wat te doen? ijzers eraf

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Cadaz

wat te doen? ijzers eraf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 17:36

hallo ik heb een vraagje!
eindelijk waren de hoeven lang genoeg van mevrouw de fries
en de ijzers konden eronder
(ze waren vrij kort en sleten snel vandaar dat we even moesten wachten voordat ze er onder konden)
nou zette ik dr vandaag op het land en mevrouw deed ff gek en bokte heel het land door
vanmiddag later kom ik nog ff naar dr kijken en zag dat ze een ijzer miste na een week dus al

ik las op bokt dat er mensen zijn die springschoenen daartegen gebruiken tegn het aftikken
maar is dit nou wel verstandig om deze in de wei om te laten?
en helpt het? want daar zijn springschoenen nou niet echt voor gemaakt...

en mocht het goed helpen, welke zijn dan beter die rubberen of die van neopreen?

:wave:

Anoniem

Re: wat te doen? ijzers eraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 17:38

ja het helpt een beetje springschoenen :) voor op de wei zou ik rubberen nemen zonder bond ofzo dat gaat alleen maar schuren en neopreen neemt water op.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 17:39

Heplt niet... Het komt doordat het veel geregend heeft de laatste tijd en daardoor modderige stukken kunnnen zijn. Dan zuigt het ijzer er gewoon af...

Ijzer er weer onder laten slaan mocht het echt nodig zijn (ik ben zelf geen fan van ijzers...)

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 17:42

nee ik rijd ook liever zonder maar ik rijd bijna altijd buiten en de hoeven slijten gewoon te snel....

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 17:45

Misschien kan je gaan kijken naar hoefschoene... Dan kan ze gewoon zonder staan. Dan laat je het ijzer er nu nog onder slaan en dan ga je ondertussen gewoon opzoek naar goede hoefschoenen.

Dan kan ze die ook gewoon uit in de wei... Dan hoef je ook niet bang te zijn dat ze ijzers kan kwijgraken...
Heb je het ijzer wel terug gevonden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 17:46

Peelie schreef:
Heplt niet... Het komt doordat het veel geregend heeft de laatste tijd en daardoor modderige stukken kunnnen zijn. Dan zuigt het ijzer er gewoon af...

Ijzer er weer onder laten slaan mocht het echt nodig zijn (ik ben zelf geen fan van ijzers...)

nee dan helpt het idd niet maar met écht aftikken dan helpt het wel :)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 17:49

Maarja... weet ze zeker dat ze ze echt aftikt?

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 18:51

Tegen aftikken helpt het wel degelijk. Die van mij gaat nooit zonder springschoenen de wei op, anders kan hier iedere twee weken de hoefsmid komen. Nu is dat hooguit 2 a 3x per jaar dat ze er onderuit getrapt worden. Ik gebruik gewoon rubberen springschoenen, die zijn gemakkelijk schoon te houden.

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 18:53

ja het waren echte bokkensprongen en weet bijna zeker dat ze hem met achterbeen heeft afgetikt...

land was trouwens ook niet erg nat ofzo...

heb het ijzer trouwens wel gevonden ze was aan het rennen in de wei en hoorde opeens een tik ze trapte toen dus op het ijzer erg toevallig had het toen dus meteen gevonden

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 18:55

Wanja schreef:
Tegen aftikken helpt het wel degelijk. Die van mij gaat nooit zonder springschoenen de wei op, anders kan hier iedere twee weken de hoefsmid komen. Nu is dat hooguit 2 a 3x per jaar dat ze er onderuit getrapt worden. Ik gebruik gewoon rubberen springschoenen, die zijn gemakkelijk schoon te houden.

oke thnx voor je reactie :)
ik laat het ijzer er weer opnieuw onderslaan en zal eens een paar rubberen proberen
duur zijn ze toch niet

saskia_drost

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 20:10

Die van mij gaat ook echt niet zonder springschoen het land op! anders is hij soms zelfs elke week een ijzer kwijt. Hoefschoenen vind ik een ramp... Bij mijn paard pasten ze perfect, kreeg ze amper aan en uit zo goed sloten ze aan, maar na 10 min in het land was ie ze beide kwijt. En omdat die dingen toch wel prijzig zijn koop ik liever elke zomer 5 á 6 paar simpele springschoenen, doet ook niet zo'n pijn in je portomonee :+

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 21:33

op het land moet je ze ook niet om doen... daar zijn ze niet voor bedoeld...

