Paard hoest & schud met hoofd.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Priscilla__

Paard hoest & schud met hoofd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 21:19

Hallo,

(Als dit hier niet hoort meld het dan even).
Ik heb een verzorgpaard waar ik regelmatig mee op rij enz.
Nu hoest ze dus weer sinds kort en staat dus weer op rust. DA erbij geweest, en die heeft
hem een spuit gegeven tegen het hoesten etc. Maar die wist verder ook niet wat er verder
aan de hand is (hij heeft dit vorig jaar ook al eens gehad). Vandaag even lekker door
het bos gestapt en na 25 min. moest hij toch weer 2 keer hoesten. De eigenaresse zegt,
dat het misschien te maken heeft dat hij in de draf vooral (stap en galop niet), ook
met z'n hoofd schud. Weet iemand hier misschien iets meer over?

Gr.

Anoniem

Re: Paard hoest & schud met hoofd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:36

Paard dat hoest omdat 'ie met zijn hoofd schudt, daar heb ik nog nooit van gehoord. Andersom wel. Bijvoorbeeld door een irritatie in de luchtwegen. Maar dat is door een VA toch vrij makkelijk te zien...

Van 2x een kuchje zou ik niet echt wakker liggen eerlijk gezegd.

Priscilla__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 11:23

Nee, maar we doen nu rustig aan omdat als we echt gaan rijden enzo die wel heel erg gaat hoesten. Ik heb al wat op internet gezocht en wat gevonden over hooikoorts dat die dan ook hoest & schud met zijn hoofd.. Dus ik denk dat de kans groot is dat het dat dan is.. Maar misschien heeft iemand nog iets anders etc.?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:29

Dan heb je het al over een pollenallergie in combi met bv headshaking syndrome. Dat is bepaald geen onschuldig hoestje in combi met eens met de kop schudden meer....

Als je het idee hebt dat het paard op pollen reageert, dan zou je eens een tijdje een neusnetje kunnen proberen.

Maar... met dergelijke ernstige 'verdenkingen' zou ik toch wat meer van m'n veearts verwachten dan "een spuit".
Wat heeft de VA gezegd over hoe lang het zou duren voordat het hoesten over moet zijn? Wanneer moesten jullie bellen als er geen significante verbetering optreedt? Heeft hij bv bloed afgenomen?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 09:45

Naast de pollen allergie kan stof ook chronisch hoesten veroorzaken en stoffig is het de laatste tijd wel geweest.
Bijv, in een zandbuitenbak of stal met stof in het strooisel

Keeeell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 14:07

Dat heeft mijn paard ook.
Ik weet niet presies wat het is, maar hij doet het alleen een paar keer in het begin als ik ga rijden.
(De 1e dat ik in draf ga, dan hoest die 2 a 3 keer.)
Me instructrice zegt dat dat niet vaker als 5 keer mag gebeurne (5x hoesen in op 1 dag)
Als die dat wel doet, moet die wel ff nagekeken wordne.

En met ze hoofd schudden.
Ik weet niet precies hoe jij bedoeld, maar bij mij gooit die ze kop omhoog.

Dat doet die bij mij omdat ik m de hele les aan de teugel moet rijden, en op een gegeven moment, krijgt die een beetje last van zijn spieren in ze nek.
Omdat die ze heel erg moet gebruiken.
Dan wilt die ze spieren even rekken, en dan gooit die dus ze kop omhoog.

Het is niet de bedoeling dat die dat doet, dus als ik t voel aankomen, moet ik m een kleine ophouding geven, en me voeten tegen ze buik aan drukken, dat die weer even bezig is zegmaar. ;)

xx

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 21:31

--> MD