Paard gaapt en briest vaker dan normaal. Iemand Ideeen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

izi

Paard gaapt en briest vaker dan normaal. Iemand Ideeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 17:35

een paar dagen terug begon mijn 3 jarige merrie plotseling met erg veel gapen,gewoon als ze in de wei stond te grazen.

nu sinds 2 dagen heeft ze wat last van een loopneus (gewoon waterig,geen snot ofzo) en af en toe ademt ze met heel veel kracht uit,vaak daarna ook even briesen,doet ze ook opvallend vaker dan normaal.
t is af en toe net alsog ze haar neus probeert te snuiten als ze zo hard uitademt.

ze loopt dag en nacht buiten,wat kan dit zijn?
zou ze gewoon een beetje verkouden zijn?zou er iets dwarszitten?wat kan of moet ik hier aan doen?

vind het ook een beetje onzinnig om hiervoor de da te bellen,ze eet goed,drinkt goed en is net zo speels en alert als altijd.
Laatst bijgewerkt door CarpeDiem op 03-06-09 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt

saskia_drost

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 17:54

Ik weet helaas niet wat het kan zijn, maar ik vind het absoluut niet onzinnig om een DA te bellen!
Liever een keer teveel bellen als een keer te weinig.

Naadiia

Re: waar heeft ze last van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 18:50

als je paard al een tijdje buiten staat dan zal hij denk ik ook niet verkouden worden want dan is hij er al aan gewend lijkt me.

izi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 21:05

Naadiia schreef:
als je paard al een tijdje buiten staat dan zal hij denk ik ook niet verkouden worden want dan is hij er al aan gewend lijkt me.

dat lijkt mij ook.
maar is dit iets om je zorgen om te maken?
ze gedraagt zich verder niet anders dan ze normaal doet.

uit haar loopneus komt ook echt helder vocht,het is net gewoon water.
ze hoest niet,maar ademt soms met veel kracht uit,daardoor kreeg ik het idee dat haar iets dwarszit ofzo.gras in de neus misschien?
of krijgen jullie bij het lezen van dit gedrag een ander idee?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 01:27

Het is natuurlijk wel heel wisselvallig weer geweest. Een aantal dagen flink warm overdag, maar met koude nachten. Gevolgd door veel regen en wind en weer een beetje zonneschijn....

Waarom zou ze dus niet verkouden kunnen zijn?
Wellicht kun je even haar temperatuur opnemen. Als het iets is wat dwars zit duurt dat doorgaans niet een paar dagen. In ieder geval niet met grassprietjes, die proesten ze er zo uit. Dan zou het al wat groters moeten zijn, maar dat is niet te hopen voor je.

En zoals gezegd, vragen bij de DA kan nooit kwaad!

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 01:39

Mijn pony had dit ook, tis nu over, denk dus gewoon afwachten, hij had ook een loopneus, gewoon net water wat eruit kwam, maar was na enkele dagen (2-4 ofzo) gewoon weg.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 01:41

Als het maar waterig is, is het nog niet zo erg. Pas als het dikke gele of groene snot is duidt dat wel op een infectie.

izi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 08:07

femke27 schreef:
Als het maar waterig is, is het nog niet zo erg. Pas als het dikke gele of groene snot is duidt dat wel op een infectie.

zal haar vanmiddag temperaturen,als ze geen verhoging heeft wacht ik het nog even af,anders bel ik denk ik toch de da even voor advies.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 12:15

VSW-->MD

Snowy2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 13:43

Zou ze gapen, omdat ze last heeft van de snot. Om het los te maken. Ze kan immers niet met haar hoef in haar neus. :=
Of is ze ook duf?

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 13:50

als je een vaste DA hebt, zou ik eens bellen om raad te vragen. dan kan hij nog altijd beslissen om langs te komen als hij het niet vertrouwt. Beter eens teveel bellen dan te weinig :P

Thaliaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 13:51

verkoudheid is een virus mensen!

izi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 13:52

heb haar getemperatuurd,de temp was 38.34,lijkt mij vrij netjes.

ze is niet duf,kan me ook niet voorstellen dat ze last heeft van t snot,af en toe loopt het er zo uit,t is echt net alsof er dan water uit de neus komt.

de klieren onder haar hoofd zijn overigens wel iets dikker dan normaal.

edit: als t echt n virus is kan je er verder niks aan doen toch?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 13:53

Zolang ze verder gezond overkomt, zou ik mij niet zo druk maken. Wij hebben zelf ook wel eens wat en rennen ook niet gelijk naar de huisarts :P .

