Castratie klophengst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Emme

Castratie klophengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 12:14

Omdat we aan het overwegen zijn om Cashmir (13-jarige klophengst) nu toch te laten castreren, zodat hij zijn "oude" dag kan slijten tussen andere paarden, vroeg ik mij af of er hier mensen zijn die ervaring hebben met klophengsten & in het bijzonder met de castratie ervan!

- Is deze operatie inderdaad zo risicovol?
- Wat is de kostprijs van zo'n castratie, rekening houdend met de diepte van de niet ingedaalde teelbal?
- Wat is de "revalidatie"periode nadien?
- Is een vasectomie even efficiënt als een castratie?

Ik kijk ernaar uit om jullie meningen hierover te horen!
Alvast bedankt,
Emmely

Gideon_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:56

Emmely schreef:
- Is deze operatie inderdaad zo risicovol?
- Wat is de kostprijs van zo'n castratie, rekening houdend met de diepte van de niet ingedaalde teelbal?
- Wat is de "revalidatie"periode nadien?
- Is een vasectomie even efficiënt als een castratie?

Als de hengst werkelijk een klophengst is, dan lijkt mij een operatie onder algehele narcose onvermijdelijk. In dat geval is het aan de kliniek om aan te geven hoe de operatie gaat verlopen en wat de genezingsperiode zal worden.

Een vasectomie of sterilisatie is geen optie omdat hengstenhormonen dan onverminderd worden aangemaakt waarmee normaal hengstengedrag wordt behouden met een steriele hengst.

Moerbeke is een kliniek die vooral zeer laag scoort bij sterfgevallen door- en na de narcose, en niet zo ver van jullie vandaan.

Succes !

Carline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:58

Bedoel je niet Merelbeke?

Emme

Re: Castratie klophengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 23:00

In Moerbeke zit "de bosdreef", een gerenomeerd paardenziekenhuis!

Valencia79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:19

Iedere narcose is een risico. Je kunt er een verzekering voor afsluiten (maar goed, als er wat gebeurd is het natuurlijk naar ook al heb je dan geen financieel verlies).
De operatie op zichzelf is niet extreem risicovol.
Kostprijs; in Utrecht kost het 500 euro, ook als de bal diep in de buik zit. Dit is echt een van de voordeligste klinieken, het kost soms wel 1000 bij andere of nog duurder.
Revalidatie: hij kan wel gewoon de wei op etc, maar niet rijden of inspannende dingen doen. Na ongeveer een maand zou hij weer okee moeten zijn. Je hoeft niets te doen aan wondverzorging, ze maken het netjes dicht en de hechtingen lossen vanzelf op.
Vasectomie/laparoscopie: hiermee gaan de hormonen niet weg en dus ook het hengsten gedrag niet. Er is maar 1 middel en dat is hakkie tjakkie weg zakkie. (uit de buik dan in geval van klophengst).
In het geval wat ik mee heb gemaakt ging het heel goed allemaal; het paardje was de eerste paar weken na de operatie een beetje suf, maar heeft er verder niets aan over gehouden.
Hij is nu echt een heel leuk paard geworden.
Het hengstengedrag hield onmiddelijk op na de castratie.
Er werd gezegd dat het wel 4 maanden kon duren, maar bij ons was het meteen weg.
Ik hoop dat het bij jullie ook allemaal goed gaat en wens jullie veel succes ermee.

Carline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 17:15

Valencia, bedankt voor de uitleg. Is hier wel een speciale situatie met onze Cashmir: ik wou hem ter adoptie plaatsen voor de VABI (land- en tuinbouwschool) optie Dierenzorg, waar mijn nicht Emmely (die dit toppic geopend heeft), les geeft. Maar dan moet ie natuurlijk geruind zijn, enerzijds omdat hij geen shetlanders en 25-jarige merries mag drachtig maken, en ook voor het risico van de leerlingen, die weinig of geen ervaring hebben met paarden.

Maar qua karakter vind ik het totaal niet nodig, ik deed er hier net nog grondwerk mee in de piste, en zelfs toen er 6 (!!!!) merries op een rijtje langs de omheining kwamen staan, ging hij er relaxt langs op 2 meter afstand zonder op of om te kijken, met zijn hoofdje ontspannen omlaag. Ik moet zelden druk op het halster zetten, ik leid hem bijna puur op lichaamstaal. Hij is niet bereden en dat zou ik liever zo houden, gezien zijn leeftijd, daarom is het ook iets moeilijker om een adoptieplaatsje te vinden. Dus het is wel een beetje dubbel: enerzijds heb ik dan een mondje minder te voeden, maar 500 of 1000 euro of meer uitgeven voor een paard dat je daarna gratis weggeeft, da's toch niet zo evident. Om over de risico's nog maar te zwijgen. En ik heb gehoord dat je een paard van meer dan 12 jaar niet meer kan verzekeren.

Voordeel is dat er geen nabehandeling nodig is blijkbaar, want hij is nogal kleinzerig, dat zou ook wel problemen kunnen geven. Ik moet het nog allemaal es in overweging nemen hoor.

mirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 08:38

Het is intussen 21 jaar geleden. Maar wij zijn ook gewoon naar Utrecht gegaan. Hij is er een nachtje geweest en het ging allemaal prima. Narcose is altijd een risico! Als er wat mis gaat is je paard wel al meteen op een plek waar ze alles kunnen doen.

Hilli

Re: Castratie klophengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:54

AV--> MD.