Dwerggroei of zwak gestel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Paardentango

Dwerggroei of zwak gestel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 18:29

Wat doe je als je dit ventje tegenkomt en men zegt dat hij te koop is. De eigenaars van hem zijn geen slechte mensen, maar dit paardje heeft iets duidelijk niet wat paardjes wel kunnen hebben.
Afbeelding

Het diertje stond alleen in een hokje en keek omhoog uit een boxje door zijn twee ontstoken oogjes. "Ach gossie" dacht ik bij mezelf. Ja, vrouwen hebben toch een zwak voor kleine hulpbehoevende eenzame diertjes. Wat zag die er eenzaam en triest uit. Uit medelijden, ik weet het, het is géén handige raadgever, heb ik de kleine pony meegenomen, Tibor, hij is 2 1/2 jaar.

Nou hebben we wat paardjes hier lopen en voor dat ukje zou best een plekje te maken zijn. Dus geld gegeven en het diertje kwam naar hier. Diezelfde week brak ook nog mijn been :roll:, dus hij heeft een beetje afgezien.
Ja ik ook, want de eerste weken kom ik echt alleen maar op de bank zitten en met krukken naar de wc. Dus hij was wel wat eenzaam in de maand februari, alleen de kippen om hem heen en uitzicht op onze paarden door het glas.
Maar nu het wat beter gaat, het gips is er een week af en ik wat mobieler ben kan ik wat met hem doen. Zijn vacht kriebelt en lijkt wel angora. Onze paarden zijn druk aan het verharen, maar bij deze kleine dit alles nog muurvast.
Dus ben ik hem een beetje aan het kriebelen, oogjes verzorgen met lauw water en een beetje laten wennen aan contact met mensen. Dat gaat redelijk, ik heb niet de indruk dat hij mishandeld is ofzo, hij is prima mensgericht en correct.

Hij is erg rustig voor een 2 1/1/ jarige en ligt veel.

Afbeelding
Die vacht die ziet er echt maar raar uit. Scheren was het advies, dan lijken ze nog kleiner, maar in februari hmm... nee. :n
Hij heeft nu zijn eerste ivermectine op, want aan zijn vacht te zien 'klopt er iets niet'. Hij heeft ook veel huidschilfers. Ik heb zelf het idee dat hij een tekort heeft aan van alles en mogelijk een worminfectie heeft.
Dinsdag komt de DA voor zijn basisenting ! Er stond niks in zijn pasppoortje, en om hem eens na te zien en wie weet advies te geven wat te doen. De smid komt deze week ook, en zo wordt hij stapsgewijs hopelijk op het juiste been gezet.

Zijn tanden zijn zo te zien redelijk, en zijn kiezen laat ik even aan de DA over om te beoordelen. Hij eet normaal, knabbelt zijn hooi nu goed op dusMijn been is nog niet je-van-het om hem eventueel met enige zachte dwang al in zijn mond te kijken. Hij eet goed, dat wel, al heb ik hem wel teruggzet naar hooi en stro naar behoefte en twee keer per dag een heel klein schepje haver en Baileys muesli, ongeveer 200 gram totaal. Hij kreeg twee keer een hele kilo per dag !
Nu wees iemand me op dwegrroei, een afwijking waar ik niet mee bekend ben. Ze baseerde dit op zijn zwakke achterbeentjes en zijn grote hoofd in verhouding met zijn lijfje. Daar zit wat in. Ik weet het niet. Heb totaal geen ervaring met 'opknappertjes' en al helemaal niet met deze kleine paardjes.

Afbeelding

Hopelijk kan dit ventje toch een kansje krijgen op een beetje 'paards' leventje.
Wie weet is er iemand op bokt te vinden die dat wel heeft, of goede tips heeft, die zijn van harte welkom !

Marigold

Re: Dwerggroei of zwak gestel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 18:31

lijkt mij wel dwergvorm inderdaad.
heeft hij ook een overbeet?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 18:35

scheren zal nu toch wel een optie kunnen zijn? Ik denk dat je dan ook meteen beter kan zien hoe hij er in zijn geheel uitziet.
Zijn beentjes achter staan inderdaad apart alleen voor ziet het er wel weer normaal uit en zijn mondje ook.. Dus ik zou niet meteen aan dwerggroei denken maar het zou natuurlijk kunnen. Misschien heeft hij niet goed genoeg voer gehad en weidegang, en zijn zijn gewrichten en banden slecht ontwikkeld? Hij heeft in ieder geval een flinke opknapbeurt nodig..! En ik had in jouw geval hetzelfde gedaan, meegenomen dat hummeltje. Succes er mee!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 18:40

