Klinisch afgeleurd op verschil spierspanning.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anne51

Klinisch afgeleurd op verschil spierspanning.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 15:36

Hallo,

ik had bijna een paard gekocht.
No limit van 7 jaar uit en 1.68 hoog.
Kent nog niet veel maar word zeker al 5 maanden bijna elke dag gereden.
Nu laat ik voordat ik een paard koop altijd keuren en zo ook nu, de dierenarts zij dat hij verschil in spierspanning had en dat je daar later last meer krijgt omdat het paard nooit vierkant kan worden zegmaar.
Zijn stap is niet geweldig (stapt met zijn ene achterbeen verdr onder dan ander en stapt niet echt ver over) maar ik dacht dat dit een kwestie van spanning en ongetraintheid was en dat dit te verbeteren was.

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee en ik zou ook graag jullie mening willen wat jullie in deze situatie zouden beslissen??

Groetjes Anne

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:40

Heb er zelf totaal geen ervaring mee maar ik zou idd eerst heel goed informeren voor je het paard koopt! Heel verstandig! En succes!

Anoniem

Re: Klinisch afgeleurd op verschil spierspanning.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:42

Ik zou een paard laten staan die zonder aanwijsbare oorzaak van achteren aan één kant een verkorte stap heeft en verder zowiezo al een matige tot zeer matige stap heeft.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:14

De verschil in ondertreden kan er heel goed mee te maken hebben dat een paard scheef is. Is dus geen reden tot afkeuren. Er kan d.m.v. goede training goed komen. Maar ik zou dan een second opinion vragen, als je het niet aandurft. Ik kan het natuurlijk ook niet met 100% zekerheid zeggen hier achter de computer vandaan. Maar het kan een oorzaak zijn van verschil in ondertreden en de bespiering.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:56

Oorzaak is een scheef paard. Aan verschil in spierspanning kun je heel veel doen. Je moet alleen wel het paard leren in de juiste houding te lopen. Mijn paard is ook een hele scheve wokkel, met vaak heel verschillende spierspanning en hij treet rechtsachter minder onder dan links.

Door goed dressuurles, klassiek rechtrichten aan de hand, zitles van mijn kant en af en toe de masseur die even langskomt valt het allemaal heel erg mee. Het verschil in paslengte is nihil en hij wordt steeds rechter.

Ja, het kost wel veel tijd en energie. Ik zag het als een uitdaging, maar loop er wel steeds tegenaan. Toch zit er een stijgende lijn in, en dat is voor mij het belangrijkste. Maar dressuurmatig iets bereiken met mijn knollie duurt vaak 5 keer zo lang als met een ander paard wat deze problemen niet heeft.

Winston007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:13

Mmmmm,ik zou er in iedergeval GOED over nadenken.
Mocht je het ECHT een super leuk paardje vinden,vraag dan idd een second opion aan.
Als het een rijtechnisch verhaal is, zou het evt goed kunnen komen(maargoed,wie geeft jou 100% garantie dat dit ook daadwerkelijk gebeurd).
Denk goed na,ik wens je in iedergeval veel succes!!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:21

En wie weet wat een goeie massage doet voor het dier..
Je zou evt kunnen vragen of de verkoper em zou willen laten masseren, zodat die spanning iig weg is, en dan weer verder kijken naar hoe en wat..

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:11

Tja, voor zover ik weet wordt de spierspanning gegenereerd op hersenstam niveau dus valt daar vrij weinig aan te veranderen door oefening etc.. Wel balen zeg!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 08:59

-> BEH

Janneke148

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:43

Ik zou voor een second opinion gaan!
Of eventueel een paar goede dierenartsen/klinieken om raad vragen.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 12:46

Ik zou naar de Da luisteren en het dier laten staan.

summerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 19:56

weet je ieder paard heeft wel wat maar dat wil niet zeggen dat het niet kan veranderen wat ik belangrijk vind is hoe het klikt tussen jou en je paard en als dat goed is dan kun je veel voor hem betekenen maar hem ook nog veel leren of je moet een perfect paard willen hebben voor de dressuur enz. dan heet het staan laten en op zoek maar een ander paard.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 19:59

suleilitha schreef:
Ik zou een paard laten staan die zonder aanwijsbare oorzaak van achteren aan één kant een verkorte stap heeft en verder zowiezo al een matige tot zeer matige stap heeft.

Hier hetzelfde, paarden die niet goed stappen, laat ik liever staan.
Er kan misschien wel van alles aan gedaan worden met training, maar ik zou het risico niet gaan lopen dat het uiteindelijk niet goed komt. En bovendien, wil je een paard kopen waar zoveel rijtechnisch werk aan zit? Persoonlijk zou ik er liever één willen waar ik lekker mee weg kan rijden.

monzamonza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 19:59

Wat is het advies van de dierenarts dan?