Wat te doen bij kreupelheid ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Flowq

Wat te doen bij kreupelheid ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 20:23

Na aanleiding van dit topic :

[VVDD] Paard gaat liggen in de waal.

Ben ik er vandaag achtergekomen dat me haf toch wel kreupel is,
maar aangezien ik hier Géén ervaring mee heb, wil ik graag aan jullie
vragen wat ik nou het beste kan doen:
>Hoelang niet rijden?
>Afspoelen
>Vaak wandelen aan de hand?
>Koelen met compres en bandage om ??

Please help mij.

Gr

Flowq

Re: Wat te doen bij kreupelheid ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 22:01

Niemand met tips ??

brava

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 22:05

Is het warm ,dik? Loopt hij erg kreupel? Word het erger?

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 22:08

tis niet echt super warm, wel warmer als de andere, loopt niet erg kreupel, loopt niet te hinken ofzo, maar wordt wel iets erger naar mate je langer met hem loopt

brava

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 22:12

oke als je het echt niet vertrouwd zou ik even je d.a. bellen en als het echt erger word.
Maar denk dat je het wel even kan afwachten en een paar keer per dag afspuiten en wat wandelen.
Succes!

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 22:13

Tja als je daar ervaring mee hebt is het niet goed hé,
Eerst zoeken naar waar het warm is (vergelijken met ander niet kreupel been).
Beweging beperken (paddock) zodat er minimaal zotte kuren zijn.
Koelen helpt zowiezo als het ontsteking is maar je moet zo lang spuiten met water dat dit toch een hopeloze actie is.
Indien het niet verbeterd na enkele dagen rust -> DA erbij halen daarvoor zijn die mensen er. Internet kan uw paard helaas niet genezen.

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 22:13

Ik zou toch zeggen dat je juist moet blijven lopen met paard. Dit bevordert namelijk de bloedsomloop! Gewoon lekker gaan wandelen aan de hand. Verder kan je het koel houden, er is een product voor mensen, arnika heet het (te koop bij drogist) dit kan je ook bij je paard gebruiken, helpt kneuzingen en dikke benen verhelpen en koelt het af. Heb het ook een keer gebruikt bij mijn paard en dit hielp echt!

Verder moet je het afwachten, als je het niet vertrouwt moet je natuurlijk gewoon de DA erbij laten komen!
Veel succes!

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 22:23

[quote="arun"]Tja als je daar ervaring mee hebt is het niet goed hé,
[quote]
Ik heb er totaal GEEN ervaring mee ;)

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 11:25

gewoon even DA laten komen heb je meteen een advies van iemand die er wel ervaring mee heeft.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 11:30

DA bellen, níet koelen als je toch iets wilt doen houdt het dan warm (maar het is sowieso vrij nutteloos), lekker op de wei laten, ermee stappen :)

Lies21 schreef:
Verder kan je het koel houden, er is een product voor mensen, arnika heet het (te koop bij drogist) dit kan je ook bij je paard gebruiken, helpt kneuzingen en dikke benen verhelpen en koelt het af. Heb het ook een keer gebruikt bij mijn paard en dit hielp echt!

Van arnika wordt het been niet zo koel hoor :?

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 11:35

moet ik het nou warm houden of koelen ??

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 11:36

liefste niks ;) Maar als je toch wat wilt doen zou ik het in ieder geval níet gaan koelen, dan werk je het proces alleen maar tegen :j

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 11:38

Juist koelen, en een paar keer per dag aan de hand stappen op het harde. Als je het niet vertrouwt moet je gewoon de DA bellen, wij kunnen het ook niet zien vanaf de computer.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 11:55

Dierenarts laten komen. Als het een ontsteking is krijg je daar wsl anti-bioticia voor. Wacht niet te lang met bellen! Jij heb er geen verstand van, dus lijkt het me logisch om te bellen!

Als het dik is, is koelen goed tegen de zwelling
Als het niet dik is, zou ik er niet aan rommelen.
Als het been dik is en je daar niks aan doet, kan het dik blijven...

Stappen of juist stilzetten is pas te bepalen als je weet wat het probleem is.

Stappen is goed voor de bloedsomloop en zorgt ervoor dat de afvalstoffen worden afgevoerd. Echter overbelasting wil je ook niet, vandaar dat het belangrijk is dat je wéét wat het is.

In weinig gevallen is het overbelasting en is het paard werkelijk kreupel aan het andere been ;)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 12:02

Waarom zou je in godsnaam koelen als dat het herstelproces tegengaat :?

Als het dik is en warm is, is het dat niet voor niks. Bloedvaten worden opengezet, lymfeklieren draaien overuren. En dat allemaal om het herstelproces zo snel mogelijk uit te voeren, en zo snel mogelijk het kapotte weefsel op te ruimen. Door er kou op te zetten, laat de de bloedvaten krimpen, werk je het afvoervocht tegen, en rem je het herstelproces ;) Dat wil je toch niet...?
Als je dan toch wat wilt doen, doe er dan warmte op, daarmee zet je de doorbloeding aan en help je het proces :)

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 12:05

moet ik dan een bandage om doen in de wei ??

