Hoihoi, Mijn bijna tweejarige pony krijgt nu 's ochtends ¾ biks en ¾ muesli. Dit krijgt hij 's avonds ook. Ik heb niet het idee dat hij tekort komt, hij ziet er goed uit en zit goed in zijn vacht. (verhaard goed) Maar ik heb 2 vragen.
1. Is dit voldoende? Natuurlijk krijgt hij ook voldoend hooi 's nachts en overdag gras. 2. Wat moet hij van de zomer krijgen? Dan staat hij dag en nacht buiten op gras.
Je moet naar de conditie van je paard kijken. Hoe ziet hij er op het oog uit. Voldoende in het vlees of te mager zodat je zijn ribben zou kunnen zien. En hierop voeren. Van afstand kunnen wij niets zeggen. Hoe groot wordt je pony bijvoorbeeld voor een b pony twenter zou ik dit veel te veel vinden als ik van de hoeveelheid uit zou gaan maar voor een grotere pony al niet meer. Op het oog voeren dus en bij verandering positief of negatief je voerhoeveelheid aanpassen.
nu hij in de groei is kunnen deze hoeveelheden geen kwaad...ik vind het persoonlijk veel..maar goed. hoe groot is je pony?
Aukelizzy
Geplaatst: 29-03-09 09:05
Ligt aan het formaat van de pony. Is het een shet of is het een grote Welsh. Dat maakt al een wereld van verschil Maar zorg vooral voor voldoende ruwvoer en blijf naar hem kijken.
MeFlower
Geplaatst: 30-03-09 11:07
Je kunt hem het beste veel hooi geven. Van hooi worden ze niet dik en uit hooi haalt een paard de meeste energie. Krachtvoer hoeft maar een klein beetje. Naar mijn idee geef je veel te veel krachtvoer. Teveel krachtvoer is slecht. Je kunt beter iets te weinig krachtvoer geven dan te veel. Waar ik rijd voeren ze hooi en een halve bix per dag. En in de wei eten ze nog iets gras, maar dat is niet veel. Merrie is drachtig en rijd er L2 mee. Ik weet niet wat jij met je paard doet, maar in verhouding geef jij dus veel meer. En nogmaals, voor een paard is plantaardig voedsel belangrijk voor de spijsvertering. Teveel gras is ook niet goed. Ik noem dat van dat 'koeiengras', dus hoog en veel gras. Daar zitten namelijk zoveel eiwitten in (die bij koeien nodig zijn voor de melkproductie) maar paarden kunnen er heel ziek van worden (koliek).