Ik heb twee oude Paarden op gevangen ik heb ze nu een jaar. 1 van 27 jaar hij eet goed drink goed. Hij heeft een rug blessuren en mag niet meer bereden worden. Zijn taak is ons jonge Friesemerry onder de duim en rustig te houden. Met andere woorden Paarden manieren leren en dat doet hij goed. Maar het probleem hij word voor dikker maar achter niet zelf geen spieren meer. hij word bewandeld en gelongeerd en los gegooit en de bak is zwaar. Daar hebben gezonde paarden zelf moeite mee met die bak. Dus je zou denken daarkrijg hij spieren van maar niks hoor helemaal niks. Hij eet zich een gat in een dijk qua eten doet hij het goed. Volgen de dierenarst kan het van de blessuren af komen.
De tweede oude paard is 37 jaar zwaar mishandeld en ondervoed en uit gedroogd en depri toen we hem kregen hebben hem eerst een week met rust gelaten. Alleen maar uit gemest en in de bak geweest in die week bleef hij maar in een Hoekje staan met zijn hoofd naar beneden. Iedereen verklaarde ons voor gek. De dierenarst kwam heeft hem verschillende spuiten gegeven en heeft hem Vocht gegeven wij hebben hen een week lang een slobber gegeven van Citroensap appelazijn knoflookpoeder vitaminnebrokken olie en dat naast zijn Gewone biks en slobber. Toen de tweede week kwam smid zijn voeten werden open gemaakt. Maar het probleem is dat hij wel dikker word maar geen vet op slaat. Volgens de dierenarst heeft dat met zijn leeft tijd temaken. WIE heeft advies of raad
Met een rugblessure in een te zware bak longeren lijkt me niet echt een goed idee. Wat zegt je da daarvan? En ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met: hij wordt wel dikker, maar slaat geen vet op?
spierterugval op oudere leeftijd is heel normaal.....hou er ook rekening mee dat 70% van de paarden van boven de 20 jaar cushing krijgen....
Martie
Geplaatst: 09-04-09 10:20
Ik denkt dat de leeftijd hier een belangrijk punt is. Het zijn oude tot zeer oude paarden in een slechte conditie. Ik denk niet dat er nog veel spieropbouw mogelijk is, zeker niet bij het paard van 37, die is hoogbejaard! Als je mensen van die leeftijd ziet, merkt je dat ze ook steeds meer spieren/weefsel verliezen en vaak mager worden. Inderdaad zie je bij oude paarden de kuilen boven de ogen meestal dieper worden naarmate ze ouder worden. Er bestaat wel voedsel wat speciaal voor oudere paarden geschikt is, zoals Seniores (als ik het goed spel). Volgens mij hebben Subli en Pavo dit soort voer. Het is lichter verteerbaar en makkelijker te eten omdat het ook aangemaakt wordt met water.
Ik zou het in het voer zoeken, de 27-jarige niet in een zware bak longeren maar dan liever aan de hand lopen, gewoon lichte beweging. De oudste zou ik gewoon lekker in de wei laten staan, dan kan hij bewegen als hij wil en voor zover hij het aankan. Verder is buitenlucht en gezelschap natuurlijk altijd fijn voor ze. Verder natuurlijk overleg met de DA, die weet veel meer van voeding en evt. extra vitamines en mineralen af dan ik!
Fantastisch dat ze bij jou nog zo'n goede laatste periode kunnen heben!
petitparis
Geplaatst: 09-04-09 10:24
Voor de 27-jarige, denk ik dat je inderdaad niet veel meer kan doen. Ik heb met een jonge friese merrie gereden en die is ook niet dik te krijgen, wel een mooie gespierde hals en voorhand, maar de achterhand blijft knokerig. De osteopaat wijst het toe aan aanleg en ergens een afwijking in de ruggegraad die de doorbloeding en bezenuwing beïnvloed, waardoor bespiering moeilijk op te bouwen is. Naast voldoende aangepast voer en veel maar lichte beweging kan je niet doen. Voor de laatste 't is een echt hoog bejaard paard, denk niet dat je daar veel kan aan veranderen.