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 20:06

Volgens mij worden springschoenen juist veel gebruikt op het land. Het gaat er ook niet om of ze ervoor bedoeld zijn, maar of het werkt. Daarbij kan er niks gebeuren met springschoenen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 20:13

Wanja schreef:
Volgens mij worden springschoenen juist veel gebruikt op het land. Het gaat er ook niet om of ze ervoor bedoeld zijn, maar of het werkt. Daarbij kan er niks gebeuren met springschoenen.

Idd.. met rijden en longeren heb ik ook geen springschoenen nodig, maar op de wei wel!
Anders kan ik bijna dagelijks de smid laten komen.. met die lange stelten waar hij nog geen raad mee weet icm dat speelse gedrag.. nee, altijd springschoenen, en werkt goed. Gewone rubberen, liefst een maatje te groot dat ze laag genoeg vallen, en en geen zand tussen kan gaan schuren..

Hij trapt ze nog wel een heel enkele keer af, maar ik sla em dan zelf weer eronder..

saskia_drost

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 20:42

@ Peelie: Bedoel je de springschoen of de hoefschoenen die je niet om moet doen in de wei? Hoe dan ook... ook al zijn ze beide niet bedoelt voor op het land, als het werkt wat maakt het dan uit, toch?! ;)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 11:40

Hoefschoenen en springschoenen zijn bijde niet bedoeld voor op de wei... Hoeveel uur perdag gaat je paard op de wei? Heeft hij sokken? want als dat zo is dan schuurd dat er allenmaal af... Of je er nou een maatje te groot opheen doet ja of nee...

saskia_drost

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:24

Mijn paard staat van 9 tot 4 in de wei, maar hij heeft nog nooit 1 schuurplekje gehad.
En nogmaals, ook al is het er niet voor bedoelt het werkt wel!!! en ik denk dat er wel meer dingen gebruikt worden voor iets waar het eigelijk niet voor bedoelt is, dus ik zie het probleem niet eerlijk gezegt...

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 10:19

Verplaatst van HAR naar BEH.

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 20:18

Peelie schreef:
Hoefschoenen en springschoenen zijn bijde niet bedoeld voor op de wei... Hoeveel uur perdag gaat je paard op de wei? Heeft hij sokken? want als dat zo is dan schuurd dat er allenmaal af... Of je er nou een maatje te groot opheen doet ja of nee...

Onzin! Mijn paard heeft ook sokken en die zitten er nog net zo als altijd.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 20:19

Ook ik heb nog nooit schuurplekken gehad door springschoenen..

_Inzo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 17:56

Als je het ijzer terug kunt vinden, kun je gewoon de hoefsmid weer bellen, en die zet hetzelfde ijzer er gewoon weer onder (dat doen ze bij ons tenminste).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 17:59

Tuurlijk, het kan ook dat het ijzer er niet goed onder heeft gezeten.
Het is mij vorig jaar een keer overkomen, op een buitenrit, een week na het beslaan. Smid gebeld die meteen de volgende dag langskwam en het is daarna gewoon zes weken netjes blijven zitten, zoals het hoort.
Momenteel heb ik twee paarden op ijzers staan en die gaan ook gewoon zonder bescherming de wei in, gebeurt niks mee.

Patsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 18:11

Mijn paard gaat altijd met springschoenen op de wei. Zonder springschoenen is elke week ijzer eraf. En ik gebruik neopreen, de rubberen gaan precies een halve dag mee, en dan zijn ze door de midden geslagen.

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 09:38

paard heeft wel sokken en staat overdag de hele dag buiten 9-17

af en toe ook een nachtje

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 09:39

maar is rubber dan beter dan neopreen?