Is dit een pollen allergie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Claire

Is dit een pollen allergie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 16:17

Hoi,
Nu ik met mijn pony weer het buitenseizoen in ga, begint ze weer erg met haar hoofd te schudden. Dit is alleen in het buiten seizoen, richting april/september. Vooral met warm weer heeft ze er last van. Kan dit een pollen allergie zijn? Mijn pony is zelf een gevoelig typje. Vorig jaar had ze ook last van het hoofd schudden, ongeveer in september hield ze er mee op.

Zoja, wat kan ik ertegen doen? Zijn er speciale dingen voor? Ik heb wel van netjes en druppels gehoord, maar ik hoor graag nog meer reacties erover van jullie.

Groetjes Claire

Shaya

Re: Is dit een pollen allergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 12:37

Het klinkt idd wel zo, Een pony van een vriendin van mij doet het ook. Die heeft met rijden zo een netje om haar neus. En dat kan ook in de wei aan dacht ik. Het scheelde idd een hoop.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 12:41

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 12:42

Die van mji doet het ook, sinds ik met zo'n netje rij (of hem aan de longe zet, of wandel, kortom, als we wat gaan doen) is het nagenoeg gestopt!! Dus voor mij is dat echt de oplossing. De vee-arts heeft er wel testen voor, maar mij is verteld dat je dan eigenlijk op een moment opname iets test, terwijl er veel verschillende soorten pollen zijn die niet allemaal gelijktijdig rondzweven. Mijn paard had er zelfs bloedneuzen door, en al deze symptomen blijven weg zolang ik met dat netje werk. Doe ik het netje af dan begint het verhaal opnieuw.Gewoon besteld bij de paardendrogist.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 12:45

Je hebt alleen wel een DA-verklaring nodig om er mee te mogen starten denk ik?

Marsje_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 12:47

Dit netje werkt zeker, mijn haflinger schudde ook altijd heel erg met haar hoofd tijdens het buitenseizoen, in de winter heeft ze hier helemaal geen last van.
Met het netje op schudt ze helemaal niet meer...

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 12:50

Geloof inderdaad dat je een verklaring nodig hebt om te starten bij engels, ben ik niet zo in thuis.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 13:55

-->MD

_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 15:49

Ik heb druppels besteld, en ook iets extra's met vitamine e, ik heb gelezen dat paarden die met hun hoofd schudden ook iets met anti-oxidanten hebben ofzo :P

Ik ga eerst kijken hoe het gaat met de druppels, ik kan altijd nog zo'n netje kopen.

Vliegen zijn het niet, ik kan haar helemaal onder spuiten met atex daas spray, ze houdt het hoofd schudden toch.

Nadjol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 19:06

zo'n netje helpt niet! door het schudden van het hoofd van jhet paard gaat het weer los en kan je weer afstappen om het weer om de neus te doen. en na 3 minuten zit het weer los.
maar dit is naar mijn eigen ervaring misschien helpt het bij andere paarden wel! :D

_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 22:15

bedankt voor je reactie!

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 23:55

Nadjol schreef:
zo'n netje helpt niet! door het schudden van het hoofd van jhet paard gaat het weer los en kan je weer afstappen om het weer om de neus te doen. en na 3 minuten zit het weer los.
maar dit is naar mijn eigen ervaring misschien helpt het bij andere paarden wel! :D

Paard van een vriendin van mij wordt GEK als hij dat netje niet om heeft buiten.. Dan heeft hij zo'n jeuk aan zijn neus dat hij de hele tijd over de grond loopt te schuren.
Met het netje om is er niets aan de hand, hij speelt er mee en doet er weet ik veel wat allemaal mee maar hij blijft echt goed zitten :j
Je hebt er wel idd een dierenartsverklaring voor nodig om ermee te mogen starten, alleen veel juryleden zeggen er niet eens wat van.
Ze zijn niet echt heel erg mooi dus er zullen niet veel mensen zijn die er vrijwillig mee gaan rijden.

_MNN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 00:00

Die van mij heeft het ook..

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 00:01

Ik heb er nu ook één aangeschaft en het helpt wel heb ik het idee, normaal gooide ze flink met haar hoofd en nu niet meer met het netje.
Zijn er ook mensen die er gewoon mee starten zonder DA-verklaring? :o Wil wel graag starten, maar vind het onzin om mijn paard te laten testen door mijn da, ik weet dat ze last heeft van de pollen... welke dat zijn maakt niet uit.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 00:02

Hoe doen jullie dat btw met een gecombineerde neusriem? Ik heb voor nu gewoon even de sperriem eraf gehaald..

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 00:04

Met een gecombineerde neusriem kan je hem volgens mij binnenstebuiten doen, klitteband dus achterlangs en de sperriem over het netje heen..

Volgens mij hoef je je paard niet per se door de DA te laten testen hoor. Vaak als je het even uitlegt is die verklaring zo geschreven.. De meeste DA's doen daar niet zo moeilijk over hoor ik vaak.

_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 08:17

bedankt voor jullie reactie!