Ik zou ook het scheerapparaat er overheen halen persoonlijk, dan maar een dekentje op tijdelijk, maar wie weet wat er onderuit komt. Zo te zien kan zijn huid nu totaal niet luchten door die vacht en dat is niet goed.
Als ik hem zo zie denk ik niet direct aan dwerggroei, wel aan een diertje die te weinig heeft gehad en weinig beweging heeft gehad om de achterhand wat bij te laten trekken.
In ieder geval, had ik waarschijnlijk hetzelfde gedaan haha, veel succes ermee!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 18:40

Ik denk idd ook niet direct aan dwerggroei als ik dit zie eerlijk gezegd. Ik heb volgens mij een merrie onder mijn hoede met wel een vorm van dwerggroei. Denk dat dit gewoon een erg onderkomen kereltje is. En die vacht.. Ik zou mischien toch scheren en dan een deken op. Dan kan je zien wat er onder uit komt, en heb je denk ik een beter idee. Lijkt me dat deze vacht voor hem ook niet prettig is..

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 18:43

Wat betreft het hoofd denk ik wel aan dwerggroei, maar met de bolling van de rug/achterhand en de stand van de benen ga ik toch weer twijfelen.

Laat de dierenarts niet alleen een basisenting komen geven, maar ga voor een algehele check-up en bespreek met hem een plan van aanpak.

Opknappen kan alleen met de juiste kennis.
Een wormspuit met invermectine is mooi, maar voor hetzelfde geldt heeft hij een wormsoort die niet op invermectine reageert. Laat in ieder geval even bloed afnemen i.v.m. bloedwaardes en evt. bloedworm.

Scheerapparaat zou ik nog even in de kast laten staan totdat de dierenarts geweest is.
Mocht hij in mei nog niet flink aan het verharen zijn gegaan, dan pas scheren en dan nog heel lichtjes om alleen de wintervacht te verwijderen.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 19:03

Hmm. jullie zeggen hetzelfde als waar mijn gedachten naar uitgaan. Wat zou er onder dat vachtje allemaal nog meer zitten. Maar eerst even rustig aan, beetje op krachten komen en stap voor stap. Eerst alles uitsluiten en een beetje geduld hebben. Hopelijk kan de DA er wat over zeggen, maar of die meer ziet dan ik nu kan zien?
In ieder geval iets geven voor die ogen, er zit geen viezigheid (meer) in dus komt het van binnenuit.

Voor scheren vind ik het nu nog zo koud? Hij staat nu aan een touwtje als het zonnig is, beetje vitamine D opbouwen, wie weet heeft hij altijd binnen geleefd. Zijn dakje is nog elke ochtend wit, en kan hij een scheerbeurt wel overleven in deze conditie? Vrees van niet, althans dat hij er iets van oploopt.
Hij heeft 's nachts wel een dekentje op, een fleece, en die vind ik ook niet zo denderend warm. Met zijn 58 cm schijnt er geen passend dekentje te krijgen zijn. Vrees dat ik creatief moet gaan worden.

In zijn paspoortje staat type Falabella, dus dat kan van alles zijn. De aanvrager van dat paspoort was na een beetje snuffelen een handelaar.

Hij heeft zo te zien wel redelijke goede tandjes, kindertandjes nog, dus de leeftijd kan kloppen 2 1/2 jaar. Hij knabbelt zijn hooi goed op en zijn haver een gaat ook goed,. Morst normaal met haver. Geen over- of onderbijt.
Ben ook benieuwd naar zijn kiezen. Doordat ik mijn been in het gips had, ben ik nog geen worstelpartijtje met hem aangegaan.
Zijn hoefjes moeten ook geknipt worden, wat een voetjes, die zijn echt bizar aan de achterkant. Je kan goed zien dat een gedeelte van alle 4 zijn hoefjes mooi zwart zijn. De rand vlak na de kroonrand is onregelmatig en niet correct. De overgang tussen het onregelmatige en het regelmatge is nogal drastisch, wat in mijn ogen duidt op een slechte periode in zijn leventje. De laatste periode zo te zien. Ga er van uit dat bij zo'n kleintje de voeten net zo groeien als bij een grote, dus dat betekent de laatste 7 maanden of meer.
Hoeven vertellen veel over het leven van paarden.
Denk dat zijn voorvoetjes redelijk van lengte zijn omdat hij neigt naar kappen, heel aandoenlijk bij zo'n klein ding, héél fout van me maar hij doet het zo bloedjeserieus dat ik er eigenlijk om moet grinniken.

