Wie kan mij helpen Gerimpelde hals paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

boulahrouz

Wie kan mij helpen Gerimpelde hals paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 17:12

Hallo,

Ik heb sinds 2 maanden een nieuw paard. Hij komt uit de opfok en is vervolgens geschoren en gecastreerd. Hij is onlangs behandeld tegen de schimmel.

Sinds een aantal dagen is zijn hals helemaal gerimpeld. Ik d8 zelf dat hij misschien uitgedroogd was maar de dierenarts gaf aan dat dit niet zo was. Er is inmiddels wel bloed afgenomen en verstuurd omdat de dierenarts ook geen idee had wat het zou zijn.

Is hier misschien iemand die een idee of hier ervaring mee heeft?

Groetjes Wendy

felicity

Re: Wie kan mij helpen Gerimpelde hals paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 18:08

Is het geen vet? Of bedoel je niet bij de manenkam?
Heb je er een foto van?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 18:13

en hij heeft het gekregen na de schimmelkuur? kan het daar geen bijwerking van zijn?

net als jij dacht ik trouwens ook t eerst aan uitdroging...

boulahrouz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 20:41

Nee ik heb er geen foto van. Maar het is niet bij zijn manenkam maar gewoon zijn hals.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 10:40

Kun je er niet eens een foto van maken?
Is het de huid/vel van zijn hals of is het gewoon de vacht die beschadigd is door de schimmel.
Ook zie je soms bij paarden die wat dikker in de vacht zitten wat "golfjes" in de vacht zitten vooral nadat ze gezweten hebben, bedoel je dat?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 11:49

Verplaatst: VSW --> MD

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 11:50

heb je al wat van de da gehoord?

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 23:03

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd.
Mijn paard heeft op 1 kant ook rimpels op zijn hals. Hij heeft er verder absoluut geen last van, en de DA had eigenlijk ook geen idee wat het was.

boulahrouz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 10:26

Ik heb een bloedtest laten doen en alles was in orde. De dierenarts is zelf weer wezen kijken omdat hij dit nog nooit gezien had.

Het is echt zijn vel die gerimpeld is. De dierenarts heeft me in ieder geval geadviseerd om zijn huid in te smeren met vet.

Helaas weet ik dus nog niet waar het door komt.

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 10:38

Is het in een duidelijk afgebakend gebied? En heeft hij het aan beide zijden van de hals? Staan de haren overeind in dit gebied?
Is zijn huid 'klammer' in dit gerimpelde gebied? Heeft hij ook last van zijn nek/stijfheid, is het gevoelig als je het aanraakt?

Het zou een soort bindweefselzone kunnen zijn, dwz dat het onderhuids bindweefsel stugger is in een bepaald gebied, meestal behorende bij 1 of meerdere wervels. Dat heeft dan een onderliggende oorzaak zoals bv een geblokkeerde wervel.

Een hoop vragen, een bw-zone is het eerste waar ik aan denk, maar je info is nogal summier.
Mocht het blijven dan zou je er eens een osteopaat bij kunnen halen om te kijken of er een onderliggend probleem is zoals ik heb benoemd.
succes!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 13:15

ik wist dat er ook al eerder zo'n soort topic van was geweest:
[MD] Plooien op zijn nek

drinkt dit dier wel voldoende?

en kun je eventueel een foto maken?
ben wel benieuwd namelijk

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 13:19

het kan een allergische reactie zijn op het schimmelmiddel.......

komt wel vaker voor ;)

even goed vet houden, het liefst gewoon met vaseline..... en dan is het binnen een paar dagen over ;)

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 20:28

am13. Zou je uit kunnen leggen hoe je aan de rimpelplek kan zien dat er mischien een geblokkerde wervel onder zit? Ik weet namelijk dat mijn paard op die plek een gevoelige wervel heeft.

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 21:06

Tussen twee wervels uit ontspringen steeds zenuwen die ieder een bepaald stuk spieren/organen/gewricht en HUID bezenuwen.
Indien er een blokkade is functioneert die zenuw niet goed meer en krijg je zowel in de spieren (bv hogere spierspanning), in de gewrichten (bv verslechterde doorbloeding), in een orgaan (bv verminderde functie) en in de HUID (bv bindweefselveranderingen/overgevoeligheid/rechtopstaande haren/zweet) veranderingen.
Daarom is de huid vaak een duidelijke graadmeter voor wat er zich in de diepte, op bezenuwingsniveau, afspeelt.

Dit is wel even heel simpel en niet volledig uitgelegd, maar het gaat meer om de gedachte erachter.
Ieder geval is natuurlijk verschillend en zal individueel beoordeeld moeten worden.
Maar het feit dat je aan de toestand van de huid in bepaalde gebieden heel veel informatie kan aflezen (gevoeligheid, haargroei, elasticiteit, intrekkingen, zweet), is een feit, en iets wat niet genoeg op waarde wordt geschat naar mijn idee.

Maar het kan heel goed zijn dat in het geval van het paardje van TS het een soort allergische reactie is op bv het anti-schimmelmiddel, maar ik wilde het toch even benoemen omdat de huid toch ook vaak dieper liggende problemen weerspiegelt.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 21:07

Klinkt bekend, allergische reactie op de Imaverol. Ik deed er wat calendula-gel op, maar volgens mij was het zonder ook overgegaan. Maar een mens wil nu eenmaal graag wat doen hè ;) .

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 21:22

@Am13, dus als ik het goed begrijp, kunnen de rimpels ook weer minder worden of weggaan als de toestand van de wervels verbeteren?
Dat zou namelijk heel wat verklaren op dit moment, het lijkt weg te trekken en mijn paard begint ook weer beter te lopen.

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 21:34

Yep, dat moet idd wegtrekken wanneer het probleem in het zenuwstelsel is opgelost.
Tenzij het een zodanige structurele verandering is in de huid dat het niet meer KAN wegtrekken, zoals littekenweefsel.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 21:42

Thanks voor de uitleg am13 :D .
De problemen in die wervels zullen nooit meer helemaal overgaan ben ik bang, hij heeft daar artrose. Maar die rimples vielen mij een paar maanden geleden voor het eerst op in een tijd dat hij helemaal niet lekker liep. Inmiddels blijkt hij dus ook artrose in de hoefgewrichten te hebben. Paard staat nu op speciaal beslag en is behandeld door de fysio. Daarna heb ik op aanraden van de fysio en de DA de training weer opgepakt, en het paard begon weer beter te lopen. Toen viel het me al op dat de rimpels minder leken te worden. Sinds 1 week gaat mijn paard weer loslaten en probeert hij niet meer naar rechts te vallen, en nu moet je goed kijken wil je de rimpels nog zien.