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 14:04

als haar klieren gezwollen zijn, dan geeft dit aan dat haar lichaam aan het vechten is tegen een indringer.
Een virus kan je niks aan doen, moeten ze inderdaad zelf verslaan. (vandaar de gezwollen klieren= weerstand van het lichaam dat in werking komt). maar je kan het wel ondersteunen door weerstandsoppeppers te geven zoals echinacea. is homeopathisch, en mag je dagelijks een paar druppels van geven.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 15:06

Thaliaatjuh schreef:
verkoudheid is een virus mensen!
inderdaad, van het weer word je niet verkouden! verkoudheid word verspreid door niezen (het virus komt dan met vocht deeltjes met 50km per uur de neus uit!!) net als bij mensen.

Stekelvarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 14:58

Mijn paarden gapen ook een aantal keren per dag, zeker als ze zich vervelen. Snot uit de neus is ook geen reden om een DA te bellen. Jij bent toch ook wel es verkouden?

Aukelizzy

Re: Paard gaapt en briest vaker dan normaal. Iemand Ideeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 07:50

Ik zou het ook gewoon even aankijken.
Het is een jong paard en, net als jonge kinderen, hebben die soms zomaar een virusje te pakken.
Kan geen kwaad zolang ze lekker blijft eten en geen heel zieke indruk maakt.
De afweer wordt er alleen maar beter van moet je maar denken.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 08:06

Mijn paardje had ook transparante neusvloeïng, had meer moeite met ademen (minimaal, maar toch).. en een temperatuur van 38,2. Hoesten deed hij NIET.

Heb dus wel iemand laten luisteren, die DA was toch toevallig op stal..
Hij had dus wél vocht op de longen, heeft 2 weken aan de medicijnen gestaan en ik ga nu weer oppakken.. overigens is hij nu wel 'schoon' bevonden door de DA..

Als ik dus door was gegaan met de training en de signalen had gemist, had hij ongetwijfeld bronchitus gekregen of zelfs wel dampig geworden.. Nee, problemen aan de luchtweg zijn bij mij gelijk grote alarmbellen.. zonder adem geen paard!!

izi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 08:06

femmefatale1 schreef:
Mijn paardje had ook transparante neusvloeïng, had meer moeite met ademen (minimaal, maar toch).. en een temperatuur van 38,2. Hoesten deed hij NIET.

Heb dus wel iemand laten luisteren, die DA was toch toevallig op stal..
Hij had dus wél vocht op de longen, heeft 2 weken aan de medicijnen gestaan en ik ga nu weer oppakken.. overigens is hij nu wel 'schoon' bevonden door de DA..

Als ik dus door was gegaan met de training en de signalen had gemist, had hij ongetwijfeld bronchitus gekregen of zelfs wel dampig geworden.. Nee, problemen aan de luchtweg zijn bij mij gelijk grote alarmbellen.. zonder adem geen paard!!

nou het snotteren is over,het vele gapen en zwaar uitademen/briesen ook.
een paar dagen terug was het (gelukkig!) ineens over.

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 21:21

Extreem veel gapen kan op 2 dingen wijzen:

A: maagzweer
B: wormen

Als je juist ontwormt en je ziet ook niks in de poep krioelen en ze heeft geen jeuk aan d'r poepertje :+ , dan zullen het wel geen wormen zijn.

Bij een maagzweer gaapt het paard extreem veel maar gaat op den duur ook kribbebijten!
Ook oogt het paard dan wat sloom en depressief.
Ik spreek uit ervaring.
Ik ben meteen Gastogard gaan geven van de DA en nog een supplement wat maagzuur neutraliseert (Progastro). Gapen was binnen 2 weken weg en het vastpakken van haar voerbak (kribbebijten) heeft ze ook nooit meer gedaan!

Stel de bovenstaande 2 dingen eens voor aan je DA.
Succes!

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:59

vreemd, heb net ook een topic hierover geopend.
extreem gapen en net alsof hij moet niezen maar er 'iets in de weg zit'
mijn paard loopt wel 24/7 buiten en krijgt niets bijgevoert. doet soms wel aan kribbebijten maar toch kan het dan geen maagzweer zijn.

is het echt helemaal over gegaan?
hij doet het nu al enkele dagen heel opvallend

ikke129

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 22:07

femke27 schreef:

waterig is juist erger! meer besmettinggevaar.. in gele of groene snot is de infectie bezig om opgeruimd te worden..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 22:10

of juist last van pollen... kan dat niet zo zijn, dat ze daar last van heeft?
Of last van de maag, door het vele gapen

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 11:09