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 12:05

verootjoo schreef:
Als je dan toch wat wilt doen, doe er dan warmte op, daarmee zet je de doorbloeding aan en help je het proces :)

Bepaalde ontstekingen moet je remmen om genezing te kunnen krijgen (denk aan peesblessure), andere kun je beter hun gang laten gaan. Op internet gaan zitten zoeken naar advies over een kreupelheid waarvan je de oorzaak niet kent is uitermate onverstandig. Bel gewoon een dierenarts.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 12:07

verootjoo schreef:

Zoals gezegd, tegen de zwelling.
Dat is idd het natuurlijk herstelproces, maar als je wilt dat het been weer "normaal" wordt als hij weer beter is, kan koelen goed helpen. Als het been te lang dik blijft, dan blijft het dik(ker).
Ook werken de medicijnen tegen de onsteking.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 12:08

Christyj138 schreef:
moet ik dan een bandage om doen in de wei ??

Nee, je moet een D.A bellen!

Waar denk je dat die mensen voor zijn?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 12:13

superwoman schreef:
verootjoo schreef:

Zoals gezegd, tegen de zwelling.
Dat is idd het natuurlijk herstelproces, maar als je wilt dat het been weer "normaal" wordt als hij weer beter is, kan koelen goed helpen. Als het been te lang dik blijft, dan blijft het dik(ker).
Ook werken de medicijnen tegen de onsteking.

Medicijnen?? Er is niet eens een diagnose.

Koelen doe je als een ontsteking geen nut heeft. Bv. bij een artritis of bij de ontstekingsfase van een artrose. Definetely nóóit bij een peesblessure zoals sizzle zegt. Sterker nog, júist niet bij peesblessures. Deze zijn van nature al slecht doorbloed, en je kan een pees echt om zeep helpen door vaak te koelen.

Een been blijf alleen te lang dik als een herstelproces staakt halverwege. Maar dan is de zwelling/ontsteking niet meer 'nuttig', en dan ga je pas koelen. Niet in deze acute fase.

Daarbij: tegen de zwelling helpt koelen niet ;) Zo diep kan de kou niet doordringen in het been. Tegen de zwelling heeft het alleen nut in de eerste 20 minuten na een trauma, en dan moet je je toch af gaan vragen waarom je de zwelling weg wilt hebben.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 12:18

verootjoo schreef:
Koelen doe je als een ontsteking geen nut heeft. Bv. bij een artritis of bij de ontstekingsfase van een artrose. Definetely nóóit bij een peesblessure zoals sizzle zegt. Sterker nog, júist niet bij peesblessures. Deze zijn van nature al slecht doorbloed, en je kan een pees echt om zeep helpen door vaak te koelen.

Een peesblessure ís vaak ook een ontsteking die geen zin heeft en chronisch kan worden. Sterker nog, juist door de slechte doorbloeding kan de ontsteking juist soms weefsel afbreken ipv opbouwen. Afhankelijk van de ernst en oorzaak moet je dus wel of niet koelen. Hieruit blijkt al weer al te duidelijk dat geen enkele blessure hetzelfde is en TS moet stoppen met zoeken en gewoon de telefoon moet pakken.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 12:22

er zit geen zwelling

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 12:26

Sizzle schreef:
verootjoo schreef:

Een peesblessure ís vaak ook een ontsteking die geen zin heeft en chronisch kan worden. Sterker nog, juist door de slechte doorbloeding kan de ontsteking juist soms weefsel afbreken ipv opbouwen. Afhankelijk van de ernst en oorzaak moet je dus wel of niet koelen. Hieruit blijkt al weer al te duidelijk dat geen enkele blessure hetzelfde is en TS moet stoppen met zoeken en gewoon de telefoon moet pakken.

Ja dat weet ik... vertel mij wat over peesontstekingen ;) Ik werk er dagelijks mee, al is het dan niet met paarden maar mensen, maar deze verschillen in wezen niet van elkaar qua peesopbouw ;)
Maar met een slechte doorbloeding is het vrijwel onmogelijk om te herstellen. Het eerste wat je doet bij een chronisch bestaande peesblessure (dus als deze in de ontstekingsfase blijft, wat wil zeggen dat er na een aantal maanden nog geen vooruitgang is) is de doorbloeding aanzetten. Wat je never nooit bereikt met koelen. Eerder met fricties erop zetten, of nog beter; de shockwave.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 12:28

Christyj138 schreef:
er zit geen zwelling

Waarom bel je in godsnaam de DA niet? Hoe moeten wij vanaf internet een diagnose gaan stellen en vertellen wat je moet doen? Knap iemand die dat kan. Haal er gewoon een DA bij, die hebben er niet voor niks voor geleerd.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 12:29

Helemaal mee eens. Ik zie 2 opties:
1. je wacht af en zet je pony een weekje in de wei om te kijken of het vanzelf verdwijnt en stopt verder met zoeken naar zinloos advies.
2. je belt een da.