Maar die achtervoetjes, hemeltje lief. Kijk zelf. Let maar op die overgang tussen 'normaal' en rommelig.
Afbeelding
Zal wel even spierpijn voor hem zijn als die de helft korter worden.

Hoe kun je er achter komen of een paard een dwergroei is of niet?
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 22-03-09 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:06

ik denk een groeiachterstand door vit./min.tekort en een fikse worminfectie.....

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 19:16

@fjordina, daar heb je een punt ! Dit vereist idd de nodige kennis. Ivermectine is de eerste, het bestrijdt maag- en darm wormen, ook in groeistadia, en lintworm. Weliswaar ook horzellarven, wat nu geen enkele zin heeft natuurlijk. Maar een lintworm en maag- darmwormen kunnen veel schade geven. Het is een begin van een vermoedelijk lang traject. Hij zal hierna nog meer gif moeten verwerken. Maar stap voor stap, anders bestrijden we Tibor zelf.
Dat lijfje is nog niet sterk genoeg.

Vitamine vind ik ook een igoed dee, eventueel herstel moet grotendeels van binnenuit komen. Dacht dat een DA ook een spuit kan geven, dinsdag weet ik meer.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:18

heb je wormen gevonden nadat je hem ontwormd had?
(ivermectine dood geen lintworm...)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:19

:(:) ik vind het maar een zielig kijkend ponietje :+

goed dat je hem gekocht hebt, en hopelijk valt het allemaal mee ;)

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 19:27

Na een wormspuit duurt het altijd wel eventjes voor er iets te zien is.
Vandaag heeft hij een spuit gehad, dus het zou wat vroeg zijn.

De spuit van Equimax heef als werkzame stoffen ivermectine en praziquantel. Ivermectine doodt ècht lintworm. Hij met wel herhaald over 14 dagen om alles uit te sluiten. Nou ja, dze serie parasieten. Tussendoor krijgt hij de volgende,

Door die ontstoken oogjes kijkt hij helemaal sneu ja, en toch zt er wel plezier in. Eerst liep hij aan een halstertje, maar toen hij een keer in zijn galopje viel en met zijn hoofdje zo vast lag dat hij niet eens meer kon bewegen heb ik snel een halsbandje voor hem gemaakt. Foei van me, dat ik dat niet eerder had gedaan.

Sneu ventje hè. hoop echt vor hem dat we iets kunnen doen, en dat hij deze zomer op de wei kan hollen.
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 22-03-09 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:31

Ivermectine werkt inderdaad niet tegen lintwormen, de praziquantel daarintegen wel. Dus als de pony lintwormen had, dan zullen die in ieder geval dood zijn.

Schattig ding trouwens ;) Ik zou het ook moeilijk gehad hebben om hem te laten staan.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 19:54

Hopelijk overleeft hij de spuit zelf !
Hij heeft hem vandaag gehad.

Jullie hadden het correct met de werkzame stof, ik zat er zelf naast.
Fijn trouwens dat er meegedacht wordt, dit gaat nog wel een tijdje duren denk ik. Gek genoeg ben ik nu al ontroerd van hem. Hij s zo aardig en komt op me af om te kriebelen als ik in de buurt ga ziten. Voor zo'n kleine kerel heft hij best een zware hinnik.
Vanmiddag samen over het ingezaaide land gewandeld aan een heel lang touw. Zo schattig als hij dan plezier maakt, in galop met zijn oortjes naar achteren en hele kleine snelle bokkesprongetjes.

Hopelijk kunnen we hem op weg helpen.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 22:43

Ik hoop dat t helemaal goedkomt met hem.. en dat de spuit goed uitpakt.

Luckymoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 23:05

Staat er misschien een afstamming in zijn paspoortje? Vaak worden (mogelijke) dwergjes verkocht met een paspoortje zonder afstamming helaas :(

Ik vind 'm zelf best naar dwerggroei neigen, vooral die onzettende bolling op zijn voorhoofd. Door zijn dikke klitterige vacht zie je echter de overgang van romp naar been niet zo goed, kan dus de verhouding in boven- en onderbeenlengte niet zo goed inschatten.

