Dikmakers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tamtam

Dikmakers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 07:59

Mijn pony heeft altijd het probleem gehad dat ze moeilijk op gewicht was te houden. Nadat ze door een blessure echter ruim een half jaar op een volle wei had gestaan vanwege een blessure kwam ze tonnetje rond terug. Ze is weer in training gekomen en langzaam maar zeker gingen de kilo's er gelukkig weer vanaf. Inmiddels zijn we echter op het punt gekomen dat ze wel weer mag stoppen met afvallen. Het is niet mooi meer hoe mager ze nu begint te worden. Het is nog niet dramatisch, maar haar ribben beginnen licht zichtbaar te worden.

Ze krijgt al zo goed als onbeperkt hooi/kuil, maar ze is nu eenmaal geen grote eter. Ze laat dus hooi/kuilvoer liggen. Ze is nu ongeveer 4-5 dagen per week in training en krijgt voldoende brokken. Inmiddels zijn we begonnen met het bijvoeren van slobber. Omdat we willen voorkomen dat ze echt te mager wordt vroeg ik me af of jullie misschien tips hebben om haar weer wat voller te krijgen.
Ze is overigens recent nog ontwormd en nagekeken door de paardentandarts. Dat is dus niet het probleem. Zij heeft dit probleem dus ook al zo lang als ik haar ken (inmiddels 14 jaar).

Ik hoor het graag!

HT2009

Re: Dikmakers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 08:09

Om haar voller te krijgen zou je maismeel door de (warme) slobber kunnen doen. Een zak kun je bij de welkoop bijv. halen. Overigens, nooit zo voeren, altijd met (warm) water aanlengen

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 08:11

Ik heb ong het zelfde probleem die van mij is ook sterk afgevallen, ik voer haar nu pulp bij en perfomix van cavalor

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 08:14

nou ik hem dus een friesje die ook wel wat mag aankomen
ze ziet er goed uit maar mag dus nog wel wat meer hebben

ze staat 24/7 op het land sinds een week
is dit eerst genoeg? of zal ik nog bij moeten voeren?

tamtam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 08:15

oOoKellyoOo schreef:
Ik heb ong het zelfde probleem die van mij is ook sterk afgevallen, ik voer haar nu pulp bij en perfomix van cavalor

Je bedoelt bietenpulp?

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 08:20

HT2009 schreef:
Om haar voller te krijgen zou je maismeel door de (warme) slobber kunnen doen. Een zak kun je bij de welkoop bijv. halen. Overigens, nooit zo voeren, altijd met (warm) water aanlengen

Maismeel hoeft niet perse met warm water aangelengd te worden.
Het zet niet uit, niks.

makkelijker om te voeren zijn Maisgrutten.
Dat is gewoon gebroken Mais en kun je door de slobber doen of gewoon door de brok mengen.

ik weet niet of er een grote diervoeder handel bij je in de buurt is, maar die hebben dat meestal wel.
en duur is het ook niet...

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 08:56

Dat wist ik niet Raja, toen ik het kocht kreeg ik dat advies mee omdat het zou kunnen klonteren in de slokdarm. Vandaar.

Wat ook een tip is, merriebrok of veulenopfok brok voeren.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 09:00

Klonteren zou idd nog wel kunnen als je het idd droog voert, maar echt met heet water ofzo hoeft het niet.
Het zet niet uit ofzo...
Ik heb dat toen een keer getest, omdat ik dat met dat hete water zo'n gedoe vond op stal...

Ik deed het wel altijd met water mengen hoor, want andes is het zo'n droog stoffig zooitje...

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 10:21