Klophengst??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LinSa

Klophengst??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 11:32

Hallo,

Bij mij op de pension stal staat een shetlander hengst.
Maar eigenlijk twijfel ik eraan of het wel een echte hengst is.
het lijkt nl. net of hij maar 1 bal heeft. Misschien een klophengst?
Misschien een beetje een rare vraag, maar heeft er iemand een foto van de ballen van een hengst? :+ ;) :o

Alvast bedantk.

daffie1986

Re: Klophengst??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 16:02

Een als ruin ogende klophengst vertoont veel kenmerken van een hengst. Het dier heeft veel temperament, wil merries dekken en is vaak ook vervelend. Een ruin is veel aangenamer en handelbaarder in de omgang. Klophengsten komen regelmatig voorbij in een dierenartsenpraktijk. Bij het ene ras vaker dan bij het andere.
Test
Om te controleren of een ruin eigenlijk een klophengst is doen we een testosteron-stimulatietest. We spuiten daarbij een grote hoeveelheid van een bepaald hormoon bij het paard in. Vervolgens nemen we bloed af. Als er nog een of meer testikels aanwezig zijn, stijgt het testosterongehalte in het bloed. Er is dan sprake van een klophengst.
De behandeling
Een normale castratie van een hengst voeren we op de praktijk of bij de eigenaar uit. In dit geval was een uitgebreidere operatie nodig. Daarvoor hebben wij hier niet de faciliteiten. We werken in die gevallen samen met de paardenkliniek Aa en Hunze in Schoonloo. Daar hebben ze een operatiebed voor paarden en daar is de ingreep onder steriele omstandigheden uitgevoerd

Deze informatie is afkomstig van www.dapzuidwolde.nl/Rubrieken/10_klophengst.htm

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 17:20

Als er amar 1 teelbal gedaald is zit de ander nog in de buikholte. Deze zit daar te warm (de reden waarom teelballen buiten het lichaam hangen is omwille van de te hoge lichaamstemperatuur) en teveel testosteron produceren, waardoor ze lastig en nog meer 'hengst' worden dan een andere. Maar 1 remedie en dat is castreren!

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 19:55

Het is niet mijn hengt.
Maar hij heeft 6 weken terug wel een merrie gedekt.
Springt ook op alles dat beweegt en is idd vrij druk en vervelend.
Vervelende is dat ik het niet zeker weet en de eigenaar er nog niet eens aan gedacht heeft omdat hij er waarschijnlijk nog nooit van gehoord heeft.

Maar Hangen de ballen gescheiden of zitten ze dicht tegen elkaar aan.
Heb het eigenlijk nooit zo goed bekeken!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 19:59

je ziet er duidelijk 2 alleen zal dat bij zo'n uk wel moeilijker te zien zijn, anders gewoon als de DA een keer op je terrein is vragen of die even wil kijken, die ziet het vast zo.
Je kan hem ook op testosteron laten prikken dan weet je het zeker.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 20:19

Ik zal eens proberen foto's ervan te maken.
Alleen als er niemand is, want het staat zo genant!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 03:46

-> MD

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 17:21

toen ik mijn paard zou laten castreren tweifelde ik ook of er wel 2 testikels waren ingedaald.
ik had toen de da gebeld of dat kon, die vertelde mij toen dat ik moest voelen of er 2 zaten. :=
na veel ongemakkelijk gedoe heb ik dat toen gedaan en idd zat er maar 1, maar de 2e zat zo dichtbij dat de da wel gewoon bij de 2e kon komen zonder er een hele oparatie van te maken.

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 17:35

Het kan nooit kwaad om de DA even te laten kijken, als je er écht geen kijk op hebt en je wilt niet de DA bellen dan kan de hoefsmid je zoiets vast ook wel vertellen als die tóch al langs komt.
Het lijkt me verstandig om juist wel de DA in te schakelen, die kan je ook vertellen óf dat aan de hand is óf iets anders en wat eraan gedaan kan worden. Het kan best gevaarlijk zijn als hij, zoals je beschrijft, op alles springt wat beweegt.