Behandeling sarcoïd met Liverpoolcreme (AW-Ludes) + foto's

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tinne

Behandeling sarcoïd met Liverpoolcreme (AW-Ludes) + foto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 13:27

Vorig jaar had Aidan een sarcoïd die operatief is verwijderd, maar helaas... een jaar later op exact dezelfde plek, kwam 'ie weer tevoorschijn. Via Bokt het een en ander gelezen over de Liverpoolcreme (zie: http://www.bokt.nl/wiki/Sarcoid ) en aan de DA gevraagd of dat ook een optie was.
DA was er nog niet mee bekend, maar wilde het wel proberen. Dus naar prof. Knottenbelt gemaild, gebeld en na lang wachten kregen we het zalfje binnen!
Aidan had 5 behandelingen nodig, de sarcoïd is nog niet weg, maar zeker wel geslonken :j .
De sarcoïd zat aan de binnenkant van zijn achterbeen. De huid/vacht rondom de sarcoïd werd ingesmeerd met uiercreme of uierzalf, dus vandaar dat het er hier en daar wat pekkig uit ziet ;) .

Dit is net voor de derde behandeling:
Afbeelding

Een dag na de 3e behandeling, wat oedeem rondom de sarcoïd:
Afbeelding

En hoe ver we nu staan in vergelijking met het begin:
Afbeelding

Alle foto's: Aidan's sarcoïd

Ben tot nu toe iig erg tevreden, hoop dat de sarcoïd snel helemaal weg is :) .

Snowy2004

Re: Behandeling sarcoïd met Liverpoolcreme (AW-Ludes) + foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 13:35

Dat is een flink verschil. Super zeg.

anneM_Ajax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 14:00

Dat gaat de goede kant op Sanne!

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 14:03

Ik volg dit even.
TS, mag ik vragen hoeveel deze behandeling jou ongeveer kost? (mag per PB)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 16:46

Dat ziet er heel keurig uit hoor. Hoeveel dagen na de zalf was die laatste foto?

Bij mijn Lan (ook vijf dagen) viel het er als een korst af uiteindelijk.

Het is heel mooi geheeld en de sarcoid is bij haar nooit terug gekomen. Dus ik duim voor je!

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 17:38

De laatste foto in het album is van de 25e, dus 9 dagen na de laatste behandeling. Zag vandaag dat het ook lijkt alsof de oedeem er omheen er ook af gaat als een korst. Huid lijkt wat omhoog te steken. Dus ben benieuwd hoe het eruit gaat zien!

Luckystory, de zalf kostte 125 euro en de behandelingen 40 euro per keer. De DA moet de zalf op komen brengen, dus dat komt er ook nog bij. Bij mij moest de DA 5x komen, dus uiteindelijk 325 euro.
Alles bij elkaar minder geld kwijt geweest als vorig jaar met de operatie, toen kwam er een wondinfect achteraan wat de kosten aantikte. En nu kon hij gewoon thuis behandeld worden, ook prettig :) .

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 17:46

Bedankt voor de info.
En je paard kan gewoon thuis blijven staan, de hele tijd? Geen kliniekbezoek noodzakelijk?
En dek je de plek af met iets (zoals Anja deed bij haar merrie?) of laat je het gewoon bloot?
(Want mijn pony heeft sarcoïden op dezelfde plek, aan de binnenkant van z'n bil en op z'n koker.)
En kan elke sarcoïd behandeld worden hiermee of is dit iets wat alleen maar wordt gebruikt als de andere opties niet helpen?
Is het de verwachting dat die sarcoïd helemaal zal verdwijnen?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 17:51

Nee elke sarcoid kan behandeld, maar hoe kleiner hoe groter het succes. En een oorspronkelijk verucose is ook makkelijker dan een andere soort.

Plek moet je afdekken als kans is dat paard er zelf bij gaat krabben of als ze rollen en de zalf onder het zand kan komen of zo.

Mijn paard is niet naar de kliniek geweest.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 17:59

Aidan is ook niet naar de kliniek geweest. Bij hem zat de sarcoïd op een plek waar hij (iig niet makkelijk) bij kon. Hij is er zelf ook niet aangekomen. Het enige waar de zalf tegenaan zou kunnen komen was zijn koker, dus daar ging een dikke laag uierzalf op om die te beschermen, maar was eigenlijk ook niet nodig geweest achteraf gezien.

Heb de foto's ook doorgemaild naar mijn DA, die was wel heel erg te spreken erover :) .
Maar mocht je het bij je paard willen proberen zou ik het met je DA overleggen. Ik weet niet of je al iets anders hebt geprobeerd, maar ik vond het iig een fijne behandelmethode zo :j .
Aidan heeft verder ook geen last gehad van de zalf, buiten een klein beetje oedeemvorming heeft hij nergens last van gehad.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 18:00

Vond jij ook dat dit een minder zware behandeling was dan 'wegsnijden/branden'? Want die wond is bij Lan erg pijnlijk en onstoken geweest.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 18:09

Nee, ik heb er nog niets aan gedaan. Maar ondertussen heeft mijn pony er wel al 2 en ze groeien ook.
Ik overweeg heel erg om mijn DA maar eens achter die zalf te laten aangaan. (Mede ook omdat de pony misschien verkocht wordt en dan moet hij gewoon helemaal gezond zijn.)

Ik ben in ieder geval benieuwd naar de verdere evolutie bij jou paard.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 18:20

Zeker. Aidan was toen nog geen 3 jaar en was toen net een paar maanden uit de opfok thuis, toen weer naar de kliniek en onder algehele narcose. Dat was voor hem al heel belastend, maar daarna ook nog eens een ontstoken wond. Hij heeft heel lang gehad dat ik niet aan dat achterbeen mocht komen.
De eerste keer dat de zalf werd opgesmeerd was hij het er ook niet zo mee eens, maar de behandelingen daarna geen problemen. Nu mag ik ook gewoon weer aan het achterbeen komen. Denk niet dat Aidan er pijn aan heeft gehad, nu ook niet :) .
Maar goed, paard kan natuurlijk ook erger reageren op de zalf. En zeker als er een sarcoïd op de koker zit, kan ik me voorstellen dat het daar een stuk gevoeliger is ;) .

MillieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 15:45

Oké dit topic is ondertussen echt al onnoemelijk oud ;) . Maar ik wil nog even vragen of het resultaat nog steeds zo positief is? Of heb je in de jaren nadien het proces nog eens moeten herhalen?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 21:24

MillieB schreef:
Oké dit topic is ondertussen echt al onnoemelijk oud ;) . Maar ik wil nog even vragen of het resultaat nog steeds zo positief is? Of heb je in de jaren nadien het proces nog eens moeten herhalen?

Mijn paard had een sarcoide die verwijderd is met aw4ludens. Inmiddels heel lang geleden. Sarcoide is nooit terug gekomen.