hoefschoenen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 22:08

Haay allemaal.

Nu ik op mijn nieuwe stal sta ga ik vaker met de meiden van de stal het bos in. Wel moet ik dan nog een stukje over verhard weg. Nu zag ik kleine oppervlakkige scheurtjes in de hoef ( die zijn ookal weer weg omdat de stukjes hoef losgelaten zijn, overigens zijn er nog geen happen ofzo uit ).
Nu heb ik dus wat gehoord over hoefschoenen. Hebben jullie daar ervaring mee? Hoe werkt het en is het fijn en wat kosten ze?
ik ben namelijk geen fan van hoefijzers. Ze heeft gezonde voeten en aan een gezonde voet moet je niet prutsen! + dat ijzers nou niet echt de voeten gezond houden!
Denken jullie ook dat ik er slim aan zou doen?

Dani

Re: hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 22:24

Hoe lang is dat stukje?

Die kleine scheurtjes kunnen ook gemakkelijk komen door te droge hoeven, of soms 'gewoon'. Lopen over verharde weg zorgt vooral voor snellere slijtage, voor zover ik weet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 22:26

ehm ik dnek 500 meter en dan nog een styukje in het bos ( over een soort fietspad ) en dan ben ik op de zachte paden.
Ja misschien is het idd droge hoefjes.. kan ook, het zijn kleine stukjes hoef die loskomen zeg maar en die vallene r vanzelf af en dan zie je geen hapjes ofzo, ze zijn nog mooi in vorm. Maar idd de slijtage, met mooi weer wil ik toch wel in het bos rijden en dan gebeurt het vaak. Slijten de hoeven dan niet te snel?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 22:35

Komt het niet door het droge weer? Mijn pony heeft ook wat kleine scheurtjes (en vele pony's en paarden sowieso momenteel bij ons), mede door het droge weer en gelukkig wordt hij morgen weer bekapt, waardoor die scheurtjes weer weg zijn :) . Zijn voeten groeien juist heel snel (hij wordt om de 5 weken bijgevijld) en met dit droge weer krijg je er dan sneller last van. Even bijwerken en het is weer in orde.

Ik kan me niet voorstellen dat je voor 500 meter al aan de hoefijzers/hoefschoenen moet, hoor. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 22:41

Ne eok maar dat is 500 meter naar het bos, in het bos moetenw e ook nog op een stuk verharde weg voor we op de zachte paden zijn ( weet niet precies hoever ) en dat dan heel vaak.

Maar misschien dat het idd door de droogte komt. ik laat binnenkort ook weer ff de smit komen en dat vraag ik het even.
Maar wil er sowieso geen ijzers onder dus zat te dneken dat als ze nodig waren ik dan toch liever hoefschoenen zou willen dus wou ff wat info er over weten ;)
heb ook nog niks definitiefs besloten :)

Overigens groeien de hoefjes van mijn fjord heel langzaam, heel vaak als de smit komt hoeft zij niet eens, dan vijlt ie t een beetje bij of dat nog niet eens.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 07:26

kan niet beoordelen wat de oorzaak van jou paardje is, maar hier hebben ze ook droge voeten, ik maak ze nu savonds nat en olie ze dan in, in oliën zonder nat te maken heeft geen effect, de poriën gaan open door het water, met de olie houd je de voet vochtig. je kunt afspuiten of gewoon met een emmertje en een sponsje de voeten nat maken.
Verder sproeien we de paddock geregeld nat, scheelt ook voor de voeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 09:09

Het lijkt me niet nodig om voor die kleine stukjes hoefschoenen aan te schaffen alleen vanwege die kleine scheurtjes. Bij deze droogte is dat vrij normaal.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 11:35

Verplaatst NA --> BEH

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 13:07

Ok bedankt allemaal voor de reacties :)