mok/rotstraal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Appaloosa79

mok/rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 17:07

Hoi

Mijn verzorgTinkerruin heeft last van mok,
nu denken we dat hij ook rotstraal heeft.Vrijdag komt de hoefsmid langs om te kijken.
Het is alleen ook nog zo dat als ik de stal uitmest er echt heel veel urine in de stal ligt.
Misschien is 's ochtens en 's avonds uitmesten een optie om dat te beperken?
Lang in de urine staan lijkt mij ook niet bevorderlijk voor de hoeven.
Er ligt wel altijd ruim voldoende stro in de stal,hij maakt er alleen een puinhoop van...
mannen he ;)
Is het ook een goed idee om de hoeven(en sokken)goed met biotex te reinigen?
Laatst bijgewerkt door Appaloosa79 op 19-05-09 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Judje

Re: mok/rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 17:10

Verplaatst van VSW naar BEH.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 17:26

Mok komt meestal door verkeerd voer. De meeste tinkers zijn erg overgevoelig voor suikers, dus teveel brok, of sportbrok is erg slecht, en ook kuilvoer en fruit/brood/snoep enzo is slecht. De meeste tinkers knappen heel erg op nadat het voer is vervangen door onbeperkt hooi met een klein beetje speciale brok zoals dodson&horrell safe&sound..

Rotstraal komt inderdaad door mest/urine. En kun je oplossen door je tink zo veel mogelijk op het land te zetten. Van tevoren altijd de hoeven schoon maken. En erna kun je de modder het beste erin laten zitten, want modder is schoon en zorgt dat er geen mest in kan. Verder de losse flapjes van de straal laten wegsnijden, maar niet te ver (dan kan de bacterie nl ook weer verder erin kruipen). Dan even goed schoon maken met soda, een goed anti-rotstraal spul erin (geen teer, mijn favoriet is Kevin Bacon's Hoofsolution) en eventueel in de diepste groeven een watje duwen, met ook weer wat Hoofsolution er overheen. Dat spul droogt hard op, net zoals teer, maar er zit een anti-bacterie spul in en het laat de lucht gewoon door. Werkt echt heel snel :)

Appaloosa79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 17:56

Hoi MysticTinker!

Het paard kan helaas alleen op het land als het weer het toelaat.
Dit omdat hij op een grote pensionstal staat en bij regen de paarden
het land niet op mogen.(baal daar ook van :( )
Wat het voer betreft...hij krijgt 1 kilo biks in de ochtend,dan een bakje granenmix
in de middag en 's avonds 1 kilo bix.
Verder krijgt hij ook veel kuil(kratje in de middag en avond)dus dat kan ik het beste door hooi vervangen?
Ik zal vrijdag horen wat de hoefsmid zegt.
Misschien ook overleggen of de stal vaker bijgehouden moet worden.
Z'n hoeven zitten altijd vol vieze urine/mest dat soms ook erg vastzit.
Ik vindt het echt zielig voor 'm,hij staat altijd te stampen met z'n achterbenen,
en nu misschien ook nog rotstraal ;(
Het lastige is dat door de dikke sokken je de mok niet goed kan zien.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 19:43

Het hoeft niet perse mok te zijn, is dat wel vastgesteld door een dierenarts? Tinkers hebben ook regelmatig last van mijten, dan hebben ze ook flinke jeuk aan de achterbenen.

In ieder geval is de situatie daar zo te horen verre van ideaal voor een tinker. Een warmbloed kan dat meestal beter verdragen, maar tinkers staan nog veel dichter bij de natuur, en hebben gewoon heel veel weidegang en een kudde en heel sober voer nodig om gelukkig en gezond te blijven. Ik heb al meerdere tinkers zien wegkwijnen in een pensionstal/manege. Het is zeker niet mogelijk om een ander plekje te zoek, met veel weidegang, of wel? Tot die tijd inderdaad het kuil vervangen door hooi, de bix langzaam terugzetten naar twee keer een kwart kilo, of zelfs een handje (en eventueel, als het echt nodig is, zelf wat speciaal voer met weinig suikers bijvoeren) en de hoeven goed blijven verzorgen. Elke keer als je daar bent, even de hoeven goed schoon maken en dan buiten door natte klei stappen. Die klei zorgt dat er eventjes geen mest in kan, en trekt het vocht uit de groeves zodat het een beetje kan drogen.

Als het echt mok is aan de benen dan zou ik dat door de sokken heen wat proberen te behandelen met mokzalf (liever niet de sokken knippen, want met al die amoniak van de urine in de stal raakt de huid dan alleen nog meer geïrriteerd) en daarnaast kun je nog mokthee proberen, dan kun je voeren en geneest de mok van binnenuit, daar is ie waarschijnlijk ook ontstaan. De afvalstoffen van het teveel aan suikers worden dan sneller afgevoerd.

Appaloosa79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 21:13

Het is natuurlijk niet mijn eigen paard,maar ik kan al deze tips natuurlijk
wel met de eigenaresse overleggen.Ze heeft gezegd dat hij al heel lang mok heeft,
maar dat alles wat is geprobeerd niet mocht baten.
Het paard staat al jaaaren op deze pensionstal,hij komt ook niet ongelukkig over,
hij krijgt van mij voldoende beweging,rijden,losgooien met z'n maatje,wandelen,longeren etc.
En natuurlijk veel knuffelen en tutten,vindt hij heerlijk :D
Voor nu maar ff hopen op mooie dagen met veel zon *D
Maar alle tips zijn natuurlijk welkom!
Zodra hij gaat liggen doet hij dit:
Afbeelding
en dit ben ik op die lieverd ;)
Afbeelding

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 23:08

Bij mok kun je heel goed zelf een zalf samenstellen (afgekeken van de mokzalf van Masterhorse, en zelf de samenstelling nagemaakt die bij mijn vorige paard heel goed werkte := ) Bij de Aldi kun je tubes zinkzalf kopen voor 1 of 2 euro. Bij een welkoopwinkel of boerenbond hebben ze potten levertraanzalf voor de paardenhuid. Als je 1 tube zinkzalf mengt met 1 eetlepel levertraanzalf heb je een heel goed werkende mokzalf (zelf met zeer goed en snel resultaat gebruikt)! Door de zink droogt de mok uit maar door de levertraan wordt de huid wel gevoed, zodat het genezingsproces heel snel op gang komt.

Ik denk dat die sokken niet meewerken bij genezing van mok omdat het toch blijft broeien bij nat of vochtig weer. Ik zou ze voor de behandeling in ieder geval een stuk korter knippen dat er wel lucht bij de huid daar kan komen. Helemaal afscheren zou ik geen optie vinden, dat kan ook irriteren (en zorgen dat hij zelf de huid daar niet kapot bijt).

Even nog een aanvulling: voor hoefrot bij schapen gebruiken ze een of ander groen goedje wat ook helpt bij rotstraal voor paarden. Ik heb verder op stal ook nog ergens een fles van een of ander staan dat ik van mijn DA heb, zal morgen eens kijken hoe dat heet. hielp heel goed destijds! (was engels spul)

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 13:18

Ik lees even mee. Mijn paard heeft namelijk rotstraal. We gaan vanmiddag naar de hoefsmit om het aangetaste gedeelte weg te laten snijden. Daarna denk ik maar goed ontsmetten met van dat blauw/paarse spul.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 13:19

Bij ons op stal hebben er trouwens meer paarden last van. Het schijnt ook wel besmettelijk te zijn die bacterie voor rotstraal.