Tinker ruin, van 14/15: blijft mager

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Megabadmuts

Tinker ruin, van 14/15: blijft mager

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 15:14

Hallo,

Ik heb een Tinker ruin van 14/15 jaar oud..
Hij stond vroeg op een gewone pension stal, en staat sinds 3 en halve maand in een hit-aktief systeem stal.
Balou is erg verandert, hij is rustiger geworden naar andere paarden, laat zich opjagen, bijten en trappen.
Voorheen op de ouwe stal, sloeg hij alles wat bij hem in de buurt kwam ( met name naar ruinen )
Nu is hij overal en bij iedereen het pis paaltje, echt zielig!
En ik weet niet wat ik er aan moet doen.. hij zit onder de bijt plekken, en heeft bulten op de plekken waar hij getrapt of gebeten word.
Ook is hij brood en brood mager, dat is al vanaf vorig jaar Augustus.. toen is hij geopeerd aan een ( kalk ) bindweefzel bult dat waren 2 stuks.
Sinds dien, zitten we te klieren met het voer, om hem wat dikker te krijgen, hij ziet er nu niet uit, je kunt zijn ribben tellen, zijn heup botten zien, en zijn flanken zijn erg ingevallen..
Hij krijgt nu biologisch voer, en mooi hooi/kuilvoer..
Ook is er 2 weken geleden een bloed test bij hem gedaan, en zijn er witte bloed cellen gevonden!
We hebben al heel veel geprobeerd.. en hij krijgt alle aandacht van de wereld..

Kan iemand mij helpen, want dit kan zo niet langer..
En ik hou super veel van hem, hij is niet alleen mijn paardje, maar ook mijn allerbeste maatje!

Liefs,
Anne & Balou
Laatst bijgewerkt door Judje op 15-04-09 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

Tellie

Re: Tinker ruin, van 14/15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 15:17

Dus hij is negatief veranderd sinds hij in de hit-active stal staat. Dan haal je hem daar toch weg als het blijkbaar niet werkt voor hem?

Megabadmuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 15:18

Ja, meer in deels wel, maar zyn conditie is beter als ooit tevoren.. hij heeft nog nooit zo goed gelopen.. kan het zyn dat hij blij is als hij uit de kudde mag?

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 15:21

Megabadmuts schreef:
En ik weet niet wat ik er aan moet doen.. hij zit onder de bijt plekken, en heeft bulten op de plekken waar hij getrapt of gebeten word.
Ook is hij brood en brood mager, dat is al vanaf vorig jaar Augustus.. toen is hij geopeerd aan een ( kalk ) bindweefzel bult dat waren 2 stuks.
Sinds dien, zitten we te klieren met het voer, om hem wat dikker te krijgen, hij ziet er nu niet uit, je kunt zijn ribben tellen, zijn heup botten zien, en zijn flanken zijn erg ingevallen..
Hij krijgt nu biologisch voer, en mooi hooi/kuilvoer..
Ook is er 2 weken geleden een bloed test bij hem gedaan, en zijn er witte bloed cellen gevonden!
We hebben al heel veel geprobeerd.. en hij krijgt alle aandacht van de wereld..

Dat klinkt nou niet echt als een betere conditie... :=

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 15:22

Ik denk dat je eens op zoek moet gaan naar een medische oorzaak. Er is toch ergens iets mis waardoor hij zo is afgevallen en nu op zijn nieuwe stal niet meer voor zich op komt.
Misschien kun je hem eens een jaartje in een wei zetten met een rustig maatje om bij te komen en om rustig te kunnen uitzoeken wat er mis is.
Heeft hij de eerste paar dagen op zijn nieuwe stal wel naar de andere paarden getrapt? Dan zou het kunnen dat de leider van de kudde hem even op zijn plek heeft gezet. Maarja het afvallen is dus al eerder gebeurd, dus dat heeft daar niets mee te maken.

Megabadmuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 15:23

Kwa rijden wel.. kwa vacht idd niet, het is heel dubbel.. lopen wil hij wel, eten en drinken ook..

Megabadmuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 15:24

Nee toen hij net aankwam op zijn nieuwe stal, liet hij zich ook trappen ect.. en helaas kan hij niet op het gras.. hij is super koliek gevoelig, 2 uurtjes in de wei, en hij heeft al koliek..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 15:26

In dat geval zou ik hem eens helemaal van top tot teen laten doormeten. Een paard (en al helemaal een tinker) die geen uurtje op het gras kan, daar is toch iets goed mis mee volgens mij.

