Castreren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cheetje

Castreren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 19:03

Sorry als dit verkeerd staat, heb dit nog niet eerder gedaan :7 .
Ik heb een hengstveulen van 1 jaar.
Mijn vraag is nu: op welke leeftijd kan je hem als beste castreren?
In een boek staat het beste tussen 1 en 2, maar ergens anders staat weer dat het het beste is als je het na 2 jaar doet.

alvast bedankt *D
Laatst bijgewerkt door Judje op 27-04-09 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Code voor schuine en dikgedrukte letters verwijderd. Deze graag alleen gebruiken om zinnen/zinsdelen extra op te laten vallen.

Palmera

Re: Castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 19:07

Een hengst kan en mag pas gecastreerd worden als de ballen zijn ingedaald. Meestal is dat zo rond het 1ste jaar, maar is wel handig het eerst even te (laten) checken voor je je afspraak me de DA maakt.

Er zijn vele meningen, bewijzen en weer tegen-bewijzen dat het langer hengst laten zijn invloed heeft op de bouw en de groei van het dier. Dit zijn dus keuzes die je zelf moet maken, wat wil je zelf? Vertoond hij al hengsten gedrag, of nog niet? Kun je ermee omgaan of niet? Enz, enz.

Cheetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 20:45

Bedankt voor je advies Femke27!

Hij vertoond heel erg hengstengedrag.
Zoals steigeren, mans doen bij de merries. enz.enz

ayas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 21:25

Tussen de 12 en 18 maanden schijnt het beste te zijn. Ik heb ook gehoord dat castratie nauwelijks invloed heeft op het goed uitgroeien, soms zelfs kan er meer energie in het groeien gaan zitten na castratie. Een jonge hengst hoeft niet op de operatietafel, de snede wordt dan niet gehecht. Er is wel iets meer kans op onsteking dan bij een operatie waarbij ze door de lies moeten (dit wordt gedaan bij hengsten van 3 jaar en ouder en bij hengsten die snel weer aan het werk moeten).

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 21:31

Mijn dierenarts zei dat de meeste hengsten last van hun hormonen krijgen rond de 18 maanden is. Rond 3 maanden stijgt de hormoonspiegel en rond de 18 maanden doet hij dat weer.
Mijn " ruin " is 4 weken geleden gecastreerd. Hij was toen +- 19 maanden oud.
Hij begon heel ruw te spelen met de anderen paarden, steeds steigeren en er bovenop springen, constant bijten, ook aan de hand overal in willen bijten ( terwijl ik dit een heel stuk weg had ). Op merries reageerde hij nog niet echt, hij ging er wel even bij kijken maar ging dan ook weer verder waar hij mee bezig was, de andere ruinen vervelen dus :P
Inmiddels is hij al een heel stuk rustiger, hij speelt natuurlijk nog wel met zijn leeftijdsgenoten, maar de oudere paarden laat hij nu meer met rust. Ook het bijten is alweer een heel stuk minder.

Mijn dierenarts is trouwens ook voor om rond 18 maanden te castreren. Heb nog een heel gesprek met hem gevoerd tijdens de castratie dat ik het verhaal moeilijk vond geloven dat een ruin groter uit groeit dan een hengst, volgens hem is dat toch wel echt zo. Dat hengsten bespierder worden is volgens hem ook alleen zolang ze hengst zijn, erna is de bespiering gauw weg terwijl het vervelende gedrag wel vaker blijft.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 22:45

Mijn hengstveulen van 6 jaar geleden is trouwens na 13 maanden gecastreerd. Hij was niet lastig, hij had nog nauwelijks last van zijn hormonen. Maar ik wilde hem graag bij de merries terug kunnen zetten en er dan zeker van zijn dat er geen ongewenste veulentjes komen. Dus vandaar. Overigens is hij mooi uitgegroeid. Aan zijn bespiering moet zijn nieuwe eigenaresse nog een beetje werken, maar hij is wel 1.45. En zijn moeder is 1.38. Zijn vader 1.43. Dit ter vergelijking.... :D

