Ervaring Jopack Horse Dinner (ruwvoer)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jetm

Ervaring Jopack Horse Dinner (ruwvoer)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 09:07

Hallo,
Zijn er mensen die ervaring hebben met het voeren van Jopack Horse Dinner ?

Ik zoek een stof (en schimmel)vrij alternatief voor hooi.

Waar ik voornamelijk in geïnteresseerd ben is :

Energie waarde, het is erg laag in eiwit (suikers heb ik opgevraagd bij de leverancier), maar volgens de site hoog in energie. Dus worden de paarden er dik/heet van ? Kan je het (redelijk) onbeperkt voeren.

Hoe is de verhouding met hooi, qua gewicht 55 kg voor een baal/zak (?) tegen ik denk 20 kg voor een baal hooi. Betekent dat je 1 pak Jopack ongeveer 2 balen hooi is of kan je dat niet zo zien ?
(moet ook een beetje naar de prijs kijken, 1 baal hooi kost mij € 3,50 (incl levering) en een baal Jopack is € 7,95 excl)

Zelfde soort vraag, hoe lang doen de paarden over het eten van (bv) 2 plakken ? Eten ze het graag ?

Alle informatie is welkom. Ik heb al een mailtje naar Belgie en Nederlandse leveranciers gestuurd maar daar heb ik nog geen reactie op. Ik ga ook een "proef baal" bestellen maar wil ook graag gebruikers ervaringen horen.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 09:43

Horsedinner is voordrooghooi van een hele mooie kwaliteit. Heb het in het verleden wel eens gevoerd toen ik op een pensionstal stond waar te weinig hooi gegeven werd. Heb het ook al een aantal keer meegenomen op vakantie enz. Ik vind het echter te duur om dagelijks te voeren. Ik denk dat je toch een half pak per dag zult moeten voeren, minimaal, aan een paard.

Caira

Re: Ervaring Jopack Horse Dinner (ruwvoer)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 09:59

Ervaring heb ik niet, maar het lijkt mij stervens duur. Hier gaat er per paard zowat een baal hooi(20kilo) per dag door. Dan zou ik dus 2 dagen met zo'n zak doen. En ruim 110 euro per paard per maand aan ruwvoer kwijt zijn. Lijkt mij errug veel.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 16:28

Ja goedkoop is het niet maar ...
Een paard wat schijnbaar ineens hooiallergie heeft ontwikkeld en vrijdagavond een spoeddierenarts bezoek nodig heeft (en zaterdag controle) wordt je ook niet vrolijk van, en dat is ook een dure hobby.
En in de winter worden de buitenkranen bij ons preventief afgesloten dus hooi nat maken is dan ook geen optie (nu kan dat gelukkig wel).
En ik kuil ect zit veel te veel eiwit, in dit Jopack maar 5 tot 7 %.

x__laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:24

Ben je zeker dat er 50kg in zo'n pak zit?
Ik koop heel af en toe een pak Jopack omdat mijn paard er gek op is maar op mijn pakken staat altijd dat er tussen de 18 à 20 kg in zit...

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 19:37

hoi,
Nee dat weet ik inderdaad niet zeker. Stond op de enige site waar een prijs bij stond.
Maar daar stond ook bij dat het verzendgewicht 25 kg was.
Heb een mailtje naar die leverancier gestuurd maar nog geen antwoord ontvangen.
Heb jij enig idee hoe je een baal hooi kan vergelijken met zo'n pak. Is het dan evenveel of kan je (denk je) met zo'n pak wel langer doen (omdat het samengeperst is) ?
Dat het duurder wordt ga ik accepteren (moet wel) maar het moet wel haalbaar zijn

x__laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 21:34

Goh, ik heb ergens gelezen dat baal Horse Dinner qua voedingswaarden meer bevat dan een baal hooi van hetzelfde gewicht. Dat je er dus minder van zou moeten geven dan van gewoon droog hooi als je 't bekijkt op vlak van voedingswaarde. (Ik vind het precies niet meer terug) Maar ik merk niet dat mijn paard er veel langer mee bezig is, het scheelt wel ietsje maar niet om te zeggen dat je er twee keer zo lang mee doet of zo...

Als je verder nog vragen hebt; vuur maar af :-)

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 21:35

Mijn paarden zijn er dol op. Ik voer het alleen voor de lekkerigheid een paar handjes per dag omdat ik het nogal prijzig vind. Volgens mij is het goed voer, zeker voor paarden met een stof/schimmel allergie.
Maar in de pakken zit echt geen 50kg, eerder 20kg anders zou ik ze niet getild krijgen en dat lukt zonder problemen.

