Waneer kan een hengst ruin gemaakt worden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Phieke

Waneer kan een hengst ruin gemaakt worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 21:42

Hallo,
ik heb een jong hengste verzorgveulen.
Hij heeft nu zijn hengste kuren. ;(
Kan mij iemand vertellen waneer hij ruin kan worden?
En na het ruin worden hoe lang duurd het dan voor zijn
hengste kuren weg zijn?

Groetjes!!! *D

ShenaBell

Re: Waneer kan een hengst ruin gemaakt worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 21:44

Ik heb mijn paardje met 1jaar en 2 maanden geholpen
En die kuren zouden met 6 weken bijna weg zijn

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 21:51

Als z'n ballen ingedaald zijn kun je ze er afhakken.. :) Het duurt zo'n zes weken voordat de hormonen in rustiger vaarwater komen :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 22:20

Het is toch niet jou veulen begrijp ik? Denk dat de eigenaar (es) wel weet wanneer dat moet gebeuren. Misschien wil die hem wel hengst laten?

En Sammie...afhakken :D ??? Hemel.... we leven niet meer in de middeleeuwen! :D
2 bakstenen kan ook hoor, is wel goed richten trouwens!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 22:21

De hormonen zijn verdwenen na zo'n 6 weken idd, kuren verdwijnen niet altijd, als het een gebrek aan opvoeding is zal castratie je niet helpen ;)

vronytopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 22:34

Er is toch ook een bepaalde tijd dat de DA castreren?? meende net voor de zomer?? ivm vliegen ofzo?

Maar ze kunnen inderdaad eraf als de ballen ingedaald zijn!!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 13:16

Indien de jonge heer echter van dusdanig onhandelbaar karakter is vanwege zijn hormonen kan het al een stuk eerder.
Alhoewel ik er geen voorstaander van ben weet ik dat in sommige AQHA en EV stoeterijen castratie al op minder dan 3 maand leeftijd gebeurt. Het is een veel gedaan praktijk in USA om zeer vroeg hengstjes te castreren.

ebony2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 08:37

Ik heb mijn hengst met anderhalf laten castereren, en na twee weken was het al een heel ander paard.
Het was een hele verademing dat ik vanaf die tijd mijn paard buiten en binnen kon halen ipv andersom :D
Ik heb het vooral laten doen omdat ik het zielig voor hem vond. De hormonen gierde behoorlijk door zijn keel en hij kon (mocht) er niets mee. Nu kan hij lekker met andere paarden samen lopen, wat weer ten goede komt van zijn opvoeding en sociale contacten.
Ook ben ik vanaf die leeftijd begonnen om free style les te gaan nemen, heel rustig aan. Daardoor zijn onze verhoudingen ook weer normaal geworden omdat hij nu leert dat ik de leider ben en niet hij.
De leeftijd vanaf waneer je een hengst kunt laten "ruinen"hangt inderdaad af van het feit of zijn testikels zijn ingedaald. Bij sommige is dat vanaf een maand of 9, maar het komt ook voor dat het pas na ruim een jaar is.
Bij die van mij was het vanaf anderhalf maar net aan, omdat an 1 kant zijn bal helemaal onderontwikkeld was en hij aan de andere kant een hele grote had. Het is dan ook goed om te controleren dat beide testikels zijn ingedaald!!!

Horse4Pride

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 04:21

Sammie schreef:
Als z'n ballen ingedaald zijn kun je ze er afhakken.. :)

:Y) ???

malibu4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 13:56

Wij hebben ook wel eens een hengst laten castreren toen deze nog geen 1,5 jaar oud was. Was erg vervelend als hengst. Na een week of 6 was hij al een stuk braver. Castreren bij heel warm weer is geen aanrader in verband met meer risico's op ontstekingen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 13:23

-> MD

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 13:39

Mijn hengst is met 2 1\2 gecastreerd, DA zei dat het weken maar ook een half jaar kon duren, en inderdaad,hijwas direct wat rustiger maar de dames bleven nog een half jaar echt interresant, dat is nu inmiddels wel over.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 13:44

maik is met uhm... 9 maand geruint, het kan als allebei de balletjes goed naar beneden zijn gezakt en ze dus goed verwijderd kunnen worden ;)

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 13:48

aerdenhout1 schreef:
Het is toch niet jou veulen begrijp ik? Denk dat de eigenaar (es) wel weet wanneer dat moet gebeuren. Misschien wil die hem wel hengst laten?

En Sammie...afhakken :D ??? Hemel.... we leven niet meer in de middeleeuwen! :D
2 bakstenen kan ook hoor, is wel goed richten trouwens!

Mijn gedachte :+

Het kan idd pas als allebei de balletjes ingedaald zijn, maar dat is bij ieder hengstje verschillend, bij het door ons gefokte hengst veulen (toen verkocht) kon het pas met 3 jaar...

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 22:50

Wij hebben wel eens een veulen van 12 uur oud gecasteerd..

* die moest direct na de geboorte op tafel ivm met navel en zak breuk*
Dus het kan vrij snel ;)

Maar gemiddeld gebeurt het als de ballen zijn ingedaald :P

Wanneer zn hengstenstreken wegtrekken is wel van meerdere factoren afhankelijk. Maar gemiddeld is na een week of 6 tot 8 de testosteron uit zn lijf

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 00:07

ebony2 schreef:
Ik heb mijn hengst met anderhalf laten castereren, en na twee weken was het al een heel ander paard.
Het was een hele verademing dat ik vanaf die tijd mijn paard buiten en binnen kon halen ipv andersom :D
Ik heb het vooral laten doen omdat ik het zielig voor hem vond. De hormonen gierde behoorlijk door zijn keel en hij kon (mocht) er niets mee. Nu kan hij lekker met andere paarden samen lopen, wat weer ten goede komt van zijn opvoeding en sociale contacten.
Ook ben ik vanaf die leeftijd begonnen om free style les te gaan nemen, heel rustig aan. Daardoor zijn onze verhoudingen ook weer normaal geworden omdat hij nu leert dat ik de leider ben en niet hij.
De leeftijd vanaf waneer je een hengst kunt laten "ruinen"hangt inderdaad af van het feit of zijn testikels zijn ingedaald. Bij sommige is dat vanaf een maand of 9, maar het komt ook voor dat het pas na ruim een jaar is.
Bij die van mij was het vanaf anderhalf maar net aan, omdat an 1 kant zijn bal helemaal onderontwikkeld was en hij aan de andere kant een hele grote had. Het is dan ook goed om te controleren dat beide testikels zijn ingedaald!!!

Mijn paard is gecastreerd met een jaar en 10 maanden. Hij was ook al een echte hengst en mocht er dus ook niks mee en ik wilde hem ook niet laten dekken.
Hoewel ik toen bij een stal stond die graag een veulen van hem wilde, heb ik hem toen dus laten ruinen.
Na het ruinen is hij niet rustiger geworden, dat is eigenlijk nu iets van de laatste 4 jaar.
Mijn paard is een kruising fjord x arabier. Hij kan dus het tamme en lieve karakter tonen van een fjord, maar als er ander weer aankomt of er zijn dingen in zijn omgeving veranderd, dan zie ik toch echt een arabier in hem terug.
Wat ik probeer te zeggen. Je neemt de gevoelens van je jonge hengst weg, maar veranderd niet direct zijn karakter.
Opvoeding blijft natuurlijk noodzakelijk.

Succes