ik heb een jong hengste verzorgveulen.
Hij heeft nu zijn hengste kuren.
Kan mij iemand vertellen waneer hij ruin kan worden?
En na het ruin worden hoe lang duurd het dan voor zijn
hengste kuren weg zijn?
Groetjes!!!
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Het duurt zo'n zes weken voordat de hormonen in rustiger vaarwater komen
aerdenhout1 schreef:Het is toch niet jou veulen begrijp ik? Denk dat de eigenaar (es) wel weet wanneer dat moet gebeuren. Misschien wil die hem wel hengst laten?
En Sammie...afhakken??? Hemel.... we leven niet meer in de middeleeuwen!
![]()
2 bakstenen kan ook hoor, is wel goed richten trouwens!

ebony2 schreef:Ik heb mijn hengst met anderhalf laten castereren, en na twee weken was het al een heel ander paard.
Het was een hele verademing dat ik vanaf die tijd mijn paard buiten en binnen kon halen ipv andersom![]()
Ik heb het vooral laten doen omdat ik het zielig voor hem vond. De hormonen gierde behoorlijk door zijn keel en hij kon (mocht) er niets mee. Nu kan hij lekker met andere paarden samen lopen, wat weer ten goede komt van zijn opvoeding en sociale contacten.
Ook ben ik vanaf die leeftijd begonnen om free style les te gaan nemen, heel rustig aan. Daardoor zijn onze verhoudingen ook weer normaal geworden omdat hij nu leert dat ik de leider ben en niet hij.
De leeftijd vanaf waneer je een hengst kunt laten "ruinen"hangt inderdaad af van het feit of zijn testikels zijn ingedaald. Bij sommige is dat vanaf een maand of 9, maar het komt ook voor dat het pas na ruim een jaar is.
Bij die van mij was het vanaf anderhalf maar net aan, omdat an 1 kant zijn bal helemaal onderontwikkeld was en hij aan de andere kant een hele grote had. Het is dan ook goed om te controleren dat beide testikels zijn ingedaald!!!