Hoeveel brokken voor veulen? (9 maanden)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

samloes

Hoeveel brokken voor veulen? (9 maanden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 16:35

Ik zou graag willen weten wat normaal is om te geven aan een veulen, nou ja veulen, ze is 9 maanden qua hoeveelheid brokken per dag?
En is het het beste om een veulenbrok te geven of kan ponybrok ook?

Ik vind haar niet te dun, maar ze heeft ook niet zo'n lekkere veuelnbuik! Iedereen waarschuwt me wel altijd met niet te veel geven, maar ze natuurlijk wel nog in de groei. Vind het best lastig, ze krijgt nu een hand brok 's ochtends en 's avonds, onbeperkt goed hooi en wortels, maar toch het iedee dat het ietsje te weinig is.

Alvast bedankt voor de info..

Aeris

Re: Hoeveel brokken voor veulen? (9 maanden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 16:38

Mijn merrie kreeg toen ze die leeftijd had ongeveer 1kg (verdeelt twee porties) pavo veulenbrok (denk pavo podo start). Na haar eerste verjaardag dezelfde hoeveelheid opfokbrok (pavo podo grow).
Betreft nu wel een haflinger, dus misschien eerder richting een halve kilo of 3/4 kilo gaan voor een shetje/mini?

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 20:09

Zou zeggen 2x 1/4 kilo per dag maximaal. 1 kg zou ik alleen doen als ze echt heel dun is.
Je kan het beste veulenbrok voeren, dat is speciaal gemaakt voor jonge, opgroeiende paarden. Een veulen van 8 maanden mag de Pavo Podo Grow hebben...is een brok die tot 30 maanden gevoerd kan worden.
Dodson & Horrel heeft ook een veulenbrok (mare and youngstock mix). Ik heb zelf geen ervaring daarmee maar wel met een aantal andere soort van D&H en ben daar heel erg over te spreken

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 20:55

Ze is niet superdun, geen ribbetjes te zien. Ze krijg inderdaad veulenbrok van pavo, maar ga haar dan toch iets meer geven. 2x 1/4 kilo lijkt me goed om te proberen.

Roos13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:59

Staat de hoeveelheid die je moet/mag voeren niet gewoon op de zak?? Dan zou ik me gewoon aan die richtlijnen houden.

Caroline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 12:00

Denk dat 's morgens een halve voerschep en 's avonds een halve voerschep voldoende is.
En verder hooi voeren, zodat de spijsvertering goed blijft werken.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 12:02

Je hebt dit bij shetlanders en minipaarden staan, is het een shetveulen? Als die gewoon op de wei staat kun je volstaan met een hadje brok per dag hoor.

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 12:44

het is een shetveulen inderdaad. Ze staat wel op een stukje land, maar daar staat bijna geen gras meer op, daarom ook het onbeperkt hooi.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 09:18

SMP > VS

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 17:53

in elk geval een liksteen geven zodat ze zelf kan kiezen of ze daar gebruik van wil maken.
de shetten bij ons krijgen ongeveer 3-4x per week een kwart schep onderhoudsbrok..

denk dat dat voor een veulen ook heel geschikt is.
desnoods dagelijks een flinke handvol of om de dag wat basisbrok geven.
gezien de leeftijd mag je zelfs nog wel veulenbrok voeren :j