Nuwble

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 22:52

Meestal worden ze groter als je ze vroeg castreerd ik denk dat ze groei energy die anders voor het meer mannelijk worden dan besteden aan in de hoogte gaan. Maar als je wat langer wacht met castreren krijgen ze vaak wel een mooie hals, tenminste dat zijn mijn ondervindingen.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 22:57

Hoe langer je je hengst hengst laat, hoe meer hij zijn energie gebruikt om hengst te worden, is hij geen hengst meer dan gebruikt hij zijn energie om te groeien, dat verhaal klopt dus wel!

philips

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:39

Mijn ponys zijn als jaarling gecastereerd. Dit omdat de ene al vrij onhandelbaar was toen ik hem kocht (ook als jaarling) en ik toch geen doel heb om met papierloze pony's te dekken. Ik heb trouwens daar geen eens plek en tijd voor.

Mijn andere pony hetzelfde als hierboven, maar was wel goed handelbaar.

Cheetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 12:52

Bedankt voor jullie adviezen.
Ik denk dat in hem binnenkort laat castreren, omdat hij ook heel erg is bij de merries :D

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 15:11

Verplaatst van SV naar MD.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 15:15

Mijn nieuwe paard is afgelopen week gecastreerd. Een driejarig paard, wel met echt een brede bouw, denk toch wel door het lange hengstzijn hoor. Weinig hengstenmanieren, alleen veel brullen en wat drukker aan de hand bij merries, wel in de hand te houden verder. Stond ook prima bij onze ruinen op de wei, helemaal niet ruw spelen of gemeen ofzo.

Werd gewoon normaal gecastreerd hoor Ayas, weet niet waar je die info vandaan hebt? Volgens mij gaat via de lies enkel als niet beide ballen goed ingedaald zijn.
Is inderdaad een open wond daarna (zie nu nog wat druppels bloed af en toe, is woensdag gebeurd) en moest 5 dagen peniciline spuiten tegen ontsteking.

Als die van jou al praatjes krijgt en je hebt er als hengst geen doel mee zou ik hem mooi meteen laten helpen!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 17:21

Mijn jaarling is vorige week gecastreerd. Hij was toen dik 11 maanden.
Hij is liggend gecastreerd, via de liezen. Beide balletjes waren gewoon aanwezig. Mijn da vindt via de liezen de beste manier.
Het gaat erg goed, de zwelling is al weer aan het afnemen. Alleen het wakker worden (in het weiland) was erg naar. Hij wou veel te snel opstaan.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 21:21

Anouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:00

Ik heb mijn paard met 6 jaar laten castreren, onder volledige narcose in Utrecht. Mijn mening is dat hoe langer je een paard hengst laat, hoe mooier hij in verhouding blijft, dat schijnt iets te maken te hebben met de groeischijven in de benen heb ik me laten vertellen. Dat de bespiering verdwijnt na de castratie hoeft helemaal niet waar te zijn. Die van mij is vrij vlot na de castratie weer aan het werk gegaan en qua bespiering toen niks verloren. Wel is het lastiger om de bespiering er weer mooi op te krijgen na bijvoorbeeld een langdurige blessure, maar dat geldt voor meer paarden. Die van mij was direct na zijn castratie echt ruin, er zat geen hengstengedrag meer bij, dus laat castreren betekend ook niet altijd dat ze hengstenkuren blijven houden. Nou ben ik iemand die spijt heeft van de castratie, omdat die van mij een hele brave en hanteerbare hengst was en ik hem alleen heb laten castreren omdat ik hem graag op het land wilde zetten tussen de andere paarden. Nu hij dat niet leuk vindt, slecht en soms geblesseerd van het land komt, had dat niet nodig geweest. Ander verhaal dus dan bij jou waarschijnlijk.