.. Dat kan echt van alles zijn. Van botvlies ontsteking tot een klein stukje dat achterbleef in de wond. Echt goed laten onderzoeken niet blijven 'doormodderen' met een veearts. Die zijn er voor de gewone dingen. De rest moeten ze doorverwijzen.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 00:36

Het paard staat al vanaf dag 1 in de kliniek. Ik weet zo alleen niet welke, ergens in brabant in ieder geval..

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 00:39

Ze staat al vanaf 1 idd op de kliniek. Paardenkliniek Visdonk in Roosendaal. Ik noem de arts op de kliniek ook veearts ;)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 00:39

Praktijk Visdonk in Roosendaal..

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 00:41

Trouwens even voor de duidelijkheid: ik ben compleet op mijn gemak bij deze kliniek en ik vertrouw de arts ook.
Ik vraag me alleen af of een second opinion nut heeft en of Utrecht dan de beste oplossing is. Zij hebben wel meer apparatuur dan de kliniek waar ze nu staat, maar dan moet dat wel iets uitmaken natuurlijk.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 00:43

Eventueel Merelbeke (België) voor een second opinion? Is korterbij vanuit Roosendaal, echter wel verder weg voor jou.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 00:50

Heb ik ook aan gedacht, aan Gent eventueel zelfs.
Maar voor mij idd zó enorm ver weg. En Utrecht is ook "maar" ongeveer 1,5 uur rijden vanaf Roosendaal met trailer, en voor mij ongv. 40 minuten rijden ipv 2 uur...

KimBreda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 01:11

Zo dit verhaal komt erg bekend voor en ons paard heeft ook op visdonk gestaan.... 2 wkn ofzo!

Beetje hetzelfde verhaal, een onstoken been met hele klein verwonding, paard werd maar zieker en zieker en het been werd niet minder dik of pijnlijk tot op een gegeven moment hij niet eens meer wilde eten! In de kliniek in visdonk hebben ze hem toen elke dag gespoeld(het been)en diverse foto's gemaakt omdat ze dachten dat het een onsteking was van binnenuit, na een 1 1/5 week zagen we het niet echt meer zitten en hij bleef zieker en zieker worden.Hierop besloten ze nogmaals een scan/foto te maken en toen bleek er ineens nog kleine ijzerdeeltjes in zijn been te zitten die aan het zweren waren. Na deze te hebben verwijderd is ons paardje binnen no time weer
helemaal de oude geworden!

Het jammere was dat het weken duurde voordat ze er achter kwamen! Dus ik zou zeggen zo snel mogelijk een nieuwe scan of second opinion aanvragen!!!!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 01:20

Er zitten ook nog 2 ijzerdeeltjes in de wond op dit moment!
Eentje is er zelf uitgegaan op een of andere manier.
De veearts zei dat het niet nodig was deze te verwijderen.
Ga er morgen meteen naar vragen!

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 01:27

Huh wat raar! Als je een splinter in je vinger hebt die afbreekt, dan gaat het toch ook zweren? En dat kan ook ontzettend veel pijn doen. Dus ik vind het wel héél erg vreemd dat die ijzerdeeltjes wel blijven zitten in dat been.

Een lichaamsvreemde stof daar kan het lichaam vrij agressief op reageren. Zou het inderdaad maar even navragen!

En veel sterkte met alles natuurlijk! Echt heel rot.

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 02:10

Inderdaad heel raar dat ze het erin laten zitten, ik bedoel het hoort niet in het lichaam?!

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 08:44

Als eerst heel veel sterkte met je uiteindelijke beslissing. Lijkt me een moeilijke..

Bij ons in de buurt wordt er vrij weinig uitgeweken naar Utrecht omdat de artsen er zelf niet zo'n heel hoge pet van op hebben (meerdere redenen). Er wordt veel naar Duitsland uitgeweken, daar schijnen enkele heel goede klinieken te zitten. Ik kan je geen namen geven, maar het is iig het overwegen waard.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 11:41

Idd dan voor een second snel naar Merelbeke of Utrecht, waarbij Merelbeke bij mij persoonlijk nog de voorkeur heeft. Reistijd is idd een issue, maar Moerbeke (Merelbeke ) staat hier in de buurt nog beter bekend qua niveau dan Utrecht.

Ik heb ook heeeeeel veel vertrouwen in Visdonk, maar twee weten meer dan één in dit geval.