...wees ervan bewust dat dwerggroei in verschillende gradaties/type's voorkomt. Hieronder een link voor als je Engelstalig kunt lezen:
http://www.mini-horse.org/menu_dwarfism.html

Mocht je op zoek zijn naar een klein dekentje, dan weet ik wel een adres. Mijn vriendin heeft een winkeltje met allerlei spullen voor minipaardjes(dus ook dekentjes vanaf miniveulen-maat).

Verder zou ik de hoefjes niet in één keer laten corrigeren. De kans op schade aan pezen, spieren en misschien zelfs een gewrichtje is helaas zo opgelopen, al helemaal bij zo'n zwak diertje.

Heel veel succes met je taak om hem zo goed mogelijk op te knappen!!

PB box staat open als je meer vragen hebt :)

Pien_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 23:13

Ach wat een mannetje, hopelijk komt het helemaal goed met hem!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 23:16

als hij veel wormen heeft...wat ik vermoed....kan het dat hij wat koliekverschijselen krijgt....het hoeft niet,maar er is een kans dat hij zich een dag of drie niet echt lekker voelt,normaal gesproken knapt hij vanzelf op....

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 11:36

Zo, dat beestje kan inderdaad wel een opknapbeurt gebruiken. Ik zou nog even wachten met scheren tot het wat warmer is, als in mei de haren nog niet spontaan los laten dan misschien wel doen. Kan me voorstellen dat dit een behoorlijke kriebelvacht is.
Hoefjes ook voorzichtig doen denk ik, is het gewricht wat gezwollen ? Is moeilijk te zien op de foto.

Dwerg groei zou ik niet durven zeggen, ik vind de verhoudingen van zijn lichaam wel goed, hoofd is wel wat bol, maar dat zie je vaak bij die hele kleintjes.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 11:45

Achoz, wat een droppie.. Ik denk dat ik net als jij het beestje ook had meegenomen :)

Misschien moet je hem gewoon een beetje borstelen om zijn huid te stimuleren aan het werk te gaan. Scheren kan altijd nog :)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 11:55

Als het beestje daadwerkelijk onder de wormen zit zou het best kunnen dat die vacht vanzelf weer mooi verhaard als hij goed behandeld is.

Bij mijn weten leveren ernstige worm infecties ook een slechte vacht op, en verharen die paarden ook nauwelijks.

Succes ermee, ik vind het echt een schatje!

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 18:52

Agossie :o, 't arme ding..
Heb het topic doorgelezen en volg het al een tijdje, maar nog geen tijd gehad om te reageren.
Die vacht :oo die lijkt wel helemaal vervilt.
Misschien is borstelen inderdaad een optie.
Daar doe je niets of niemand kwaad mee he ;)

Heel veel succes met dit arme ding en houd ons op de hoogte :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 19:02

Ach jeetje wat een hummeltje! :(:) Wat goed dat je hem gekocht hebt! T wordt vast een kanjertje...
Wellicht kun je hem wat propolis geven, dit werkt weerstand verhogend ontstekingremmend. Is ook maar een ideetje... ;)

Overigens denk ik niet gelijk aan dwerggroei, eerder aan een groeiachterstand.

Heel veel succes met de uk en geef m een extra worteltje van me! :)

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 19:12

Jeetje wat een hummeltje
Alle vrouwelijke hormonen spelen op, zou hem zo op schoot nemen en knuffelen tot en met.
Ik ben heel benieuwd wat de veearts zegt en hoop dat dit kereltje een kans heeft!

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 19:19

Lijkt mij geen dwerggroei wel slecht verzorgd geweest :

Eerst goed ontwormen (in fazes want ontworming is vergif en teveel in 1 keer kan 't beestje niet aan), schema kort bijhouden eerst 14 dagen wachten en dan elke maand tot je op normaal schema kan komen. Heb je gedaan dus ok.
Hoeven kappen vooral achterhoeven zien er zeer slecht uit.
Veel ruwvoer geven zeer belangrijk, extra vitaminen kunnen zeker geen kwaad.
Zodra het gras groeit op de weide ermee dag en nacht veel buitenlucht en beweging maar niet teveel gras het is en blijft een pony.
Vacht : als de wormen wegzijn zal hij automatisch verharen kan even duren maar zieke paarden krijgen zeer veel haar en verharen slecht.
Na de zomer zal hij wel opgeknapt zijn.

Succes ermee en ik moet toegeven dat ik je moet bewonderen.