onze haflinger merrie heeft een verbrande neus, dat weten we zeker. we vinden het alleen een beetje vroeg in het jaar ondanks het mooie weer. we weten wat we er tegen kunnen doen. we willen gewoon weten of andere mensen dit zelfde probleem ook al zo vroeg in het jaar hebben. of dat ons paard toch maar eens naar de dierenarts moet als toch iets anders blijkt te zijn.
groetjes
ellepel
Geplaatst: 28-04-09 16:17
als ze in wat langer gras staan dan verbranden ze best snel. smorgens is het gras nog nat en dan met de zon er bij krijgen ze een natte snuit en verbranden ze zomaar.
maar het kan wel zijn dat het verbranden sneller is gegaan omdat je pony een bepaald plantje heeft gegeten. deze werkt dan in op de lever en zo verbranden ze sneller kijk je weiland na of je vreemde plantjes kunt vinden en verwijder die..
je zou met een veearts kunnen overleggen(telefonisch ) of het nodig is dat die komt om te kijken waardoor de verbranding nou is veroorzaakt
mijn haf der neus verbrand nu ookal , roze neuzen gaan snel met zon en vochtig gras. Je kan bij de paardendrogist zo'n neusklepje kopen om aan het halster te bevestigen , bij mijn haf blijft het alleen niet heel (sloopt graag)
Je kan ook gewoon zonnebrand smeren hoor, lekker hoge factor en smeren maar!!
Ellen__
Geplaatst: 28-04-09 22:28
ja onze 2-jarige haf heeft het ook zag ik gister.. korstjes zaten er.. ga ook maar smeren met zonnebrand..kreeg die tip gister
Cassidy
Geplaatst: 28-04-09 22:28
Ik had voor mijn veulen met roze neus factor 50 zonnebrand aangeschaft, dus daar is niets gebeurt, maar moeders heeft de korsten op haar neus zitten dat arme ding. Ik kan nu niets smeren om het te verzachten omdat ze het echt niet leuk vindt dat ik er aan zit. Maar het kan dus idd, zo vroeg in het jaar.
Mijn paard zijn neus was ook verbrand, ondanks de factor 50...Kon het dan ook maar 1 keer per dag smeren. Heb nu een kapje gekocht wat op het halster wordt bevestigd. Dit houd 80 % van de uvstraling tegen (als ik de tekst op de verpakking moet geloven). Het kapje blijft goed zitten en volgens mij werkt het! Zijn neus ziet er rustiger uit en het is zeker niet erger geworden!
Heeft je paardje een roze huid ? of een donkere? Ik maak het nu ook al mee dat sommige paarden met een zeer roze huid snel verbranden, probeer het gewoon goed in de gaten te houden en smeer er speciaale zonnebrandcreme op! helpt goed !
ja zo roze huid heeft maar een klein beetje zon nodig hoor is heel gevoelig niet gek eiglijk hoor ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken maar ik ben geen da ik zou het nu gwn insmeren!
bovendien is de zon nu net zo fel als augustus, vergeet niet dat de zon op zijn felst is op de langste dag (21juni) en daar zitten we nu maar een week of 6 voor..
olie maakt de zaak alleen maar erger, je kunt ook aftersun voor baby's zo veel als nodig is verdunnen en met een plantenspuit of verstuiver aanbrengen, blijft geknoei, maar er komt meer op terecht, vaak lukt het ook een handvol dunne aftersun net er boven op de neus te mikken, loopt vanzelf naar beneden door de warme huid.
je hebt bij de da ook spuitbussen met zinkzalf, wel even kijken wat het oplosmiddel is, sommige bijten en kunnen alleen voor er echt korstjes zijn gebruikt worden. gewone zinkoxide zalf uit de apotheek (vorig jaar € 40,- voor een kg) werkt ook goed, maar ze vinden het minder als er korstjes zijn en het is slecht afwasbaar.
als je zonnebrand koopt neem dan een waterproof-soort, de andere zijn er in het natte gras binnen een uur af. voor een goed resultaat wel eerst in laten trekken, anders vegen ze de helft aan de benen af.
Ik zou het echt goed insmeren want mijn haf had vorig jaar ook haar neus verbrand en heél haar neus zat ónder de korsten. Het was een soort enorme xxl kortslip alleen dan over heel haar neus, echt sneu. Dus ik zou nu echt met factor 50 in gaan smeren ofzo voor dat het te laat is
Utrolig
Geplaatst: 06-05-09 13:02
Safer in sun van leovet werkt erg goed.
Mijn paard heeft zelfs in maart zijn benen verbrand (na het scheren) terwijl ik er factor 30 op had gesmeerd. Dus toen ben ik gaan googlen en kwam hier bij uit. Het is ook te bestellen bij de paardedrogist.nl
Succes!!
Utrolig
Geplaatst: 06-05-09 13:03
marrlinde schreef:
insmeren met babyolie en zonnebrand
Babyolie kan verbranding geven in de zon, wel een oplossing voor 's avonds.
Smeren met sudocreme, groene leem (Helpt ook bij de mijne) of faktor 50 zonnebrand en een zonneklep aanschaffen tegen het verbranden te bestellen bij de paardendrogist.nl
Ik heb zelf een schimmeltje en zijn neus is vorige week ook al flink verbrand. Nu is het weer goed aan het herstellen omdat de zon weer minder schijnt. Ik smeer er ook zonnebrand op en als de zon niet schijnt of savonds groene leem. Ook heb ik een (vliegen) masker aangeschafd waar ook een klepje voor de neus op zit, deze had ik vorig jaar ook en hielp erg goed!
De groene Os heeft een speciaal smeerseltje om verbranding tegen te gaan, helpt super.
cornalijn
Geplaatst: 07-05-09 23:09
gewoon dikke uierzalf opdoen dat helpt echt !
Aurelle_
Geplaatst: 07-05-09 23:12
Mijn pony's neus verbrand ook heel snel. Toen hij voor zijn entingen bij de DA was heb ik even gevraagd wat het beste is als het al verbrand is: zinkzalf. En voordat hij het zonnetje in gaat zonnebrandcreme uiteraard. Zeker Géén olie erop smeren!!