Heel veel beterschap met je paardje!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 14:59

Nuage schreef:
Ze staat al vanaf 1 idd op de kliniek. Paardenkliniek Visdonk in Roosendaal. Ik noem de arts op de kliniek ook veearts ;)

ah oke.. dat had ik niet begrepen. Excuus.

Coeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 20:12

Ik zou persoonlijk naar de kliniek in Gent gaan. Wij zijn daar al verschillende keren gegaan, en ze helpen je daar direct en staan met heel veel dierenartsen en assistenten klaar. Het is ook een heel grote kliniek. Merelbeke (ternat) is een veel kleinere kliniek. Ik denk dat Gent de beste keuze zou zijn.

Zeker nog heel veel succes met je paard. Ik hoop dat hij/zij beter wordt.

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 20:31

Ik zou je echt aanraden naar moerbeke te gaan voor een second opinion.
Is echt een super kliniek en niet zo ver van Roosendaal af.
Anders bel je ze eens voor info...http://www.bosdreef.be/

Sterkte met je merrie.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 20:35

Ik woon zelf in Zaanstad boven Amsterdam, dus een kliniek die dichterbij is voor mij zou ideaal zijn. Ik heb vandaag contact gehad met De Lingehoeve. Denk dat ik morgen ook nog even contact met Utrecht opneem. Als het goed is belt de veearts van Visdonk vandaag nog even terug al wordt het nu wel erg laat. Kunnen we overleggen over wat we doen.
Maar ook de Lingehoeve was niet heel positief. Het enige wat zij konden was een CT Scan maken waarbij je mogelijk de oorzaak vind. Maar goed ik denk niet dat er een kliniek is die meer kan dan dat.

Wil hem iig vragen naar de metaaldeeltjes en of die niet aan het zweren zijn. Ook wil ik vragen of er risico is dat ze een baarmoederontsteking heeft die bevangenheid veroorzaakt.

Maar ik zie het enorm somber in...

lydtja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 20:50

Jeetje vervelend verhaal zeg! Ik studeer zelf diergeneeskunde in Gent. De school/kliniek is niet in Gent maar in Merelbeke. Dit is een dorp aan de rand van Gent. Andere goede kliniek in Belgie is idd de bosdreef in Moerbeke (bij Antwerpen). Dit even terzijde maar las hierboven dat dingen door elkaar werden gehaald. Als je naar een grotere kliniek gaat is het voordeel dat ze meer apparatuur hebben, meer chirurgen op één plaats en betere operatiemogelijkheden. Mss dat ze dan wel die metaalsplinters eruit moeten halen oid. Maar ik durf je ook niet goed te zeggen wat je moet doen. Ben nog maar halverwege de studie en heb dus nog niet zo heel veel kliniekervaring. Maar het is altijd goed als je verder kijkt. Ik weet dat ze in Belgie goed aangeschreven staan, maar dit geldt ook voor de goede klinieken in Nederland (Lingehoeve inderdaad). Utrecht wat minder, dat klopt. Veel sterkte iig en ik probeer je verhaal hier wel te blijven volgen. En o ja.. hoefbevangen door baarmoederontsteking gebeurt meestal als een deel van de nageboorte is blijven zitten wat daarna is gaan rotten. Dit merk je dan al snel na de bevalling. (dus heeft ze pas een veulen gehad?). Nogmaals heel veel sterkte en ik hoop dat de dierenartsen je verder kunnen helpen.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 20:55

Ik zat net te kijken op de site van Moerbeke en daar staat iets wat mij enorm interesseert: scintigrafie.
Is er een kliniek in Nederland die dit ook kan??

l@ydtja: Ze is dit jaar niet bevallen maar is wel gedekt. Het gebeurde toen ze bij de hengst was. Er is gedekt in het land en aan de schaafwonden op haar lijf te zien was ze nogal "rauw" gedekt.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 21:03

Krijg nou wat de Lingehoeve kan het zie ik!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 21:14

Nu ik meer heb gelezen over scintigrafie weet ik zeker dat ik wil dat ze dit doen bij mijn merrie. Vind het wel vreemd dat de arts van De Lingehoeve er niet over begon, maar zal morgen gewoon nog een keer bellen.
Mijn eigen VA (Visdonk) heeft nog niet gebeld helaas, dus dat zal morgen worden vrees ik.

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 06:05

Ja esmee,ik ben met macho in december erook geweest,ze hebben bij mach een scintigrafie uitgevoerd.

SuperMinx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 12:56

Scintigrafie heeft ook geen zin in dit geval... CT, RX of echografie zijn de opties