hoe snel weer volop enz.?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liiisette

hoe snel weer volop enz.?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 15:38

ik weet niet of dit topic hier goed staat anders graag verplaatsen

hey :P
ik had eventjes een vraagje ik hebm ijn pony bijna 3 weken stil gehad ivm. een kneuzing. nou is haar conditie dus aardig verslechtert. gister heb ik er voor het eerst weer opgezeten en ze liep goed toen alleen beetje laten draafje en klein galopje. vandaag weer eventjes gereden en een beetje gewerkt dat de nageeflijkheid wat kwam en wat overgangen gereden. (geen galop gedaan dit x)
nou was ik benieuwt wat jullie vinden hoe snel je je pony weer volop bijv. kan gaan wijken ofzo? ze pakt het trouwens fijn op maar je kan merken dat ze er een poosje uit is geweest.

graag hoor ik hoe jullie dat meestal doen na zo'n periode. en rijden jullie ook meteen al in een best wel zware bak? bij ons op d emanege heb je namelijk de binnenbak die best wel hart liep daar heb ik nu in gereden omdat het volgensmij zo is dat je niet in een best wel zware bak mag rijden als je een pony net weer oppakt (zoals onze buitenbak) wie weet hier meer van?

aerdenhout1

Re: hoe snel weer volop enz.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 15:42

Een paard dat in een goede conditie is verliest niet zo snel in 3 weken die conditie. Ik neem aan dat hij wel gewoon buiten heeft gestaan? Dan zoals je al aan het doen bent, rustig elke dag iets verder.

Reanlm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 15:46

ik ben het met aerdenhout1 eens ;)

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 16:02

RT P -> BEH

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 16:49

@aerdenhout1
ja natuurlijlk en ik moest er in die tijd 2x per dag mee stappen dus beweging genoeg!

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:43

Na drie weken begint een paard pas met terugvallen in conditie. Daarnaast zijn ze 'conditie' die over lange tijd is opgebouwd ook veel minder snel kwijt den bijvoorbeeld spieren die er vrij snel opgetraind zijn. Gewoon weer rustig aan opbouwen dus, en een goede bodem is met een paard dat kreupel is geweest inderdaad wel heel belangrijk hoor. Die van mij heeft een peesblessure gehad en daar ben ik in de opbouwperiode heeeel zorgvuldig mee geweest qua bodems.

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 16:31

vandaag voor de 3e x erop gezeten en dat ging super! kreeg van een vriendin van mij ook complimenten dat ze stukken beter liep enzo natuurlijk kan het altijd nog beter maar voor ons doen liep ze fijn
dus nouja denk dat ik zaterdag wel start op wedstrijd (dressuur)

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 16:40

Wat voor klasse start je? Een B-proefje start ik ook wel vrij snel weer (mits die bodem dan wel netjes is, neem geen risico op zo'n moment) maar de mijne loopt M2 en die neem ik niet meer mee als ik denk dat ie 'half' is.

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 19:50

L1
nouja die van mij pakt het goed weer op en loopt goed dus ik had zoiets van toch maar gaan ze komt vrijdagmiddag nog op ijzers helemaal (staat nu alleen voorkant) dus ik hoop dat het goed gaat en de punten maakt me dan even helemaal niks uit!

dippie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 10:09

liiisette schreef:
L1
nouja die van mij pakt het goed weer op en loopt goed dus ik had zoiets van toch maar gaan ze komt vrijdagmiddag nog op ijzers helemaal (staat nu alleen voorkant) dus ik hoop dat het goed gaat en de punten maakt me dan even helemaal niks uit!

het is voor ons lastig om te zeggen hoe jouw pony loopt of voelt. dit kun je als ruiter het beste zelf. je weet hoe ze was voor de blessure en hoe ze nu loopt. gewoon steeds een beetje meer vragen totdat het gevoel weer goed is.

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 16:45

ja idd
nouja ze pakt het nu heel fijn op springen laat ik nog even zitten maar kwa dresuur doe ik er weer het normale mee (maar nog wel iets voorzichtig) en gewoon steeds iets langer trainen