Hoeveel je ervan moet voeren zul je, denk ik, uit moeten proberen. Ik denk iets minder als van hooi. Je zou het aan kunnen vullen met stro wanneer je paard daar niet allergisch voor is.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 21:42

Bedankt voor de informatie allemaal.
Ik ben morgen vrij en dan ga ik proberen ergens een proefbaaltje te regelen.
Heb gisteren en vandaag 7 mailjtes gestuurd naar leveranciers (illegaal internetten op het werk lukte wel) maar nog geen reactie gehad. Dus morgen maar bellen.

@x_laura (en anderen) ik zou graag willen weten waar je/jullie het kopen (en wat het kost per zak).
Misschien staat niet iedere leverancier op internet en kom ik zo nog aan een adresje in de buurt (Leersum).
(pc gaat nu trouwens uit)

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 09:00

Er zit inderdaad 20 kg in een pak.

Je moet i.m.o. miniaal een half pak per dag voeren als je geen ander ruwvoer geeft. Dan kom je op iets van een 4 € per dag (ik weet niet meer wat zo’n pak hier kost, maar is iets minder dan 8 € geloof ik) en dus 120 € per maand.

Als je het koopt moet je goed opletten dat er nergens een klein gaatje in de plastic zit. Dan krijg je namelijk schimmel. Ik heb zo al pakken rechtsreeks naar de mesthoop kunnen verwijzen.

x__laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 18:50

Ik koop het bij de boerenbond hier in de buurt (wel in België, dus denk niet dat je er veel aan zal hebben) en daar betaal ik er geloof ik €6,80 voor.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 19:29

Hallo,
Allemaal bedankt weer voor de reacties.
Ik heb 2 proefbaaltjes besteld dus ik ben benieuwd.
Ook nog 2 balen Duits kruidenhooi ter vergelijk, en onbemeste voordroog 2e snede dus er moet vast wat bij gaan zitten.

Groetjes Jet

Sas1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 12:29

Citaat:
hoi,ik wil ook graag over op Jopack voordroog.
Heb je er inmiddels ervaring mee?
jetm schreef:
Hallo,
Zijn er mensen die ervaring hebben met het voeren van Jopack Horse Dinner ?

Ik zoek een stof (en schimmel)vrij alternatief voor hooi.

Waar ik voornamelijk in geïnteresseerd ben is :

Energie waarde, het is erg laag in eiwit (suikers heb ik opgevraagd bij de leverancier), maar volgens de site hoog in energie. Dus worden de paarden er dik/heet van ? Kan je het (redelijk) onbeperkt voeren.

Hoe is de verhouding met hooi, qua gewicht 55 kg voor een baal/zak (?) tegen ik denk 20 kg voor een baal hooi. Betekent dat je 1 pak Jopack ongeveer 2 balen hooi is of kan je dat niet zo zien ?
(moet ook een beetje naar de prijs kijken, 1 baal hooi kost mij € 3,50 (incl levering) en een baal Jopack is € 7,95 excl)

Zelfde soort vraag, hoe lang doen de paarden over het eten van (bv) 2 plakken ? Eten ze het graag ?

Alle informatie is welkom. Ik heb al een mailtje naar Belgie en Nederlandse leveranciers gestuurd maar daar heb ik nog geen reactie op. Ik ga ook een "proef baal" bestellen maar wil ook graag gebruikers ervaringen horen.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 12:47

Ik heb de baaltjes ook wel eens maar voer het dan altijd bij het hooi omdat je ivm de hoge voedingswaarde niet veel van mag voeren. Als je alleen de Jopack voert dan staat je paard te lang zonder ruwvoer, wat weer maagzweren veroorzaakt. Ik zou sowieso het hooi van Jopack in een slowfeeder doen want ze eten het graag en het is echt zo op (is mijn ervaring met verschillende paarden). Ik zou toch echt kiezen voor hooi nat maken in combinatie met Jopack en niet alleen de Jopack voeren want dan krijg je weer andere problemen (maagzweren). En in de winter op zoek gaan naar goed voordroog, geen kuil maar verpakt hooi wat bijna droog is.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 20:38

Er zit inderdaad 20 kg in zo een pak.
Jopack heeft ook top Hay. Dat is echt hooi. Vind ik mooier dan de horse dinner.
Top hay zit in een zak van 13 kg en kost 8 euro.