Vitamine pillen voor paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

L_Rivaldo

Vitamine pillen voor paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 10:10

Ik heb ooit eens horen zeggen dat je vitamine pillen voor mensen ook aan je paard kan geven.
Is dit waar?
Wie doet dit ook?

Eventueel dierenartsen hier die dit kunnen bevestigen?

Als het verkeerd staat sorry :Y)

blue_kim

Re: Vitamine pillen voor paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:26

het zal weinig kwaad kunnen maar mijn idee blijft toch viatamines kan je enit uit een pilletje of poedertje halen. zou zorgen of je je paard op een ander manier aan zijn vitamines kan laten komen,

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 13:19

Verplaatst van VSW naar VS.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 16:54

nou waarom zou het niet kunnen?
denk het wel hoor,zolang je maar weet welke doseringen je aan je paard geeft.

vitamine voor mens en dier blijft gelijk alleen de hoeveelheden verschillen.
en mensen kunnen misschien bepaalde soorten beter "verteren" ( weet even geen ander woord sorry)dan paarden?

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 16:56

ellepel schreef:
vitamine voor mens en dier blijft gelijk alleen de hoeveelheden verschillen.

Dit is niet helemaal waar. een vitamine is een stof die je lichaam nodig heeft , maar niet zelf kan aanmaken. Hier zitten verschillen in tussen mensen en paarden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 17:02

leg es uit als je wilt?
welke verschillen zijn er dan?

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 21:46

Paarden maken vitamines grotendeels zelf aan in o.a. de darmen.
Mineralen en spoorelementen zijn belangrijker om in te voorzien. Dit dmv een goede mineralenliksteen. Paarden hebben enkel extra vitamines als ze op top niveau getraind worden of bv ziek zijn (geweest). Verder vind ik het commerciele onzin die vroeger ook niet nodig was. Uit goed ruwvoer haalt een paard voldoende

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 21:49

Vitamine kan je heel goed aan paarden geven hoor! Vooral als ze niet goed door de vacht heen komen of een beetje suf zijn. Aangezien de meeste paarden moeilijk pilletjes willen slikken kan je ook gewoon een spuit kopen die je oraal moet geven. Ik heb deze 3 maanden geleden nog aan mijn paard gegeven! Is bij elke ruitershop of voederwinkel te koop!!!

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 07:25

zo'n spuit is helemaal niet nodig en heeft geen nut. ten eerste omdat er veel vitamines inzitten die een paard helemaal niet nodig heeft omdat hij ze zelf aan kan maken. en ten tweede is het zo'n hoge dosis (veel mensen denken juist dat dit goed is) dat de helft er via de mest weer uitkomt. zo werkt dit ook bij mensen, een teveel aan vitamines kan je niet opslaan maar worden gewoon weer afgevoerd uit je lichaam.

Mustang1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 07:40

Hey, ja dat kan I bij mij op stal die doet dat ook. En als hij teveel krijgt aan vitaminen poept hij het wel uit. Het kan geen kwaad natuurlijk moet je wel normaal voeren!
Gr.Mandy.

philips

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 18:06

Je hebt van die vitaminespuiten die zijn bij bijna elke ruitersport wel te verkrijgen, ook de dierenartsen hebben deze.
Vaak worden ze gebruikt per seizoen om het paard net een extra opkikkertje te geven.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 19:01

philips schreef:
Je hebt van die vitaminespuiten die zijn bij bijna elke ruitersport wel te verkrijgen, ook de dierenartsen hebben deze.
Vaak worden ze gebruikt per seizoen om het paard net een extra opkikkertje te geven.

zo'n spuit is helemaal niet nodig en heeft geen nut. ten eerste omdat er veel vitamines inzitten die een paard helemaal niet nodig heeft omdat hij ze zelf aan kan maken. en ten tweede is het zo'n hoge dosis (veel mensen denken juist dat dit goed is) dat de helft er via de mest weer uitkomt. zo werkt dit ook bij mensen, een teveel aan vitamines kan je niet opslaan maar worden gewoon weer afgevoerd uit je lichaam.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 19:10

zaina, had je mijn vraag naar jou toe nog gelezen?

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 09:11

ja, alleen daar heeft Kaspar al grotendeels antwoord op gegeven.

Om je lichaam goed te laten werken heb je veel verschillende stoffen nodig, een paard ook.
Veel stofjes maakt je lichaam zelf aan, maar er zijn ook stoffen die je lichaam niet zelf aanmaakt maar die je wel nodig hebt, die noem je vitaminen.
Alleen sommige vitaminen voor mensen zijn dus helemaal geen vitaminen voor paarden, aangezien zij die stoffen wel zelf aan kunnen maken.

Paarden halen de meeste ' vitamines' niet uit hun voedsel , maar ze worden geproduceerd door de bacterieen in hun darmen. Ook die bacterieen halen die stoffen niet uit het voedsel, maar die produceren ze zelf.

Ik hoop dat het zo duidelijk genoeg is ellepel :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 12:37

ja hoor superduidelijk...
:D

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 12:42

haha mooi zo

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 12:49

Heeft geen nut om een eenmalige spuit met vitaminen te geven. Zou hetzelfde zijn als je zelf 1 dag jezelf vol propt met vitaminen. Het doet helemaal niks. En de samenstelling voor mensen en paarden moet anders zijn. Dit geldt voor alle diersoorten. Ieder heeft zijn eigen behoeftes aan bepaalde vitamines en mineralen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 12:56

Zaina schreef:
haha mooi zo

hey maar.....nou nog even terugkomen op de vraag van L_Rivaldo:

kun je vitamine pillen voor mensen nou wel of niet aan paarden geven dan??
weet jij dat dan?

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 13:00

het lijkt me weinig kwaad kunnen, maar het heeft ook niet erg veel nut.
bovendien heb je speciale vitamine supplementen voor paarden, dus dat lijkt me handiger als je perse ' vitamines' wilt voeren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 14:51

daar zou ik ook voor kiezen inderdaad hoor,dan weet je zeker dat het ook echt voor paarden bestemd is he