Ontstoken oog?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Purky

Ontstoken oog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 15:35

Hoi hoi,
Kwam gisteren aan en Shetjelief had een ontstoken oogje. Er kwam gewoon van dat slaap uit, hij zat halfdicht maar er kwam geen vuil uit of zo. Oog is schoongemaakt, en zometeen ga ik er weer heen. Ik had die vorige dag een vlechtje in zijn voorpluk gemaakt, maar zijn voorpluk komt tot ongeveer zijn neus, iets erboven. Vanaf nu ga ik het dus gewoon weer los laten hangen, dan kunnen die vliegen er niet zo makkelijk bij. Ik heb ook nog van die slierten zegmaar, die je kan vastmaken aan het halster. Moeten die er dan ook nog bij of is dat onnodig?

We hebben hem gisteren gewoon met koud water gedept, en ik las ook ergens dat een kamilletheezakje hielp, klopt dat? En wat helpt nog meer? :)

Volgensmij is het veroorzaakt door vliegen, maar weet het niet helemaal zeker.
Liefs!

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 16:26

Als het oog echt ontstoken is kan je het beste even oogzalf halen bij de DA. Gewoon iets van CAF zal o.i.d..
Dit verzorgt en zorgt dat het oog minder pijnlijk is. Wel zo prettig voor je pony. En die zalfjes zijn ook nog eens super goedkoop, ik geloof dat een tube nog geen € 5,- kost. Wij hebben ze in de zomer standaard in huis.

aerdenhout1

Re: Ontstoken oog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 16:30

Inderdaad, even langs je dierenarts fietsen en dat zalfje halen. Anders in elk geval gekookt water gebruiken om het schoon te maken ( KOUD gekookt water natuurlijk!!)
Ik heb die dingen ook standaard liggen.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 16:31

bij ons komt dit ook voor...heb vorige week nog Terramycine gaan halen. (zacht oogzalfje)
Krijg je zo bij de apotheker en na 2 dagen is alles weer normaal
's morgens en 's avonds aanbrengen.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 16:39

Ik heb altijd standaard oculoheel oogdruppels in de kast staan. Werken perfect!

Purky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 16:52

Is niet mijn paard. :)
Weet dus ook niet waar zijn dierenarts zit of wie dat is. Verkopen ze het ook via internet?

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 16:57

Oculoheel kan je gewoon bij de Etos kopen. Het is homeopatisch en werkt echt goed!

Purky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 17:03

Hoe duur is dat? :)

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 17:09

Ik geloof rond de 8 à 9 euro. Er zitten 15 pipetjes in. Je moet twee maal daags druppelen. Ik doe een pipetje per twee ogen. Ik ben er zeer tevreden over.

Loves_Pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 18:58

Hoi,
Bij mijn paard hebben we niet van die sliertjen maar echt een netje.
Zoals een "hor" zeg maar.
Je kunt er gewoon doorheen kijken.
Zo weet je 100% zeker dat er geen vliegen bij de ogen komen.
Een stuk prettiger en ook geen kriebelende slierten..
Gwenn.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 19:39

Purky schreef:
Is niet mijn paard. :)
Weet dus ook niet waar zijn dierenarts zit of wie dat is. Verkopen ze het ook via internet?

Kan ook gewoon bij de DA voor kleine huisdieren hoor. Die zitten meestal op heel veel plaatsen wel ;) .

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:09

Sja, ik ben echt van de huis-tuin en keuken middeltjes. Als mijn pony een ontstoken oog heeft, gaat er koude thee op een watje waarmee ik het oog schoon maak.

rostanfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 22:19

Ik heb bij mijn pony oogzalf via DA CAF ooggel gebruikt gelukkig met goed resultaat na 2x zalven. Pony had zijn ene oog bijna helemaal dicht zitten, zag ook flink rood rondom zijn oog en ook rondom het oog was het helemaal dik.
Hoorde trouwens van iemand bij ons op de club dat uitwassen met melk ook helpt (heb dit zelf echter niet geprobeerd)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 20:00

Siets schreef:
Sja, ik ben echt van de huis-tuin en keuken middeltjes. Als mijn pony een ontstoken oog heeft, gaat er koude thee op een watje waarmee ik het oog schoon maak.

Een afgeleide van de jouwe: het theezakje zelf! Het zakje van gewone thee dan natuurlijk he! In de thee zitten stofjes die de ontsteking remmen, en in de theeblaadjes van een theezakje dat al gebruikt is, blijft veel van die stof zitten, nog meer dan in de thee zelf. Afkoelen tot lauw, lekker op het oog houden en tot slot naar de binnenste ooghoek wrijven ermee. Liefst drie keer per dag!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 10:18

Verplaatst van SV naar MD.

Pyralis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 22:43

Cavasan zalf helpt goed! en zeker zorgen dat de vliegen er niet bij kunnen. Alle prutjes weghalen iedere dag en als het lukt zo'n 3-4 keer daags cavasan zalf druppelen. Als niet zo vaak lukt is niet erg, alleen dan werkt het minder snel. Als het met de zalf niet verbeterd, dan moet de DA er even naar kijken, het kan dan zijn dat er een beschadiging op het oog zit (zand geschuurt, takje erlangs, e.d.) Vooral zorgen dat er geen vliegen meer bij kunnen, die maken het vaak erger, voorpluk lekker los doen of van die sliertjes aan hoofdstel/halster oid. Hoop dat je er wat aan hebt! Die zalf is trouwens niet duur, zo'n 6 euro en is bij elke d'arts aan de balie zo te verkrijgen.

shennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 22:48

Ik zou als ik jou was eerst overleggen met de eigenaar.
En meestal moet je het voor langer tijd dus niet als je na 2 x niks meer zit want dan kunnen er nog bacterien zitten.

Pyralis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 22:58

shennie schreef:
Ik zou als ik jou was eerst overleggen met de eigenaar

En dat ook. Misschien heeft de eigenaar zelf wel iets in huis!