Vraag over gevaar

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

dirk_de_jong

Vraag over gevaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 17:28

Nu ik toch hier toch bezig ben heb ik nog een "vreemde vraag".

Zoals jullie al begrepen hebben speuren wij menig stuk grasland en akker af op zoek naar metalen voorwerpen.
Waar bij ons wel altijd op gehamerd word is dat de zoekers de putjes goed dicht maken, we willen het niet op ons geweten hebben dat ze bijvoorbeeld op een ruiterpad de gaten open laten liggen.
Nu had ik zelf een paar jaar geleden een vreemd voorval.
Kreeg een mooi signaal op mijn koptelefoon van mijn detector dat ik metaal onder mijn zoekschotel had.
Na het signaal opgegraven te hebben kwam ik een hoefijzer tegen waar nog een stuk been aan vast zat, terwijl er in de omtrek verder niets van bijzonders te vinden was.
Na het gat wat groter te hebben gemaakt kwam is steeds meer beenderen tegen.

Na dat ik dit verhaal eens met collega zoekers had verteld kreeg ik de mededeling: pas op, dat dier heeft waarschijnlijk miltvuur gehad en wordt dan op afstand van de rest van het vee en paarden begraven.
En, werd er gezegd, dat miltvuur kan nog vele jaren actief zijn.

Mijn vraag.....is dat ook zo, hebben jullie ervaring met dit soort fenomenen?

Met vriendelijke groet,

Dirk de Jong

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:30

Miltvuur, is dat nog iets van nu? In Nederland? Hoor daar nooit wat over. Vroeger werd vee met miltvuur inderdaad begraven. Dit is zover ik weet ook een van de redenen dat de distructie in het leven is geroepen en vee, ook paarden, niet meer begraven mogen worden.

kazary

Re: Vraag over gevaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:38

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 18:02

Uit mn hoofd kan miltvuur minstens 20 jaar overleven.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 18:03

kan het niet gewoon een paard zijn wat gestorven en begraven is door de eigenaar?

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 19:14

Volgens mij werden paarden en koeien met miltvuur begraven op een stuk grond. Wat vervolgens geïsoleerd werd door er een 'eilandje'van te maken (sloten er om). Bij ons zie je die inmiddels bosjes nog wel eens in het weiland.

dirk_de_jong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 19:22

Ha kazary,

Vee wordt inderdaad niet meer begraven, maar er liggen er waarschijnlijk nog zat.
En de kans dat wij die tegen komen is toch aanwezig.
Dit is een van de eerste regels uit jouw link..
"de bacterie sporen, die tot honderd jaar kunnen overleven".

En wat Coby al aanhaalt, ze liggen er wel, tot een projectontwikkelaar komt, bulldozer haalt bosjes weg...en daar ligt het dan.

Dus om eigenlijk op mijn vraag terug te komen...het is dus mogelijk dat we midden op een land metaal op graven wat aan dieren heeft toebehoord die geïnfecteerd waren met miltvuur.

Dirk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 19:23

ja dat is mogelijk.

zal het toch nog verder uitleggen: ik ken iemand die woont op een eeuwenoude boederij, hij belandde in het ziekenhuis door ee ongeluk waarbij ze na testen erachter zijn gekomen dat hij een bepaalde bacterie bij zich droeg die al 200 jaar geen slachtoffers meer heeft gemaakt. Hoe hij eraan kwam? dieren die deze bacterie hadden zijn begraven op zijn terrein en zo is eraan gekomen

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 19:26

Maar ook als het zo lang al onder de grond zit? Dat blijft werkend? Daar spoelt niets van weg door de regen?

Ik denk dat die kans aanwezig is. Maar niet dat je je ineens zorgen hoeft te gaan maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 19:27

ja het blijft werkend, ik heb helaas geen idee welke bacterie het is maar sommige ziekten en bacterieen blijven honderden jaren "goed"

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 19:32

Inderdaad Dirk. Zo is het bosje vlakbij het huis van mijn ouders inmiddels weiland, waar paarden op grazen... Ik vond die bosjes vroeger altijd razend interessant, omdat ik daar niet mocht komen.
Ik denk ook dat die bacteriën honderden jaren in de grond kunnen zitten. In het verleden werden deze gebieden gemeden als de pest, maar al die angst is blijkbaar 'verjaard'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 19:58

De angst is ook een beetje weg omdat veel mensen er totaal niets meer vanaf weten dat dit ooit werd gedaan en omdat de medische wereld tegenwoordig zo ver is dat wij aan deze ziektes niet meer zullen overlijden en het is meestal met een simpele enting opgelost erg interessant dit trouwens hebben jullie nog meer links?

hmarjolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:32

Miltvuur wordt veroorzaakt door antrax-bacteriën. Deze bacteriën kunnen zich een soort van inkapselen waardoor ze lang kunnen overleven in extreme omstandigheden (droogte, hitte, kou, zuur). Als deze sporen terecht komen in gunstige omstandigheden voor de bacterie dan komt deze uit de spoor en gaat zich weer vermenigvuldigen.

Vroeger zorgen men zelf voor het 'verwijderen' van dood vee. Omdat antrax-bacteriën zo lang overleven en er geen behandeling was voor miltvuur, zorgde men dat ze zover mogelijk van de veestapel begraven werden. Meestal groef men een diepe kuil, deed het dode dier erin en strooide ongebluste kalk erover. Dan werd de kuil dicht gegooid en er een groepje bomen (meestal 3) op geplaatst. Iedereen wist dan dat daar miltvuur had geheerst en je er niet in de buurt moest komen.

Inmiddels komt miltvuur in Nederland bijna niet meer voor. Ook is Nederland verstedelijkt. Daarom kennen veel mensen deze vroegere gebruiken niet meer. Uiteraard is het landschap ook veranderd en staan er niet overal meer groepjes bomen.

Miltvuur is wel te behandelen met antibiotica in een heel vroeg stadium, maar de prognose is over het algemeen slecht, afhankelijk van de geinfecteerde organen (huid, longen, darm, hersenen). In sommige gevallen gekan er een serum worden toegepast die antistoffen tegen de bacterie en gifstoffen bevat, ook is vaccinatie een mogelijkheid. Dat laatste helpt natuurlijk alleen preventief.

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:29

ik heb ook ooit gehoord dat het lang kan overleven meer weet ik er niet over, maar heb het idee dat dit topic verkeerd staat ik zal even temmen.

Siempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 19:55

HAR -> MED