Ik zou hem dan ergens op een kale wei of in een paddock zetten met een ander paard, lekker dag en nacht, en rust zal hem zeker goed doen.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 15:28

Ik denk niet dat dit door de HIT stal komt, maar dat hij een medisch probleem heeft. Zieke paarden worden sneller verjaagd natuurlijk. Weet je DA ook wat er aan de hand is, waardoor hij veel witte bloedcellen heeft? Kan hij niet tijdelijk apart staan, om weer aan te sterken?

Megabadmuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 15:33

Nee, dat weet de DA ( nog niet ) maar ik hoop dat daar morgen verandering in komt.. en dat we wat meer duiderlykheid krijgen..
Ik houd jullie op de hoogte, bedankt voor jullie tips! Dit had ik nodig!

Liefs,
Anne

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 15:37

Waarschijnlijk heeft het idd een medische oorzaak.
Misschien wel iets dat hij mee genomen heeft vanuit Engeland en nu opspeeld....

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 15:38

Ik ben benieuwd wat de DA voor nieuws heeft morgen!

Ik zou me voorlopig niet zo veel zorgen maken om de ruzie in de groep, natuurlijk is dat niet leuk maar daar kun je toch niets aan veranderen behalve hem weg halen. Maar het is het belangrijkste dat hij weer gezond wordt :) Als hij zich beter voelt zal hij ook weer voor zichzelf gaan opkomen.
Daarnaast is het wel logisch dat hij onzeker wordt als hij jaren lang in zijn eentje in een stal heeft gestaan, en daarna ineens in een kudde wordt gezet. De reden waarom hij vroeger vanuit zijn stal gemeen deed tegen ruinen kan zijn omdat hij daar zijn eigen territorium had, en hij dat wilde verdedigen..

Megabadmuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 17:09

Hij stond savond's in een stal naast merrie's overdag in een kudde met merrie's en bij de vorige eigenaaren werd hij gescheiden van merrie's omdat hij te agresief zou zyn.. maar integendeel hier, is hij angstig..
Wij hebben hem een keer bij een ruin gehad op de vorige stal, en die sloeg hij helemaal lam.. daarna niet meer geprobeerd, totdat hij hier kwam.. nu staat hij met meer indeels ruinen.. en officieel komt hij uit Engeland, daar is hij uit de kudde geplukt.. en ik weet niet hoe hij daar was en deed..

Judje

Re: Tinker ruin, van 14/15: blijft mager

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 18:41

Verplaatst van OPG naar VS.

Annemarel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 08:53

Je haalt hem daar gewoon weg, hij voelt zich daar niet goed, en eet dus niet. Zet hem terug op de vorige stalling of bij een ander. Deze nieuwe stal is dus geen oplossing voor je paardje.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 12:04

Ik denk dat je hem eerst eens medisch moet laten onderzoeken. Hoe waren de leverwaardes?

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 00:45

Ik denk dat Laarakker hem goed zou kunnen doormeten, of een vergelijkbabre natuur-arts. :j

horseslovex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 07:43

hoi,
misschien kun je slobber aan je paardje geven want dat eten ze sneller op en ik zou even naar de dierenarts met je paard voor de bulten en bijtplekken ik zou haar daar ook weg laten halen als dat niet kan zorg dan dat ze veel uit de buurt van die pony's blijft en is er niet 1tje daar die jou pony aardig vind en met elkaar vrienden willen worden verdder zou ik haar veel aandacht geven en zorgdat ze in ieder geval drinkt en volg mijn raad op door haar slobber te geven je kan bij de dieren arts er even naar informeren en vragen of er nog iets speciaals door moet

doei veel sucses

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:16

Misschien beetje late reactie, maar heb je al eens aan de oorzaak stress gedacht? Paarden kunnen enorm afvallen van stress.
Dit kan dus wel degelijk met de HITactief stal te maken hebben. Klinkt alsof hij niet goed weet wat zijn rang is en hoe hij daarmee om moet gaan. Het feit dat je zijn ribben kunt tellen geeft al aan dat het al een tijdje bezig is, dat afvallen. Het is niet van de ene dag op de andere dag gebeurd.
Ik zou zorgen voor rust, dat is het beste geneesmiddel tegen stress, daarna bijvoeren met slobber en gedoseerd maismeel, maar wel met mate, omdat je zelf aangeeft dat hij superkoliek gevoelig is. Ik wens je veel succes hiermee en hoop dat je paard er weer snel bovenop komt.
Groeten van Yetse